Test Panasonic Lumix DMC-GF5

Liten og søt

Kameraet for dem som ikke er bitt av fotobasillen.

I april lanserte Panasonic sitt fjerde kamera i GF-serien, Panasonic DMC-GF5. Ja, det høres litt merkelig ut at modell nummer fire har tallet fem i produktnavnet, men det er ikke første gang Panasonic har gjort dette. Det ble også gjort med LX-serien, hvor produsenten hoppet rett fra LX3 til LX5. Visstnok er det slik at tallet 4 uttales likt som ordet "død" på japansk, og om det er riktig skjønner vi godt at Panasonic valgte å hoppe over dette tallet da de lanserte den neste modellen i GF-serien.

Det har etterhvert blitt mange kameraer å velge mellom blant de speilløse modellene som bruker Micro Four Thirdssystemet. Panasonic var først ute med sin modell Lumix DMC-G1 i 2008, mens Olympus lanserte sin første modell EP-1 sommeren 2009. Sistnevnte produsent har valgt å være retrobevist med sine MFT-modeller, mens Panasonic går motsatt vei og har lansert modeller med et litt mer moderne preg.

GF5 er altså det nyeste kameraet blant Panasonics modeller uten elektronisk søker. I utgangspunktet består serien av to typer kameraer; modeller med og uten søker. Blant modellene uten søker kan man velge mellom GF-serien og GX-serien, hvor sistnevnte er Panasonics entusiastserie blant de speilløse modellene.

Kameraet erstatter GF3 som ble lansert i fjor sommer. Med GF3 tok Panasonic steget bort fra entusiastene, og flyttet serien nærmere de mindre avanserte brukerne. De tok bort blitsskoen, fjernet den digitale kontakten under og gjorde kantene rundere. De gjorde grepet litt større, men selve kameraet en del mindre enn forgjengeren.

Utseendemessig er GF5 er nærmest identisk med GF3, men har fått et større og bedre grep som gjør kameraet lettere å holde.

Les også: SNIKTITT: Panasonic GF3

Panasonic GF3
Panasonic GF3
Panasonic GF5
Panasonic GF5

På innsiden er det også litt forskjell på de to modellene. Blant annet er bildebrikken forbedret, selv om oppløsningen på 12 megapiklser er den samme. Høyeste ISO på GF5 er 12800, mot GF3s 6400. Oppløsningen på skjermen er også økt fra 460 000 til 920 000 bildepunkter.

Les også: Panasonic byr på speilløs moro

I tillegg har Panasonic gitt kameraet mer avansert automatikk, slik at det blir enda lettere for brukeren å bruke. Det er blant annet flere motivprogrammer, flere kreative filtre og raskere autofokus.

Det fremstår derfor ganske tydelig at kameraet retter seg mot forbrukere som lar kameraet gjøre all jobben, og som ikke nødvendigvis skal bruke kameraets mer avanserte funksjoner. Det virker som om dagens testmodell skal konkurrere mot typiske kompaktkameramodeller uten utskiftbar optikk og med en mye mindre bildesensor enn hva som finnes i de fleste speilløse systemkameraer. Med et mer feminint design henvender Panasonic seg med GF5 mot jentene. Et inntrykk som forsterkes av at det bare er kvinner på pressebildene som Panasonic gjorde tilgjengelig da kameraet ble lansert.

Under kan man lese litt mer om kameraet, og sammenligne det med noen av konkurrentene i denne prisklassen:

Panasonic GF5 Olympus E-PL3 Panasonic GX1
Samsung NX200
Oppløsning
12
megapiksler
12,3 megapiksler
16
megapiksler
20,3
megapiksler
Brikketype
LiveMOS
LiveMOS
LiveMOS
CMOS
Brikke-
størrelse
M4/3 (17,3 x 13,0 mm)
M4/3 (17,3 x 13,0 mm)
M4/3 (17,3 x 13,0 mm)
APS-C (23,5 x 15,7 mm)
Videooppløsning
1920 x 1080
1920 x 1080
1920 x 1080
1920 x 1080
Batterikapasitet
360 bilder
320 bilder
310 bilder
330 bilder
RAW-støtte
Ja
Ja
Ja
Ja
Pris per 30/5 2012

Sjekk flere spesifikasjoner på Panasonic GF5 i prisguiden


Fysisk

Vurdering:

Her kan du hoppe rett til seksjonen som interesserer deg mest:


Kamerahus

Det første vi legger merke til når vi ser nærmere på GF5, er det nye, forbedrede grepet. Det nye grepet på GF5 er mer markert og større, og byr på en gummiert flate som skal gjøre kameraet bedre å holde.

Dette er også den største fysiske forskjellen på GF3 og GF5. I tillegg til nytt grep er også teksturen på selve kameraethuset blitt litt grovere, noe som gjør kameraet mindre glatt.

Selve designet på GF5 er pent og gjennomført, og ser alt i alt veldig bra ut. Knappene er logisk plassert med av/på-knappen på toppen av kameraet, sammen med utløserknapp, intelligent auto-knapp og knapp for video. På baksiden er alle knappene plassert til høyre for skjermen, med blant annet en klassisk fireveiskontroller og rullehjul.

Panasonic har utstyrt GF5 med et begrenset antall knapper og brytere, noe som skiller kameraet fra de tidligste modellene i serien, som hadde en del flere funksjoner fordelt på flere knapper. GF5 har imidlertid trykkfølsom skjerm, slik at mange av disse funksjonene kan styres via skjermen.

Med GF3 fjernet Panasonic blitsskoen og den elektroniske porten for ekstrautstyr, og dette gjelder også på GF5. Det er tydelig at Panasonic retter GF-serien mot en annen kundegruppe etter at de lanserte GX-serien, og at GF5 dermed er Panasonics svar på de små og litt enklere speilløse modellene, som i større grad retter seg mot brukere som ikke er på jakt etter ekstrautstyr som ekstern blits og søker.

Når kameraet slås av trekkes objektivet inn. Da blir GF5 relativt kompakt.
Når kameraet slås av trekkes objektivet inn. Da blir GF5 relativt kompakt.

Dette gjenspeiler også kameraets design, som er mer avrundet og litt mindre enn de tidligere modellene GF1 og GF2. Kameraet er godt å holde, på grunn av det forbedrede grepet.

GF5 er utstyr med Panasonics nyeste kit-objektiv X Vario PZ 14-42mm F3.5-5.6 ASPH OIS. Dette objektivet har en elektronisk zoom som gjør kameraet vesentlig mindre enn de tidligere kit-objektivene, spesielt når kameraet er skrudd av. Dette gjør kameraet særdeles lommevennlig, men har også sin ulempe da de med litt store hender vil finne kameraet litt vanskelig å holde. Høyrehånden finner raskt sin naturlige plass, men det tar litt tid før man finner en naturlig måte å holde venstre hånd rundt kameraet.

Zoom-knappen på objektivet er konstruert slik at den skal nås med venstre tommel om man kameraet hviler i hånden. Problemet er at denne vippebryteren er plassert litt høyt, slik at de med en litt kort tommel ikke klarer å nå bryteren uten å løsne på grepet. Dette er ikke et stort problem, men det hadde vært mer praktisk om Panasonic hadde plassert denne bryteren litt lenger ned på objektivet. Dette hadde muligens gått utover fokusbryteren, som er plassert rett under zoom-bryteren. En mulig løsning kan være å flytte fokusbryteren til andre siden av objektivet, slik at det kan nås med en av de andre fingrene istedenfor.

I motsetning til mer avanserte modeller som entusiastmodellen GX1, mangler GF5 et klassisk programhjul for å endre fotograferingsprogram. Dette gjøres ved å trykke i senter av fireveiskontrolleren. Da får man opp en meny hvor man enten kan bla med rullehjulet eller trykke direkte på skjermen for å gjøre et programvalg. Man kan også endre program ved å trykke øverst i venstre hjørne på skjermen, hvor valgt program vises. En løsning som fungerer ganske bra, og byttingen går relativt raskt når man har blitt vant til dette.

Kameraets innebygde blits er plassert rett over objektivet, og er av samme type som er brukt på Sony NEX-7. Den virker imidlertid litt mer solid enn Sonys versjon, og har svikt i begge retninger slik at den ikke skal bli ødelagt om man kommer borti noe under fotografering. Utløserknappen til blitsen er plassert rett over skjermen, og plasseringen er god slik at man ikke kommer borti knappen uten at dette er tilsiktet. Til venstre for blitsen har kameraet en høytaler og stereomikrofon som brukes under avspilling og innspilling av video.

Skjerm

Tilbake til toppen

Skjermen på Panasonic GF5 er like stor som GF3, men er vesentlig forbedret hva angår oppløsning. GF3 hadde 460 000 bildepunkter, mens GF5 har fått 921 000 bildepunkter. Størrelsen er på 7,6 cm (3 tommer), noe som regnes som relativt bransjestandard på slike kameraer i dag.

Som tidligere nevnt er GF5 utstyrt med en trykkfølsom skjerm. Den fremstår som skarp og klar, og fungerer også greit i solskinn. En trykkfølsom skjerm er ganske praktisk fordi man kan endre stort sett de fleste kamerainnstillinger direkte på skjermen, noe som sparer tid og knoting i menyene. Det kan imidlertid oppfattes som tregt hvis kameraet er kaldt og nedkjølt, men vi opplevde ingen problemer med akkurat dette i testperioden. Erfaringsmessig pleier slike skjermer å henge litt når temperaturen faller. Heldigvis kan man bruke kameraets menysystem om man ikke fortrekker den trykkfølsomme skjermen, men alt i alt er dette en ganske smart funksjon å ha.

Noen vil kanskje foretrekke en vridbar skjerm, noe som blir mer og mer vanlig på slike kameramodeller i dag. En slik skjerm ville imidlertid gjort kameraet tykkere og større, noe som kanskje ville minsket kameraets appell til de som vil ha et lite og lommevennlig kamera. Alt i alt fungerer skjermen godt, men av og til er det litt vanskelig å få kameraet til å registrere at vi trykker på skjermen. Vi opplevde flere ganger at man måtte trykke på et ikon to eller tre ganger før det blir registert, noe som blir litt irriterende i lengden. Dette fører til at man heller velger å bruke knapper og rullehjul, fordi man ikke får gjort de endringene man ønsker på første forsøk. Dette er ikke akkurat et stort problem, men heller et lite irritasjonsmoment.

Alt i alt gir kameraet et godt førsteinntrykk. Det er tydelig at Panasonic har tatt til seg de tilbakemeldingene de har fått fra forbrukerne. Selv om GF5 nærmest er identisk med GF3, er de små endringene i ergonomi og oppgraderingen av skjermen noe som løfter kvalitetsinntrykket, som igjen bidrar til at man føler at man holder en forbedret utgave i forhold til forgjengeren.

På neste side kommer vi mer inn på kameraets ergonomi og hvordan det fungerer ved praktisk bruk.

Panasonic Lumix DMC-GF5   Les mer »

Kommentarer (8)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen