Problemer etter Windows-oppdatering

Sikkerhetsoppdateringen som Microsoft slapp i forrige uke skaper problemer for en del brukere. De fører blant annet til at Windows krasjer, og at brukerne får rare dialogbokser opp på skjermen.

Problemene skyldes endringer i Internet Explorer og en kritisk sikkerhetsoppdatering for Windows Utforsker. Dette påvirker visstnok Windows Media Player, og tredjepartprogrammer som Google Toolbar. Les mer.

En del brukere som har programvaren "Share-to-Web" fra Hewlett-Packard eller brannmuren Kerio Personal Firewall, kan oppleve at programmene henger. Noen brukere melder også om problemer med mappen Mine Dokumenter eller Mine bilder. I tillegg kan oppdateringen føre til at MS Office-programmer slutter å virke når dokumenter er lagret eller åpnes i Mine Dokumenter-mappen.

Microsoft anbefaler at brukerne selv foretar endringer i registeret i Windows, og på den måten fikser problemet, men altså kun hvis du opplever de aktuelle problemene. Problemet er at programmet regedit er et svært farlig program idet alle endringer skjer umiddelbart uten angremulighet. Har du mulighet bør du la en datakyndig person gjør dette for deg.

Hvis du likevel ønsker å gjøre dette selv bør du lese instruksjonen nøye slik at du ikke gjør feil, og gjerne ta sikkerhetskopi av registeret før du setter i gang. Du kan ta sikkerhetskopi i programmet regedit via menyvalget Register og Eksporter registerfil. Les vår guide for mer informasjon.

Dette er fremgangsmåten for å løse problemet:

  1. Logg deg inn i Windows som en bruker med administrative rettigheter.
  2. Klikk på Start-knappen og Kjør...
  3. Skriv regedit i vinduet og klikk OK.
  4. Finn frem følgende gren i registeret.

     
    HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Shell Extensions\Cached
    
  5. Høyreklikk på "Cached", pek på New og velg "DWORD Value", og skriv inn følgende verdi:

    {A4DF5659-0801-4A60-9607-1C48695EFDA9} {000214E6-0000-0000-C000-000000000046} 0x401
    
  6. Sett verdien til 1.
  7. Lukk regedit-programmet.
  8. Restart PCen.

Du finner mer informasjon om problemet i artikkel KB918165 i Microsofts kunnskapsdatabase.

Kilde: eWeek

Kommentarer (5)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen