Test Pentax K-30

(Bilde: Pentax)

En skikkelig tøffing

Men alt er ikke bare gull og grønne skoger med K-30.

I sommer slapp Pentax entusiastmodellen K-30. Kameraet var etterlengtet blant Pentax-fansen, som hadde ventet på en skikkelig speilrefleksmodell etter den litt mer spesielle modellen Pentax K-01 som ble lansert i februar. K-30 er godt utstyrt, og har funksjoner og egenskaper som hører hjemme i høyere prisklasser. På plass er pentaprismesøker, timelapsefunksjon og værtetning, for å nevne noe. Kameraet ser unektelig bra ut på papiret, men er det godt nok til å hamle opp mot konkurrentens modeller? Vi har tatt en nærmere titt på tøffingen i denne testen.

Les også: Pentax K-30 er offisiell

Pentax K-30.
Pentax K-30.

Under kan du lese litt om hva Pentax K-30 har å by på:

Pentax K-30
Canon
EOS 650D
Sony NX20
Sony SLT-A65
Oppløsning
16
megapiksler
18
megapiksler
20
megapiksler
24
megapiksler
Brikketype
CMOS
CMOS
CMOS
CMOS
Brikke-
størrelse
APS-C
(23.5 x 15.6 mm)
APS-C
(22.2 x 14.8 mm)
APS-C
(23.5 x 15.6 mm
APS-C
(23.5 x 15.6 mm)
Videooppløsning
1920 x 1080
1920 x 1080
1920 x 1080
1920 x 1080
Batterikapasitet
410 bilder
440 bilder
360 bilder
470 bilder
RAW-støtte
Ja
Ja
Ja
Ja
Pris per 27/01 2013

Sjekk flere spesifikasjoner på Pentax K-30 i prisguiden


Fysisk

Vurdering:

Her kan du hoppe rett til seksjonen som interesserer deg mest:


Kamerahus

K-30 er skikkelig værtettet.
K-30 er skikkelig værtettet. Legg merke til at også kit-objektivet har samme forsegling som kameraet.

Kamerahuset til K-30 er passe stort, og ligger størrelsesmessig i samme klasse som Canon EOS 650D og Nikon D5200. Det er i hovedsak bygget av polykarbonat, og man får også en ganske sterk følelse av plastikk når man løfter det opp. Det kjennes imidlertid veldig tungt og solid, og fremstår på ingen måte som billig. Kameraet har et litt uvanlig design, og Pentax skal ha skryt for å ha designet et litt kulere kamera enn sine storebrødre K-5 serien. K-30s grep er passe stort og kledd i gummi, og ergonomien er god. I tillegg til plast er gummi den andre sentrale komponenten på kamerahuset, og har som hovedfunksjon å holde kameraet fukttett.

Pentax K-5.
Pentax K-5.
Pentax K-30.
Pentax K-30.

K-30 har også fått et rundere design enn K-5. Programhjulet er flyttet til andre siden av prismehuset, og kameraet mangler den klassiske LCD-skjermen man ofte finner på toppen av kamerahus i entusiastklassen. K-30 ser egentlig ganske tøft og moderne ut, og er et langt friskere pust enn det mer trauste designet til K-5.

Vektmessig har kamerahuset en passelig vekt når man plukker det opp. Det er viktig at kamerahuset har en passelig vekt i forhold til størrelse, og at det hverken kjennes for lett, eller for tungt. Et passe tungt kamerahus hjelper når man skal holde kameraet stabilt under fotografering, samtidig som at skal være behagelig å bære rundt på i lengre perioder. K-30 ligger vektmessig litt over Canon EOS 650D og Sony A77, og kjennes svært behagelig å holde rent vektmessig.

En av de andre designendringene til K-30 er pentaprismehuset. Huset har fått et utradisjonelt design, og er mye flatere og lengre enn hva man vanligvis ser på speilrefleksmodeller. Det lange huset gjør at den innebygde blitsen kommer høyt opp, noe som gir en større vinkel mellom blitsen, objektivet og motivet. Hva man synes om designendringen blir smak og behag, men personlig liker vi det litt tøffere designet.

Foran programhjulet på toppsiden av kamerahuset, finner man to knapper. Den ene knappen brukes til å justere eksponeringskompensasjon, mens den andre brukes for å nullstille endringer av ekspnering som fotografen har valgt i de halvmanuelle programmene. I front av knappene finner man kameraets av- og på-knapp, som er plassert som en bryter under selve utløserknappen. Dette er en løsning som er ganske vanlig blant flere kameraprodusenter, og som fungerer veldig godt. Helt i front på grepet finner man et rullehjul brukes til å justere blender- og lukkerverdier. På venstre side av pentaprismehuset finner man en knapp som aktiverer RAW-modus og aktiveringknapp for blits. Førstnevnte kan også programmeres om slik at man kan aktivere andre funksjoner med knappen.

Toppen av Pentax K-30.
Toppen av Pentax K-30.

Kameraets bakside er relativt tradisjonelt designet. Den største delen av baksiden er dekket av kameraet LCD-skjerm. I tillegg finnes det knapper for de mest nødvendige av funksjonene på kameraet. Til venstre for søkeren finner man knappen for Live View-modus, som også brukes til å slette bilder når man har aktivert bildevisning. Til høyre for søkeren finner man et tilsvarende rullehjul som man finner på forsiden, som gjør at man kan sette lukker- og blenderverdi separat. Dette er mer vanlig på dyrere og mer avanserte kamerahus enn K-30, og viser at Pentax har fotografen i fokus når de designer modellene sine.

Til høyre for skjermen finner man blant annet en knapp for autofokus og eksponeringslås, og under denne knappen finner man knappen for visning av bilder. På plass er også en fireveiskontroller med fire hurtigknapper for innstillingsendringer, samt en "OK"-knapp i senter for å bekrefte valgene. Denne fireveiskontrolleren brukes også for å bla i menyene. Under kontrolleren finner man to knapper, en for menyvalg og en knapp som justerer visningsmodus til LCD-skjermen.

Foto: Paal Mork-Knutsen, Akam.no

Skjerm

Tilbake til toppen

Pentax K-30 er utstyrt med en relativt vanlig skjerm på 7,6 cm (3 tommer) og en oppløsning på 921 000 subpiksler. Både størrelsen og oppløsningen er relativt bransjestandard i denne prisklassen, men flere av konkurrentene har skjermer med både høyere oppløsning og mulighet til å justere skjermen. K-30 er utstyrt med en tradisjonell, fastmontert skjerm, som i og for seg gjør en grei jobb. Den sliter litt med refleksjoner i sterkt sollys, men den relativt mørke bakgrunnen gjør at man stort sett kan se hva som vises uavhengig av lysforhold.

Søker

Tilbake til toppen

Søkeren til K-30 er en skikkelig godbit.
Søkeren til K-30 er en skikkelig godbit.Foto: Pentax.com

De fleste speilrefleksmodeller i forbrukerklassen har et pentaspeil i prismehuset. Dagens testmodell er imidlertid utstyrt med et ekte pentaprisme, noe som er vanligere i langt dyrere kamerahus.

Fordelen med pentaprisme er at det gir 100 prosent søkerdekning, slik at det man ser i søkeren er det samme som det bildebrikken vil registere under eksponering. Med andre ord er det enklere å komponere bilder enn hvis man bruker et kamera med pentaspeil, som ikke gir en dekningsgrad på 100 prosent.

I tillegg til 100 prosent søkerdekning har kameraet en god søkerforstørrelse på 0,92, som er veldig bra. Dette gjør at søkeren til dagens testmodell fremstår som veldig god, og som man kan se av grafen under har K-30 en relativt bra relativ søkerforstørrelse. 100% vil her tilsvare et fullformatkamera med 100% dekning og 1.0x søkerforstørrelse.

Søkeren til K-30 fremstår som lys og fin, og på plass er alt av informasjon man trenger når man fotograferer. Ønsker man å bytte ut mattskiven er dette også mulig.

På neste side snakker vi om ergonomi og hvordan det er i praktisk bruk.

Pentax K-30   Les mer »

Kommentarer (5)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen