Ring gratis

Kunne du tenke deg å ringe gratis mot å se på noen reklamefilmer på telefonen? Denne muligheten får nå kundene til mobiloperatøren Orange i Israel. Snart kan de nemlig velge mellom et vanlig abonnement eller et reklamefinansiert abonnement som kan dekke telefonregningen helt eller delvis, skriver nyhetsbyrået UPI (United Press International).

– Annonsørene ser etter nye medier, og mobilplattformen er et allsidig medium, og har derfor høy verdi innen annonsering, sier visepresident i Orange i en pressemelding.

Mobiloperatøren skal først starte et prøveprosjekt hvor reklamen kombineres med et mobilspill. Kundene har da valget mellom å laste ned spillet gratis mot å titte på reklamesnutter mens spillet laster, eller betale for en reklamefri versjon.

På sikt skal disse reklamesnuttene også kunne finansiere mobilforbruket ditt. Kravet fra operatøren er at du bruker en 3G-telefon. Reklametittingen skal i følge Orange bli en interaktiv opplevelse. Etter at du har sett en reklamefilm, vil du kunne laste ned mer informasjon om produktet, og ringe eller sende en SMS med spørsmål til annonsøren.

– Ikke fornuftig
Alle har imidlertid ikke like stor tro på konseptet. – Dette virker ikke som en fornuftig langsiktig forretningsmodell, siden de fleste brukerne ikke vil bruke timer på å se på reklame på mobiltelefonene sine, sier reklameekspert Rachel Weingarten til UPI.

Hun tror likevel at reklamefinansiert mobilbruk kan slå an blant noen grupper. – Dette kan fungere bra hos noen målgrupper, som for eksempel hos tenåringer som ikke har penger til å betale regningen, men som vil bli effektive merkeevangelister etter å ha sett på masse reklame. Det er i det minste hva annonsørene håper på, sier Weingarten.

Den New York-baserte konsulenten og forfatteren Rita Gunther McGrath utdyper: – Den store ulempen ved reklamemodellen til Orange er at folkene de vil tiltrekke seg er de med mer tid enn penger. De menneskene annonsørene gjerne vil treffe er de som har mer penger enn tid, sier McGrath. Hun tror at reklamemodellen til Orange heller skaper en abonnentgruppe som gjerne ser reklamen, men som ikke har midler til å kjøpe produktene det reklameres for.

McGrath tror at reklame som er målrettet mot en person eller en gruppe kan ha en viss effekt. Likevel har annonsørene et stort dilemma å forholde seg til. Mange av de mest attraktive kundene vil synes at uansett hvor mye reklamen treffer dem, vil det være bortkastet tid å se på den.

Pressemeldingen fra Orange gir et hint om at de har tenkt på disse innvendingene, siden de skriver at mobilreklame åpner for høy grad av tilpasset reklame. Operatøren skriver ingenting om hvordan dette skulle gjøres i praksis.

En talskvinne for Orange sa i følge UPI at hun ikke kunne utdype hvordan reklamen skulle tilpasses.

Hva syns du om reklame på mobiltelefonen? Ville du vært villig til å se på reklamefilmer mot lavere telefonregning? Diskutér i forumet!

(Kilder: Textually.org, Physorg.com)

Kommentarer (7)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen