Guide

Rå eksponering

At RAW gir bedre bildekvalitet enn JPG er noe de fleste har fått med seg, men her er et poeng som kanskje ikke alle har tenkt på, og som lar deg enkelt og greit utnytte sensorens evne til å registrere detaljer i skyggene til det maksimale.

La oss anta at en digital speilrefleks for enkelthets skyld kan oppfatte omtrent fem forskjellige blendertrinn (det er egentlig nærmere seks for de fleste, men la oss holde dette enkelt). RAW-format for de fleste kameraer er 12 bits fargedybde (noen har mer, men atter en gang, la oss holde dette enkelt), noe som betyr at sensoren er i stand til å skille mellom 2^12 = 4096 ulike nivåer av lys. Man skulle da tro at disse 4096 lysnivåene var likt fordelt på de fem blendertrinnene, dvs ca 850 på hvert, men slik er det ikke.

Fordi både CCDer og CMOS-brikker er lineære vil hvert blendertrinn kun registrere halvparten av det antall nivåer som det forrige trinnet registrerer, regnet fra lysest til mørkest. Med andre ord:

  • Første blendertrinn, de lyseste detaljene, 2048 lysnivåer, dvs 1/2 av totalen.
  • Andre blendertrinn, lyse toner, 1024 lysnivåer, dvs 1/4 av totalen.
  • Tredje blendertrinn, midttonene, 512 lysnivåer, dvs 1/8 av totalen.
  • Fjerde blendertrinn, skyggene, 256 lysnivåer, dvs 1/16 av totalen.
  • Femte blendertrinn, de mørkeste detaljene, 128 lysnivåer, dvs 1/32 av totalen.

Altså vil vi i de mørkeste områdene av bildene våre kun få maksimalt 1/16 av detaljnivået som vi kan få i de lyseste partiene, eller kun 1/32 av brikkens totale evne til å registrere detaljer.

Lærdommen av dette er at det lyseste blendertrinnet (se første histogram) ikke brukes, går man glipp av så mye som halvparten av brikkens evne til å oppfatte detaljer. Det sier seg selv at dette ikke er optimalt, men hvordan utnytter man så sensorens evne til å fange detaljer maksimalt?

Med et slikt histogram vil man miste detaljer
Med et slikt histogram vil man miste detaljer

Jo, det er relativt enkelt. For det første må man for at denne metoden skal fungere ta bilder i RAW, 16-bits modus (vi sier 16-bits, selv om det oftest er 12 eller 14 bits i 16-bits rom), og behandle bildene litt før de konverteres eller importeres inn i Photoshop eller tilsvarende. For det andre må man når man fotograferer sørge for at bildene blir eksponert slik at histogrammet blir klint så langt opp i det lyse hjørnet (vanligvis det høyre) som mulig, uten at det begynner å klatre oppover aksen på siden (da vil vi miste detaljer pga utbrente høylys). Om bildet ser for lyst ut på kameraets skjerm er ikke så farlig - det retter vi opp i Photoshop. Når det er gjort, vil du se at vi har ikke bare fått korrekt eksponering, men også beholdt all den detaljgjengivelsen som brikken er istand til å gi. Metoden reduserer også bildestøy, men vær oppmerksom på at en effekt av denne metoden er at du vil få lengre lukkertider enn ved "vanlig" fotografering, slik at du risikerer at andre effekter går ut over bildekvaliteten, som f.eks bevegelsesuskarphet. Essensielt er dette det samme som å redusere kameraets ISO-innstilling.

Her er samme motiv med optimalt histogram
Her er samme motiv med optimalt histogram

Denne artikkelen er i stort monn basert på en artikkel av Michael Reichmann publisert på The Luminous Landscape og er brukt med artikkelforfatterens tillatelse.

Kommentarer (11)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen