Problemer med mobil e-post?

Først av alt – det finnes ingen mobiltelefon som håndterer e-post like godt som en PC. Hovedårsaken er at mobiltelefonene ikke har den samme minnekapasiteten, prosessorkraften eller muligheten for å kjøre alle vedlegg til e-posten. Men enkelte mobiltelefoner takler like vel det meste, om du bare følger visse forholdsregler.

Samlemani
Den vanligste feilen er å bruke postserveren som arkiv. Med flere hundre meldinger på serveren (mange har flere tusen meldinger liggende) så klarer ikke mobiltelefonen å ordne opp. Da hjelper det lite å si at du bare vil se post fra de siste tre dagene, eller at størrelsesbegrensningen per melding skal være et par Kb. Bare å gå igjennom alle headere i en stor postfil krever mer av mobiltelefonen enn den er i stand til.

Resultatet er at telefonen stopper opp. Et par Nokia-modeller vi har testet har sågar slettet hele kontoen når disse problemene har oppstått. Heldigvis slettes kontoen bare fra mobiltelefonen. Hadde den samtidig slettet posten på serveren ville vi kommet i harnisk.

Rydde
For å unngå dette problemet må du rett og slett rydde på serveren. Slett spam og annen e-post du ikke trenger. Er du av den typen som samler på alt det kan være kjekt å ha, så lagre gamle elementer i en egen arkivmappe. De fleste e-postlesere går bare igjennom innboksen. Du bør helst ikke ha mer enn et par hundre e-postmeldinger i innboksen.

Vedlegg er et annet problem. Smartmobiler og enkelte avanserte businessmobiler kan laste ned og lagre vedlegg. Noen telefoner har også programvare som lar deg åpne og lese vedlegg, mens de mest avanserte telefonene lar deg åpne og redigere mottatte dokumenter, omtrent som på en PC. Sjekk om du har innstillinger som gjør at slike vedlegg blir lagret på minnekort. Ellers blir det raskt lite minne på mobiltelefonen.

Begrense
Setter du telefonen til automatisk nedlasting av store meldinger eller vedlegg ber du om bråk. Last ned så lite som mulig før du ser meldingens header. Da får du oversikt over størrelse og innhold og kan velge om du vil laste ned hele meldingen eller ikke. 

Telefoner som ikke har 3G, EDGE eller WLAN vil bruke lang tid på nedlasting av vedlegg!

Unngå MMS-epost
Sender du en e-post via MMS vil du oppleve en rekke begrensninger. Bruk heller telefonens e-postklient når du skal sende slike meldinger. Det krever at du setter opp en konto på telefonen din, men gjør samtidig at du kan sende så store meldinger som du måtte ønske. Dessuten er det færre begrensninger i hva slags vedlegg du kan sende på denne måten.
Har du en enkel mobiltelefon med MMS kan du sende, men ikke motta e-post. Da sender du din MMS-melding til en e-postadresse i stedet for til et telefonnummer. Ulike telefoner har ulike begrensninger på hvor mye data som kan overføres via MMS. Normalt varierer dette mellom 100 og 350 Kb.

Utgående server
Når du bruker mobiltelefonen til e-post over operatørens WAP-forbindelse bør du bruke operatørens epostserver til utgående post. Hvis ikke vil du kunne oppleve problemer med leveransen.

Har du for eksempel Telenor-abonnement, setter du utgående server til smtp.mobilpost.no.

Automatikk
En del mobiltelefoner kan settes opp til å motta epost automatisk. Det gjør du ved å sette et nedlastingsintervall, eller ved å godta push, for de som har støtte for dette på server. Gjør du dette bør du sørge for å ha et godt spamfilter på serveren. Da unngår du at telefonen laster ned en masse søppel som du må rydde opp i på telefonen. Husk at du også betaler for nedlasting av e-post i form av GPRS-tariff.

Men følger du disse enkle rådene kan du ha mye glede av mobil e-post. Lykke til!

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen