Haxi har vunnet frem i Lagmannsretten. (Bilde: Haxi)

Tre Haxi-sjåfører ble frikjent i retten

Oppdatert: Grunnleggeren av tjenesten er lettet over den ferske avgjørelsen og kaller taxinæringen «sneversynt».

Den norske taxi-appen Haxi ble først omtalt her på verket i juni 2014, og siden den gang har tjenesten både vokst og støtt på rettslige problemer. Nå virker det imidlertid som om tjenesten foreløpig har fått grønt lys, for i en pressemelding kunngjøres det at tjenesten er blitt kjent lovlig.

Bakgrunnen for saken er at tre Haxi-sjåfører ble ilagt bøter på 8000 kroner for pirattaxivirksomhet av politiet i Stavanger, som de nektet å betale. Saken endte dermed i Tingretten, hvor sjåførene vant frem, og nå har de også fått medhold i Lagmannsretten.

Fornøyd grunnlegger

Ifølge dommen fra Lagmannsretten er transportdeling via Haxi ikke tilbudt til allmennheten på offentlig plass, og derfor ikke omfattet av yrkestransportloven. 

Dette betyr i praksis at sjåførtjenestene til Haxi er lovlige, og at politiet verken har lovhjemmel til å bøtelegge sjåfører eller avskilte biler, som var det saken dreide seg om i Lagmannsretten.

I en pressemelding i etterkant av rettsavgjørelsen skriver Norges Taxiforbund at de mener at Haxi-sjåførene ikke ble straffet på grunn av et smutthull i loven:

– Årsaken til frikjennelsen er at en paragraf som ble vedtatt for å kunne ta pirater, nå blir brukt med motsatt virkning, fordi apper ikke var påtenkt da loven ble endret i 2002. 

I tillegg presiserer Norges Taxiforbund ytterligere i sin pressemelding at de ikke ser på rettens avgjørelse som en lovliggjøring av Haxi, eller lignende tjenester:

«Frifinnelsen betyr altså IKKE at det nå er fritt frem for å DRIVE med persontransport mot vederlag. Man må fortsatt ha løyve.»

Grunnleggeren av Haxi, Aleksander Soender, sier i pressemeldingen at han er svært fornøyd med utfallet, og at man nå trygt kan bruke Haxi uten å bekymre seg om lovligheten. I en kommentar til Tek.no benytter Soenders også anledningen til å kritisere taxinæringen.

Haxi-sjef og medgrunnleggeren Aleksander Soender har lite til overs for taxinæringen og dagens reguleringer.
Haxi-sjef og medgrunnleggeren Aleksander Soender har lite til overs for taxinæringen og dagens reguleringer. Foto: Haxi

Mener taxinæringen er sneversynt

– Jeg har forsøkt å melde Haxi inn i Norges Taxiforbund fordi vi mener vi kan hjelpe dem med å modernisere bransjen. Dette har de avvist med at medlemsskap krever løyve. Dette er enda et eksempel på hvor sneversynt denne næringen er, sier Soender til Tek.no.

Haxi-grunnleggeren legger til at han tror taxinæringen vil være borte innen få år om de ikke er villige til å omfavne ny tankegang og teknologi. Han mener det også er viktig at myndighetene kommer på banen og endrer reguleringsregimet.

– Den tunge reguleringen av industrien er ødeleggende for utviklingen. Potensialet er enormt i denne bransjen og vil mangedobles i fremtiden med riktig lovgivning. Det er som å bygge høyhus på hyttefundament. Det holder ikke lengre, og taxinæringen forstår ikke dette fundamentale problemet, konstaterer Soender, som mener utviklingen fører til høyere priser og dårligere produkter for forbrukerne.

Styreleder Øystein Trevland, Norges Taxiforbund.
Styreleder Øystein Trevland, Norges Taxiforbund. Foto: Norges Taxiforbund

Dette er ikke styreleder i Norges Taxiforbund, Øystein Trevland, enig i. I en e-post til Tek skriver han det heller er Haxi som ligger bak i utviklingen, ikke dem: 

– Vi er verdensledene når det gjelder teknologi, vi er langt foran Haxi. Vi forholder oss til de lovene og reglene som myndighetene har satt for oss, forteller Trevland. 

Han påpeker også at Norges Taxiforbund ønsker taxi over alt, alltid, slik at alle får et tilbud. 

– Vi tar også sterk avstand fra svart arbeid og sosial dumping, legger han til.

40 000 nedlastinger

Med den nye avgjørelsen øyner haxi-grunnleggeren imidlertid nå håp, og har store ambisjoner for Haxi i fremtiden. Soender opplyser at Haxi nå har 7000 sjåfører i Norge, og at rundt 40 000 har lastet ned appen så langt. I tillegg skal tjenesten har vakt interesse både fra  USA, Island og resten av Skandinavia.

Haxi ligner altså litt på Uber, men skiller seg blant annet ved at gjennomsnittsalderen blant brukere kun er 19 år, og at man kan velge spesifikke sjåfører. 

Kommentarer (32)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen