Test

Panasonic GP50

Spesifikasjoner

Skjerm: LCD, trykkfølsom. 5 tommer, 391680 piksler
Lagringsplass: 2 GB medfølgende SD-kort
Inn-/utganger: Mini-USB, EXT
Dimensjoner: 12,8 x 8,4 x 3,0 cm, 277 gram
GPS-mottaker: SIRF StarIII, 20 kanaler
TMC: Ja
Medølgende kart: Vest-Europa
Pris: 4000 kroner

Spesifikasjoner

Skjerm: LCD, trykkfølsom. 5 tommer, 391680 piksler
Lagringsplass: 2 GB medfølgende SD-kort
Inn-/utganger: Mini-USB, EXT
Dimensjoner: 12,8 x 8,4 x 3,0 cm, 277 gram
GPS-mottaker: SIRF StarIII, 20 kanaler
TMC: Ja
Medølgende kart: Vest-Europa
Pris: 4000 kroner

Det er ikke hver dag det dukker opp en GPS fra Panasonic på kontoret vårt. Den japanske produsenten har laget GPS-er i lang tid, men bare av den typen som monteres inn i dashbordet på bilen din. 

Strada GP50 er en frittstående GPS fra Panasonic. Den festes enkelt i frontvinduet ved hjelp av en medfølgende sugekopp. Den er enkel å montere, og sitter som støpt. Her er det bare tut og kjør med andre ord.

I tillegg kan du bruke GPS-en som håndfri. Den kan nemlig koble seg til mobilen din trådløst ved hjelp av Bluetooth, og har en innebygget høyttaler og mikrofon. Taste inn telefonnumre, besvare samtaler og annet kan du gjøre rett på GPS-skjermen.

GP50 har et ganske genialt utseende. Skjemen er i bredformat og måler fem tommer. Den dekker så å si hele fremsiden av enheten. Til sammenligning har de fleste GPS-er 3,5 tommers skjerm, noe som faktisk betyr at skjermen til GP50 er nær fire centimeter større målt diagonalt. 

Dette får GPS-en til å se svært stilfull ut. I testbilen, en puslete stasjonsvogn, ga GPS-en hele interiøret et skikkelig ansiktsløft.

Startskjemren gir deg et enkelt sett med valg, der de mest brukte ligger lettest tilgjengelig.
Startskjemren gir deg et enkelt sett med valg, der de mest brukte ligger lettest tilgjengelig.

Stilfull programvare

Utseendet under navigering og i menyene til GP50 overrasker også positivt. Skjermen er skarp og klar, og er ikke noe problem å navigere med.

Brukergrensesnittet er lett å like. Det ser litt tegneserieaktig ut, og er svært ryddig og greit satt opp. I 3D-modus får du se bilen bakfra i fugleperspektiv. Du får god oversikt over alle gatene rundt deg, og interessepunkter som bensinstasjoner, parkeringsplasser og lignende markeres på kartet på en ryddig måte. I 3D-modus vises det imidlertid ikke hvilken vei gatene er enveiskjørte, slik det gjør i enkelte GPS-er.

I 2D-modus får du full oversikt over veinettet.
I 2D-modus får du full oversikt over veinettet.

Vi liker ofte å sette GPS-en i 2D-modus, for å lettere kunne improvisere dersom vi bommer på en vei eller bestemmer oss for å kjøre via en bensinstasjon eller lignende. Også i denne modusen er det enkelt å navigere, og her ser du tydelige piler på hvilke gater som er enveiskjørte. Dersom du har tastet inn en rute, markeres denne veien klart og tydelig. Å forstå seg på veinettene rundt seg ved å se på en GPS har aldri vært lettere.

Menyene er bygget opp enkelt. I vanlig modus (mens du kjører) kan du enten trykke på "meny" eller bare trykke midt på skjermen. Trykker du på menyvalget kan du navigere til en ny destinasjon, forandre innstillinger, se på bilder eller håndtere mobilen din. Trykker du midt på skjermen kan du velge mellom 2D- og 3D-visning, dag- og natt-visning, fortelle GPS-en om veisperringer som må unngås, eller fortelle den at du vil kjøre innom en bensinstasjon eller resturant på veien til den valgte destinasjonen din.

Du kan bla rundt i kartet fra
Du kan bla rundt i kartet fra "oven".

Det hele er både lettforståelig, ryddig og oversiktlig. Ikonene er tegnet på en gjennomtenkt måte slik at du kjapt skjønner hva de forskjellige valgene er til, og de valgene du bruker mest er plassert lettest tilgjengelig.

Den store skjermen, for å trekke den frem enda en gang, skal ha mye av æren for den gode oversikten både når du navigerer på veien og i menyene.

Menyene har også blitt tillagt endel animerte effekter, som for eksempel at tastaturet glir frem. Vi synes imidlertid det meste gikk litt tregere når disse effektene skulle gjøre et forsøk på å fryde brukeren, så vi foretrakk å deaktivere disse overflødige effektene.

Alt i alt virker alt på skjermen ryddig og oversiktlig. At det ser pent ut i tillegg er heller ikke noen ulempe.

Tydelige anvisninger på skjermen forteller hvor du skal svinge.
Tydelige anvisninger på skjermen forteller hvor du skal svinge.

Superenkelt å følge anvisninger

Å taste inn en rute er like enkelt som hos andre GPS-produsenter. Tastaturet er standard i qwerty-format slik som du er vant med fra PC-en. Dette setter vi stor pris på, da det ikke er alle GPS-produsenter som har dette formatet. Du kan også velge blant andre tastaturformater som alfabetisk, dersom du ikke liker qwerty. 

GPS-en vil først spørre om hvilket land du vil navigere i hver gang GPS-en har vært avslått. Dette tar ikke lange tiden, da du bare trenger å taste inn N og trykke på det første valget som kommer opp (Norge altså), og det skjer bare hver gang du har hatt GPS-en avslått.

Deretter blir du spurt om å taste inn sted eller postnummer, gate eller destinasjon og til slutt gatenummer. Du trenger ikke fylle inn alle feltene. Hvis du for eksempel sitter Tromsø og skal navigere til Narvik, skriver du bare inn Narvik i det første feltet uten å fylle inn de neste feltene. Da blir du ledet til Narvik sentrum.

Under gate eller destinasjon kan du taste inn nesten hva som helst. Det er ingen problem å skrive inn SAS, og navigere rett til et SAS-hotell i den byen du har tastet inn. Her har GPS-en bred kjennskap, og du kan også finne frem til et kjøpesenter eller bensinstasjon du vet navnet på.

Du kan velge mellom dag- og nattmodus. (Her dagmodus)
Du kan velge mellom dag- og nattmodus. (Her dagmodus)

Det er heller ingen problem å navigere til interessepunkter, som bensinstasjoner, hoteller, parkeringsplasser, teater, kirker, sykehus og andre severdigheter som kan være greit å finne frem til når du er i en ukjent by. Som i alle de fleste GPS-er kan du navigere til et interessepunkt nær deg, eller for eksempel et interessepunkt nær stedet du skal til.

Du kan også legge inn en hjemmeadresse, slik at du med et enkelt tastetrykk kan be GPS-en finne raskeste rute hjem. GP50 lar deg også lage en egen favorittliste, så vel som at den viser deg de siste destinasjonene du har navigert til slik at du enkelt kan navigere dit igjen. 

Det er også svært enkelt å følge anvisningene du får. Et ikon på skjermen viser hva du skal gjøre og hvor mange meter det er til hendelsen. Stemmen sier ifra i god tid og gjentar seg senere, men ikke så ofte at det oppleves masete. Du kan trykke på ikonet på skjermen for å høre beskjeden igjen, dersom du har behov for det.

Alt det grunnleggende er altså på plass i GN50, og GPS-en er svært enkel å ta i bruk. Her må vi lenger ned til bunns for å faktisk finne noe å sette fingeren på.

GPS-en er litt treg når du blar i kartene etter å ha satt opp en rute.
GPS-en er litt treg når du blar i kartene etter å ha satt opp en rute.

Litt tregt til tider

Selv om totalopplevelsen i menyene er god, har vi en ting å klage på. GN50 er litt treg, noe som til tider kan være litt plagsomt. 

Når du kjører rundt en sving, virker det som GPS-en er litt forsinket når det gjelder å skifte retning, slik at ikke pilspissen har snudd seg rett vei før vi har kjørt rundt ti meter i den nye retningen. Det burde vært unødvendig, da feilen ikke skyldes dårlig GPS-mottakelse.

GN50 henger også litt etter når du skriver inn adresser, slik at du føler at du ikke får respons når du trykker på skjermtastaturet før litt etter du har trykket. Dette skyldes at den leter i registeret sitt etter adresser som ligner på det du taster inn, men det er ingen god unnskyldning for ikke å gi brukeren umiddelbar respons.

Når du taster inn lange ruter som typisk krever en fire timers kjøretur eller mer, for eksempel Bergen til Stavanger, er GPS-en ikke spesielt kjapp med å regne ut en rute. Dette er imidlertid ikke noe problem, siden GN50 bruker under 20 sekunder rett før du uansett skal sitte i over fire timer bak rattet. Det som er verre, er å bla i kartet mens du har en slik rute satt opp. Mens å zoome og bla i kartet vanligvis går lynkjapt, må du smøre deg med god tålmodighet for å bla i en lang rute.

Vi prøvde forøvrig også å taste inn ruten Bergen - Narvik, og da tok det så lang tid å zoome og bla i kartet at vi mye heller ville kjøpt et kart på nærmeste bensinstasjon. En enklere løsning er imidlertid selvsagt å slette ruten for å bla i kartene, men da mister du den veiledende streken som viser hvilken rute GPS-en anbefaler.

Det er enkelt å ringe gjennom GP50.
Det er enkelt å ringe gjennom GP50.

Ikke perfekt håndfri

GN50 kan som nevnt erstatte Bluetooth-håndfrien din, og fungere som håndfri med den innebygde høyttaleren og mikrofonen. Eller kan den egentlig det?

I vår ende synes vi håndfrien i GN50 fungerte svært bra. GPS-en gir en høy lyd, slik at det skal ganske mye støy til før du sliter med å høre hva som blir sagt. Eneste måten å provosere frem dette var for oss å åpne ett vindu i høy fart eller sette på musikk. Vi tar her forbehold om at du ikke har for eksempel en amerikansk veteranbil med stor motor og at du har eksosanlegget ditt i orden.

Vi savner mulighet for å skrive SMS ved hjelp av GPS-en, slik som i de dyreste fra TomTom.
Vi savner mulighet for å skrive SMS ved hjelp av GPS-en, slik som i de dyreste fra TomTom.

Støyfiltreringen fungerer også greit, og selv med mye støy i bilen hører motparten hva du sier. Det er altså ikke noen problem å ta telefonsamtalene mens du sitter i bilen. Her skal det mer enn bare et åpent vindu før motparten sliter.

Men en stor ulempe har GN50 som håndfri. Motparten synes vi hørtes ut som noen helt andre, med en slags forvrengt stemme. Uansett hvilke forhold vi prøvde å bruke GPS-en i. Dersom du vil tulleringe kan denne GPS-en fint erstatte håndfrien din, men vi foretrekker at motparten hører vår reelle stemme i telefonen uten 

Konklusjon

Alt i alt synes vi Panasonic GN50 er en fantastisk GPS. Den har en gigantisk skjerm som bidrar til å gjøre alt svært oversiktlig. Den er hele fem tommer stor, og har et sylskarpt og krystallklart bilde. 

GPS-en ser også svært stilfull ut, og har sannsynligvis en positiv innvirkning på bilens interiør.

Kartene er av de mest oversiktlige vi har vært borti. De er minimalistisk satt uten unødvendige detaljer, og det hele virker veldig ryddig samtidig som de er en fryd for øyet. Dette kombinert med den store skjermen gjør det rekordenkelt å ha full oversikt mens du kjører.

Å taste inn en ny adresse er også enkelt. Du kan mate inn akkurat så mye informasjon som du ønsker, og GPS-en leder deg enten til sentrum av byen eller til den nøyaktige adressen.

Det er heller ikke noe problem å taste inn interessepunkter som bensinstasjon eller parkeringsplass, akkurat som på GPS-er flest. Dersom du allerede har tastet inn en adresse, kan du enkelt legge til en bensinstasjon som et lite innstikk på ruten. 

Dersom vi skal sette fingeren på noe, synes vi GN50 er litt for treg på enkelte områder, som når du taster inn adresser eller når blar i kartet etter å ha lagt opp en rute.

I tillegg til å navigere, kan GN50 fungere som en håndfri. Heller ikke her er den helt perfekt, siden den serverer motparten en litt blikkboksaktig lyd som høres litt forvrengt ut. Det er imidlertid ikke noe problem for noen av partene å forstå hverandre. 

Dersom du er opptatt av å bruke GPS-en som håndfri, bør du se på andre alternativer. Men aller helst bør du montere en bedre løsning som er montert opp mot bilstereoen, eller rett og slett bare bruke en ledningsbasert håndfri eller trådløst Bluetooth-håndfri. 

Les tester av mobiltilbehør  »

Vil du ha en GPS som er litt raskere, bør du se på TomTom Go 720 eller Mio C520. Vil du spare litt mer penger til julehandelen, kan du se på TomTom One som både er billig og bra navigator uten overflødige funksjoner.

Panasonic CN-GP50N   Les mer »

Kommentarer (7)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen