RFID tar av - på nattklubben


En svært forstørret RFID-brikke

De kontroversielle RFID (Radio Frequency ID)-brikkene, som sender ut unike radiosignaler for å identifisere personer og produkter, kommer i stadig flere produkter. Produsentene av brikkene venter at både salget og produksjonen vil dobles i løpet av neste år.

Det amerikanske selskapet Venture Development Corporation melder i en rapport at verdensmarkedet for produksjon av slike brikker vil vokse til 15 milliarder kroner i 2005 - fra omtrent 7 milliarder i 2003. Dermed kan vi vente at enda flere store produsenter går over til RFID i tiden som kommer, med en dobling i omsetningen og en vekstrate på vel 37 prosent, ifølge Taiwanske DigiTimes.

Samtidig dukker RFID opp i flere og flere sammenhenger - fra Hewlett Packards skrivere til nattklubber i Barcelona.

Den spanske nattklubben Baja Beach Club har begynt å holde RFID-fester for Barcelonas mer trendy innbyggere - som får en RFID-brikke operert inn i huden av nattklubbens innleide lege under festen. Tanken er at de ikke skal trenger å fylle lommene i de tettsittende klærne sine med penger.

Brikken er i følge nattklubben på størrelse med et riskorn, som settes inn rett under huden på klubberne. Så snart den er operert inn, slipper de radiomerkede natteravnene å vente i kø, og alle drinkene de kjøper blir trukket direkte fra kredittkortene deres - takket være den unike identifikasjonen i radiobrikkene.

Som vanlig dukker nye teknologier opp på de merkeligste steder, og noen får den under huden.

(Kilder: DigiTimes, Slashdot.org, USA Today, Baja Beach Club)

Kommentarer (21)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen