Oscar-racet er i gang

Dersom studioene vinner frem med sine kandidater, ligger det an til en mer kommersiell Oscar-konkurranse enn vanlig neste år.

Smalere filmer har dominert Oscar-utdelingen i flere år nå.
Smalere filmer har dominert Oscar-utdelingen i flere år nå.

Publikumsfavoritter

Årets Oscar-filmer, og kanskje særlig storvinneren "No Country for Old Men", var populær blant kritikerne, men ingen typisk publikumsmagnet. Til neste år kan det bli annerledes, for tre av de store filmstudioene er nå i ferd med å lansere omfattende kampanjer for å få sine respektive kommersielle suksesser Oscar-nominerte.

Et av disse studioene er Disney, som ifølge New York Times er i gang med en satsing for å få sin populære animasjonsfilm "Wall-E" nominert for beste film. Om det skulle skje, blir det for øvrig andre gang at en animasjonsfilm nomineres i denne kategorien.

I tillegg skal også Warner Brothers iverksette en storstilt Oscar-kampanje for megahiten "The Dark Knight", og Paramount vil sannsynligvis på sin side promotere "Iron Man" og hovedrolleinnehaveren Robert Downey jr.

Både suksess og kvalitet

Etter at den store publikumssuksessen "Ringenes Herre: Atter en Konge" stakk av med de gjeveste Oscar-prisene i 2003, er det stort sett mindre kommersielle filmer som "Million Dollar Baby", "Crash," "The Departed" og "No Country for Old Men" som har vært representert ved utdelingene.

Filmselskapene gjør hva de kan for å få tak i den gjeve statueten. Her ern scene fra Oscar-vinneren
Filmselskapene gjør hva de kan for å få tak i den gjeve statueten. Her ern scene fra Oscar-vinneren "Atter en konge".

Dette har innebært en markant reduksjon i seertallene, noe den neste seremonien muligens kan rette på, selv om det riktignok finnes sterke kandidater blant de "smalere" filmene. Et par eksempler er Danny Boyles allerede prisbelønte "Slumdog Millionaire", og Gullløve-nominerte "Rachel Getting Married" av Jonathan Demme.

Men flere av årets publikumsfavoritter regnes også som gode filmer, noe som gjør det godt mulig å kombinere kommersiell suksess med prestisjetunge Oscar-statuetter ved neste års utdeling.

- Folk liker å stemme på vinnere, og i år finnes det kommersielle vinnere som også representerer utrolig godt håndverk, sa Amanda Lumdberg, som jobber med Oscar-kampanjer ved et publisitetsfirma i New York.

Så da gjenstår det å se hvem som stikker av med prisene under utdelingen, som for øvrig sendes på den amerikanske TV-kanalen ABC den 22. februar.

Kommentarer (3)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen