SUPERFLY: Med rakettmotoren Sabre under vingene, kan fremtidsflyet Lapcat fly i drøyt 6000 kilometer i timen. Med andre ord kan Lapcat tilbakelegge de 5900 kilometerne mellom Oslo og New York på under én time. I praksis vil flytiden bli lengre på grunn av faktorer som letting, landing oppbremsing og luftmostand nærmere jorden. (Bilde: Reaction Engines)

Oslo – New York på under én time

– Kan revolusjonere livene våre, slik jetmotoren gjorde det i det 20. århundret, sier ekspert.

[Side3.no]: Fremtidsflyet Lapcat og motoren Sabre omtales som det største gjennombruddet innen luftfart siden oppfinnelsen av jetmotoren, skriver den britiske avisen Daily Mail.

Men det er ikke flyet i seg selv, som er den avgjørende faktoren, det er motoren.

Fem ganger lydhastigheten

Ifølge produsenten Reaction Engines er den i stand til å flytte passasjerer fra Oslo til Sydney på under fem timer. I dag tar denne turen rundt 22 timer i effektiv flytid.

Da flyr Lapcat i en fart på fem ganger lydhastigheten, altså 5 Mach. Det vil si rundt 1700 meter i sekundet eller litt over 6125 kilometer i timen.

Se BBCs nyhetsinnslag om den nyutviklede motoren nedenfor:


Designen ble formelt godtkjent av Den europeiske romfartsorganisasjon (ESA) onsdag. Reaction Engines hevder den også vil kunne brukes til å plassere satelitter i bane rundt jorden til en brøkdel av prisen det koster i dag.

Denne farkosten har fått navnet Skylon.

Trikset med motordesignen er at den kan kjøle ned luften som kommer inn i motoren fra 1000 grader celsius til -150 grader celsius på brøkdelen av et sekund - seks ganger raskere enn du klarer å blunke - uten at det dannes is som tilstopper motoren.


Dette gjør det mulig å kjøre motorene mye kraftigere og med høyere effekt, enn det er mulig i dag, uten at den overopphetes og feiler.

Rakettmotoren har fått navnet Sabre (Synergistic Air-Breathing Rocket Engine).

Tar 300 passasjerer

Mens dagens langflygninger foregår i en høyde på rundt 35.000 fot, er Lapcat designet for å fly i en høyde på over 90.000 fot.

En avansert trykkabin sørger for at 300 personer vil oppleve flyturen omtrent som dagens fly, med ett unntak. På grunn av presset mot flykroppen, kan ikke flyet utstyres med vinduer.

- Et gjennombrudd

LAPCAT: Navnet står for «Long-Term Advanced Propulsion Concepts and Technologies» og er et EU-program som skulle undersøke måter å produsere motorer til overlydsfly. Det er tvilsomt at Lapcat vil bli flyets endelige navn.
LAPCAT: Navnet står for «Long-Term Advanced Propulsion Concepts and Technologies» og er et EU-program som skulle undersøke måter å produsere motorer til overlydsfly. Det er tvilsomt at Lapcat vil bli flyets endelige navn.Foto: Reaction Engines

Sabremotoren er i sluttfasen av testingen. Prosjektet ledes av den britske ingeniøren Alan Bond. Han omtaler motoren som det stolteste øyeblikket i livet sitt.

- Disse testene representerer et grunnleggende gjennombrudd i fremdriftsteknologi. Innovasjon skjer ikke over natten. Uavhengige eksperter har bekreftet at en fullstendig motor nå kan testes. Sabre kan potensielt revolusjonere livene våre i det 21. århundre slik jetmotoren gjorde det i det 20. århundret, sier Bond, ifølge Daily Mail.

Prisen er imidlertid også ganske fremtidsrettet. Bond forteller at en billettprisen vil ligge rundt det en betaler for førsteklasse i dag.

Denne saken ble først publisert på Side3.no.

Kommentarer (14)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen