Guide

Rettigheter med defekt kamera

Hvilke rettigheter vi har som forbrukere, når en vare er defekt, er en diskusjon som tilsynelatende aldri tar slutt – blant annet fordi loven endrer seg, men også fordi en del selgere har sterke aversjoner mot å følge loven, eller mot å forsøke og tolke den på en rimelig måte. Men det er også mye uvitenhet blant forbrukerne. Her vil vi prøve å oppklare enkelte sider ved loven.

Alternativ tekst mangler
Foto: Joacim Lund, Forbruker.no

Forbrukerkjøp
Først må det avgjøres hva slags kjøp dette opprinnelig var. Dersom kameraet var kjøpt inn til et foretak eller en bedrift, gjelder ikke denne artikkelen. Dersom du kjøpte produktet som privatperson, og bruker det til næringsvirksomhet, for eksempel som freelancer, gjelder det heller ikke, selv om det kan være vanskelig for selger å bevise.

Dersom du har kjøpt produktet nytt, som privatperson, og bruker det som privatperson, har du ganske omfattende rettigheter i henhold til forbrukerkjøpsloven.

Garanti og reklamasjonsrett
Loven sier at du har to års reklamasjonsrett med mindre varen er ment å vare vesentlig lengre enn det. Da er reklamasjonsretten 5 år. Dette gjelder for eksempel kameraer. Reklamasjonsrett må ikke forveksles med garanti. Garanti er noe produsenten gir i tillegg, som skal gi deg sterkere rettigheter enn den forbrukerkjøpsloven gir. Reklamasjonsrett gjelder produksjonsfeil – det vil si feil eller svakheter som var der da varen ble kjøpt. Med andre ord dekker det feil som oppstår i løpet av reklamasjonsperioden, og som det ikke er opplagt at du har forårsaket selv. Dersom det er tvil om det var en fabrikasjonsfeil, eller om det er forårsaket av uaktsom bruk, ligger bevisbyrden for dette hos selger.

La oss si du har et defekt speilreflekskamera, som du har kjøpt privat, fra butikk i Norge, til privat bruk. Du kan da gå dit du har kjøpt varen, og be dem om å håndtere reparasjonen av det. Canon gir ett års garanti. Hvis selger sier at du må betale for det selv, fordi det er eldre enn ett år, vet du at han prøver å lure deg. Du har 5 års reklamasjonsrett på dette.

Dine rettigheter ved lang reparasjonstid
Selger skal utbedre feilen uten kostnad og vesentlig ulempe for deg, og innen rimelig tid. Det betyr at du skal ikke betale for transport, og det skal ikke ta urimelig lang tid. Forbrukerrådet regner vanligvis 2 uker som maks grense. Dersom reparasjonen medfører at du vil være uten kameraet i mer enn en uke, kan kreve å få låne et erstatningskamera i mellomtiden. Dette er en ordning som er ganske kostbar for selger, og de vil ofte forsøke å unngå det. §30 i forbrukerkjøpsloven sier blant annet at ” Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres.” Den siste setningen gir selger en mulighet for å forsøke å unngå dette.

Alternativ tekst mangler

Kari Oppsahl, saksbehandler hos forbrukerrådet, sier at dersom kameraet retter seg inn mot profesjonell bruk, er det klart urimelig å kreve erstatningsvare i samme prisklasse. Da må man akseptere en enklere modell mens man venter. Oppsahl ønsket å sette grensen ved ca 10 000 kroner. Vi som bruker speilreflekskameraer vet at svært mange amatører har kamerahus til over denne prisen, og vi synes derfor at dette beløpet var litt lavt, så her er det tvilstilfeller. Men har du et kamera til under 10 000,- sier forbrukerrådet, på direkte forespørsel, at du har rett på erstatningsvare med tilsvarende funksjonalitet, og som er kompatibelt med det tilleggsutstyret du har (objektiver, blitser, minnekort og annet).

Det er med andre ord å forvente at selger har et kamera i denne prisklassen tilgjengelig til utlån mens du venter på å få ditt i retur.

Dersom utbedring av feilen tar lengre tid enn det forbrukerrådet regner som rimelig, har du krav på prisavslag eller du kan heve kjøpet. Hvis forhandleren din er lagt ned, og kameraet er tatt gjennom norsk importør, vil ansvaret ligge hos importøren.

Mer informasjon
Hvis du ønsker å lese detaljer, finner du forbrukerkjøpsloven hos Lovdata.no. Se særlig §29-33. Det finnes også en del generell informasjon hos Forbrukerrådet.

Det som er viktig å huske, er at selger kan ikke gjøre noe med reklamasjonsretten. De vil ofte forsøke å blande garanti og reklamasjonsrett. Ikke gå på det trikset. Deretter er det viktig å huske at loven kun gjelder når du har kjøpt varen som privatperson, og ikke bruker den i næringsvirksomhet. Loven inneholder en del vage formuleringer, som åpner for tolkninger. De fleste av disse finnes det presedens på, så hvis det er uenighet mellom selger og deg, om hva som gjelder, er det ofte effektivt om du sier ”La oss ringe forbrukerrådet og høre hva de mener om saken”. Det vil vanligvis løse konflikten.

Men det beste du kan gjøre er å velge en seriøs forhandler i utgangspunktet. Hvis du velger forhandler på annet grunnlag enn bare pris, kan de fleste konflikter unngås.

Kommentarer (43)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen