(Bilde: Ken Wolter/Shutterstock.com)

PayPal fikk kjempebot for å ha lurt kunder

Punger ut 190 millioner kroner for tvilsom kundebehandling.

Den populære betalingstjenesten PayPal, som er meget utbredt blant folk som handler på Internett også her til lands, er i hardt vær for tiden. Det amerikanske forbrukerbyrået Consumer Financial Protection Bureau (CFPB) har nemlig anklaget tjenesten for å ha lurt kundene sine.

Saken dreier seg om at PayPal blant annet skal ha opprettet kredittkontoer på vegne av kunder uten kundenes viten og samtykke, og deretter ha unnlatt å respondere når kundene klaget.

Lurt til å handle på kreditt

Kunder skal ha blitt «narret» til å bruke kredittkontoene sine ved kjøp av varer i stedet for å betale på vanlig måte, ved at PayPal satte kredittkontoene som standard betalingsmetode uten at kundene visste om det. Det har igjen ført til at mange kunder opplevde å måtte betale purregebyrer på kredittgjeld og renter de egentlig ikke skulle skulle fått krav om.

Den populære betalingstjenesten PayPal har visst ikke helt rent mel i posen.
Den populære betalingstjenesten PayPal har visst ikke helt rent mel i posen. Foto: nevodka/Shutterstock.com

I noen tilfeller skal kredittkontoene ha blitt brukt til å betale for varer med selv om kundene aktivt valgte andre betalingsmetoder. CFPB skal utover dette ha registrert tilfeller hvor kunder har pådratt seg purregebyrer etter manglende betalinger som følge av tekniske problemer hos PayPal som kundene ikke hadde noe skyld i selv.

I tillegg til dette klandres PayPal for manglende registrering av betalinger og dårlig behandling av disputter mellom kunder og forhandlere i forbindelse med betalinger. Ifølge CFPB har PayPal utover dette kjørt kampanjer med diverse tilbud som selskapet senere ikke fulgte opp, noe som også skal ha kostet kundene penger.

Betaler 190 millioner i erstatning

På bakgrunn av dette har CFPB altså levert inn en formell anklage mot PayPal med en såkalt «consent order», som er en slags forespørsel om et rettslig forlik. I anklagen ba CFPB PayPal om å betale 15 millioner dollar i erstatning til kunder, og en bot på 10 millioner dollar.

Den totale erstatningssummen ligger altså på 25 millioner dollar, eller rundt 190 millioner kroner, for den tvilsomme praksisen, som ifølge forbrukerbyrået skal ha omfattet flere titalls tusen kunder. PayPal skal ifølge Bloomberg ha gått med på å betale summen. I anklagen vil CFPB også at PayPal skal endre praksisen rundt kredittproduktene sine i retning mer åpenhet.

– Vi forbedrer produktene våre fortløpende og bedrer kommunikasjonen slik at kundeopplevelsen skal være eksepsjonell. Vi fokuserer på brukervennlighet og på det å lage produkter med god kvalitet som er nyttige for forbrukerne og som er i overensstemmelse med aktuelle lover, sier Amanda Miller i PayPal til Bloomberg.

For flere detaljer kan du lese hele «consent order»-dokumentet, og anklagen som ble sendt til retten finner du her.

PayPal har også andre ting på gang: Nå jobber selskapet med ny, spennende passordteknologi »

(Via Gizmodo)

Kommentarer (16)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen