På krigsstien mot innholdssvindlerne

(publisert 15.07.2009)

Innholdstjenester til mobil har lenge vært et diskutabelt tema. På den ene siden kan det dreie seg om nyttige tjenester, for eksempel nummeropplysning på SMS (som dog mange mener er overpriset), men på den andre siden finner vi aktører som Zemgo, som krever 50 kroner i abonnementspris for at du kan delta i en puslespillkonkurranse hvor du må svare på inntil 324 meldinger per måned – til 15 kroner per stykk.
Grunnen til at sistnevnte innholdsleverandør eksisterer på det norske markedet, er at det ikke finnes tilstrekkelig lovverk for å kunne sperre aktøren ute. Operatørene har anledning til å sperre ute useriøse aktører, men frykter at en lovendring også vil sperre ute redelige aktører.
Beløpsgrenser for innholdstjenester
Operatørenes argument er i aller høyeste grad relevant. Det er utvilsomt en god inntektskilde med innholdstjenester, men samtidig skaper det hodebry at mange av kundene føler seg lurt eller svindlet av useriøse aktører. Et mottiltak som operatørene har satt inn er såkalte beløpsgrenser. Det går ut på at du kan sperre abonnementet ditt for innholdstjenester når du har brukt 250, 500 eller 1000 kroner, slik at du ikke kan faktureres mer enn den satte grensen. Du har også anledning til å sperre totalt for innholdstjenester, men da har du eksempelvis heller ikke mulighet til å få nummeropplysning på SMS, scoringsvarsel fra ditt favorittlags fotballkamper, eller få Wikipedia-informasjon via spørretjenesten Ask Adam. Vi synes at den laveste beløpsgrensen på 250 kroner er i overkant høy.
Hvorfor har dere ikke beløpsgrenser for innholdstjenester ned til 50 eller 100 kroner per måned?
- Vi følger de krav vi har blitt pålagt. Teknisk sett er det en utfordring med flere forskjellige beløpsgrenser. Vi har dessuten ikke fått tilbakemeldinger på at dette er et stort problem, svarer innholdssjef Marius Halle i NetCom.

(Artikkelen fortsettes.)
NetComs råd til foreldre
Vi får inntrykk av at Halle forstår at enkelte av de innholdsleverandørene som er på markedet i dag, potensielt kan påføre foreldre store utgifter dersom barna lar seg lure til å kjøpe en ringetone – uvitende om at de samtidig samtykker til å betale en abonnementsavgift per uke ved kjøp av ringetonen.
Hva bør foreldre gjøre for å sikre at deres barn ikke går i en slik felle?
- Sperre helt for innholdstjenester, eller sette en beløpsgrense, eller tegne et kontrollabonnement – som YoungTalk –, eller velge kontantkort, svarer Halle.

Les også: Zemgo lopper deg på ny
Useriøse aktører uønsket
Operatørenes og våres syn er nok delt når det gjelder hva som kan kalles en useriøs innholdsaktør. Vi mener at alle aktører som tilbyr ringetoner, enkle spill, animasjoner eller wallpapers til mobilen til en sum over 50 kroner per uke som et løpende abonnement, utvilsomt kan kalles en useriøs aktør. Videre har vi aktører som Zemgo, som strekker grensen til hva som maksimalt er lovlig her i Norge, og som rett og slett kan svindle mobilbrukere for inntil 4999 kroner per måned – og gjør det. Slike aktører får også operatørene til å innse at noe må gjøres. Zemgo ble utestengt i april, men er nå tilbake for fullt – i samme uredelige stil.
- Vi stenger dem ute når de gjør overtramp. Det er klart at vi ikke ønsker useriøse aktører, og vi vil samtidig beskytte kundene, sier Halle til Mobilen.no.
- Selve konseptet til tjenestene (løpende abonnement, journ.anm.) er vi skeptiske til, men de følger de reglene som er gjeldene per i dag, legger han til.
Halle sier videre at hvis de forbyr hele konseptet, så vil det samtidig ekskludere nyttige – eller i alle fall redelige – tjenester. Eksempelvis tilbyr noen operatører løsninger for rabattert nedlastning av musikk fra musikkbutikkene mot en fast månedspris, men det er innlysende at dette kan være lønnsomt for ivrige brukere av mobilmusikkbutikkene.

(Artikkelen fortsettes.)
Telenors syn på saken
Informasjonssjef Knut Sollid i Telenor sier at de i likhet med NetCom pålegges av Ekomforskriften (utarbeidet av Post- og teletilsynet) å ha beløpsgrenser for innholdstjenester. Vi spør hvorfor den laveste grensen er så høy som 250 kroner per måned.
- I Ekomforskriften er 250 kroner definert som et beløp, og derfor har vi valgt å bruke det. Dersom noen har ønske om enda lavere grenser, har Telenor flere andre produkter som hindrer overdreven bruk, slik som "kontrollabonnementer" og kontantkort, sier Sollid til Mobilen.no.
Sollid henviser til Telenors nettsider når det gjelder barns bruk av mobil, der de blant annet – i samråd med tjenesten Barnevakten – anbefaler at barn bør være 10 år før de får egen mobil, med mindre spesielle hensyn er tilstede.
Alle over én kam
Etter hvert som mobilene blir mer avanserte og markedet generelt utvikler seg, dukker det frem gode og nyttige tjenester. Noen slike tjenester kan rettferdiggjøre en løpende månedspris (eventuelt ukespris), eksempelvis oppslagstjenesten Ask Adam. Her kan du betale 20 kroner per uke for å bruke tjenesten så mye du vil, og det er sannsynligvis en akseptabel pris å betale for ivrige brukere av tjenesten.
Problemet er at innholdstjenester som gir deg søppelfyll til mobilen for 50 kroner per uke, altså dekkes av det samme konseptet. Hadde operatørene forbudt abonnementskonsept for innholdstjenester, ville også tjenester med nytteverdi bli berørt. Alle slås altså over én kam.
Telenor: - Norge er blant de beste i verden
Det er innlysende at Telenor ser på aktører som Jamba som helt stuereine i bransjen, til tross for at de opererer med løpende abonnementer for tilgang til jalla-innhold av typen Schnuffelbunny og Crazy Frog. Sollid mener nemlig at Norge ligger langt foran øvrige land når det gjelder innholdstjenester.
- Innholdsleverandørene er i 99 prosent av tilfellene redelige. Dessverre opplever vi forsøk på svindel - fra tid til annen. Men dette blir oppdaget, og sluttkundene blir i slike tilfeller alltid refundert beløpet de er blitt belastet. Vi har tro på at sluttkundene selv skal kunne velge hvilke tjenester de synes er gode/nyttige/underholdende, og at det er det som har gjort at markedet for innholdstjenester i Norge er blant de beste i verden, sier Sollid.
- Vi jobber kontinuerlig med å slå ned på innholdsleverandører som bryter retningslinjene for Innholdstjenester, sier han.

(Artikkelen fortsettes.)
Markedet renset for useriøse aktører
Det nytter sjelden å argumentere uten et godt motargument. Hva bør gjøres, og hvilke fordeler vil det ha? Som nevnt, er innholdstjenester lukrative biinntekter for operatørene. Vi innbiller oss at dersom markedet var renset for useriøse aktører av typen Zemgo, Jamba, Glomobi – som er blant de mest kjente –, og man kunne føle seg trygg på at en ringetone kun kostet den oppgitte engangsprisen (intet løpende abonnement), ville det stimulere til økt bruk av innholdstjenester til mobil generelt. Det vil på sikt gi større inntjening for operatørene. Hva synes NetCom om en slik påstand?
- Jeg er til dels enig. Derfor har vi gjort tiltak gjennom årene og flere ganger regulert dette. Vi har vært inne på tanken, avslutter NetComs innholdssjef.
Mot en lysere framtid?
 Det er naturligvis stor forskjell å betale 40 kroner for et mobilspill du har lyst på, og mer eller mindre ubevisst å betale 50 kroner per uke for tilgang til et utvalg spill som du kanskje må betale enda mer for å kunne laste ned. En kul bakgrunn til mobilen ville utvilsomt vært verdt fem kroner for noen brukere, men aldri i livet verdt flere titalls kroner per uke for flertallet av norske mobilbrukere.
For å få bukt med problemet, må operatørene og de rette myndigheter (Samferdselsdepartementet?) komme på banen, og først og fremst senke den gjeldende grensen for hvor mye en innholdsleverandør kan belaste en kunde i løpet av en måned. Vi kan ikke fatte hvilken innholdstjeneste som er verdt 4999 kroner per måned å abonnere på, men det er definitivt ikke Zemgos puslespillkonkurranse. Videre bør kanskje innholdstjenestene kategoriseres, slik at det blir lettere å luke ut de aktørene som utelukkende tilbyr ringetoner, wallpapers, animasjoner og spill til en løpende ukespris – hvorpå de lettere kan forbys.
Dessverre blir konklusjonen den, at vi neppe får løst problemet før operatørene og Post- og teletilsynet/Samferdselsdepartementet blir presset nok av kundene, mediene og Forbrukerombudet til å ta ansvar og luke ut de råtne eplene i innholdsbransjen.  

Kommentarer (0)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen