Nettmøte

One Call svarte leserne

Da er nettmøtet avsluttet. Se svarene til One Call-direktør Thomas Sandaker lenger ned.

Diskuter svarene i forumet

One Calls Salg- og markedsdirektør Thomas Sandaker stiller til nettmøte torsdag 19. mai fra klokken 12.00. Her vil han besvare alt du måtte lure på om selskapet og tjenestene de tilbyr.

Nedenfor kan du sende inn dine spørsmål til One Call-direktøren, og lese svarene hans fortløpende.

One Call anno 2011

One Call fortsetter å vinne priser for god kundetilfredshet, men har samtidig scoret lavt i Post- og teletilsynets svartidsmålinger ved et par anledninger.

Operatøren har opplevd at konkurrentene har kopiert flere av deres prisplaner. Kundeveksten har vært stor de siste årene, og operatøren har etablert seg som en av de fremste utfordrerne til Telenor og NetCom. De vant også prisen for Årets operatør på Gulltasten 2010. One Calls moderselskap Network Norway skal sammen med Tele2 bygge Norges tredje mobilnett.

  1. One Call Faktura

    Spørsmål fra Yngve:

    Vi har den senere tiden sett at både Ludo Mobil og Tele2 har endret sine abonnement som gjorde det mulig for småbrukerne å ringe gratis. Etter at disse ble endret ligger nå One Call faktura høyt på telepriser.no sin liste. Er det muligheter for at også One Call kommer til å gjøre vurderinger på sitt Faktura-abonnement som vil gjøre det mindre prisgunstig for småbrukere enn i dag? Når Ludo og Tele2 må gjøre endringer, er vel dette sikkert knyttet til inntjening, men hva med dere?

    Svar:
    Hei Yngve

    Det er riktig som du sier, disse produktene er det ikke mye penger å tjene på. Men, de er populære. Å spå fremtiden har vist seg vansklig, men vi har ingen umiddelbare planer om å endre på dette.

    MVH
    Thomas
    Besvart: 19. mai 2011 12:29
  2. Manglende satsing på 3G

    Spørsmål fra Magnus:

    Bor i Trondheim og hver gang mobilen hopper over til Network Norway så sitter jeg igjen med Edge-dekning. Hvorfor satser dere ikke mer på utbygging av 3G da dette er viktig for dagens smartelefonbrukere?

    Svar:
    Hei Magnus
    Pr i dag er det bare i oslo vi har 3G i eget nett. Men vi bygger for harde livet (i motsettning til hva Telenor og Netcom påstår) og vi skal være på plass med 3G i Trondheim i løpet av sommeren.
    MVH
    Thomas
    Besvart: 19. mai 2011 12:35
  3. Vedr datatrafikk

    Spørsmål fra Eirik:

    Har dere planer om å utvide kun datatrafikk i noen av pakkene, f.eks 500 ringemin, 500 SMS og 1000 mb data ++ ?

    Svar:
    Hei Eirik
    Det er mange som har etterlyst dette og det er noe vi ser seriøst på. Nå har jo snart alle konkurrentene kopiert våre pakker så da må vi jo gjøre noe :-)
    Thomas
    Besvart: 19. mai 2011 12:36
  4. E-faktura

    Spørsmål fra Einar:

    Hei!
    Jeg er en fornøyd kunde hos dere, men kommer dere til å lansere E-faktura i nærmeste fremtid ??

    Svar:
    Hei
    Efaktura er en forholdsvis dyr løsning for oss å benytte. Derfor har vi så langt ikke implementert det. Men, vi ser hele tiden på enklere og mer effektive betalingsmåter for våre kunder.
    MVH
    Thomas
    Besvart: 19. mai 2011 12:40
  5. Ubrukelige datapakker fornærmer Onecall-kundene

    Spørsmål fra Per:

    Tilleggstjenesten datapakker er helt håpløs både når det gjelder datamengde du kan kjøpe og pris. Man må jo være idiot hvis man skal kjøpe noen av disse i stedenfor å velge å doble abonnementet til halv pris når man overstiger grensen som er inkludert i abonnementet. Hvis man f.eks. har Full pakke så har man 1000mb data inkludert. Bruker man opp dette kan man velge å doble pakken og få 1000mb ekstra for kr. 149,50 eller kjøpe tilleggstjenesten 500mb extra data for kr. 169,-.

    Har dere så lave tanker om deres kunders intelligens at dere vil fortsette å tilby disse datapakkene?

    Kommer Onecall tilby nye datapakker som har noen hensikt å bestille snart eller vil dere fjerne muligheten for å doble abonnementspakkene?

    Svar:
    Du har helt rett. Datapakkene er gått ut på dato og vi er i full gang med å pusse opp disse. Vi burde har gjort det for lenge siden og tar helt klart selvkrtikk på det.
    Thomas
    Besvart: 19. mai 2011 12:42
  6. Bank ID

    Spørsmål fra Kenneth:

    Hei. Når har dere tenkt å innføre bank ID på simkortet,slik som telenor nå har?
    Dette er jo bare genialt,så håper ikke dere lar Telenor være alene om dette,for dette er noe jeg virkelig ønsker meg hos dere:-)

    Svar:
    Vi er i dialog med BankID men dette er komplisert og det er vanskelig å si når det kan være på plass. Men, vi jobber med det.
    MVH
    Thomas
    Besvart: 19. mai 2011 12:44
  7. Lik pris i norden+App for forbruk

    Spørsmål fra Kenneth Farstad:

    Har dere planer om lik pris i norden,det samme som netcom har gjort. Har dere planer om en android app der man kan se sitt forbruk(min side)

    Svar:
    Hei Kenneth
    Vi har ikke opplevd mye etterspøsel etter dette, men er det mange som etterlyser dette må vi jo se på det. Når det App til både Android og Iphone er vi gang med dette. Vi er på ballen :-)
    MVH
    Thomas
    Besvart: 19. mai 2011 12:47
  8. Tja

    Spørsmål fra Alexander:

    Ser ingen grunn til å stille spørsmål. Amobil klarte fint i samkjøring med Netcom sist uke å unngå alle de kritiske spørsmålene, slik at viktige spørsmål som: "hvilken telefon selger dere mest av" blir besvart isteden.

    Flaut av amobil, råttent gjort og RÆVA!!!! FÅ DERE ET LIV!!!!

    Forresten er Onecall best :D

    Svar:
    Hei
    Det er nok ikke redaksjonen du må skyte på da, men den som besvarer spørsmålene.

    Jeg skal forsøke å svare på spørsmål både med positivt og negativt fortegn.

    Thomas
    Besvart: 19. mai 2011 12:49
  9. Datapriser

    Spørsmål fra Secondarykid:

    Kommer dataprisene til å senkes ytterligere i år? De er forholdsvis lave, men lavere pris hadde verdt bedre. Samme med lavere pris på datapakker.

    Kommer dere til å skjerpe kundeservicen? Helt umulig å få svar på e-post og halvtime i telefonkø hjelper ikke og da er det ikke snakk om enkeltilfeller.

    Svar:
    Målet vårt er hele tiden å gi kundene våre bedre priser. Mange har etterlyst mer data i pakene og det er noe vi ser seriøst på.

    MVH
    Thomas
    Besvart: 19. mai 2011 12:51
  10. Gjør OneCall nordmenns mobilhverdag bedre?

    Spørsmål fra Olav S. Gundersen:

    Eller skummer dere bare fløten av mobilbrukerne i de største byene, med kunstig lave priser pga. skeive termineringsavgifter, og manglende vedlikeholdskostnader lik de Telenor og NetCom har?

    I så fall, hva bidrar dere med annet enn et prisnivå de som eier nettene ikke kan legge seg på? Og hva skal skje med OneCall etter 2013 når skeivtermineringene går ut, vil dere klare å overleve?

    Svar:
    Målet med å bygge eget nett er å få lavere kostnader som igjen fører til billigere priser for kundene. Da er det jo mest hensiktmessig å bygge der folk er. Om vi kommer til og overleve kan jeg bekrefte med overhengende stor sikkerhet.
    Besvart: 19. mai 2011 12:57
  11. Terminaler?

    Spørsmål fra Elling:

    Kommer dere til og tilby terminaler med deres abo i fremtiden? evt også salg i butikker som wxpert, siba elkjøp og lefdal

    Svar:
    Hei
    Vi er mer enn litt opptatt av å ha så lave kostnder som mulig. Det er bare på den måte vi kan sørge for at dere som våre kunder har lave priser - også i fremtiden. Da er det så å si utelukket å benytte nevnte butikkkjeder. Er vel heller ikke sikker på om de representerer den servicegraden vi ønsker å tilby våre kunder.
    Vi har har helt klart en del å gå på når det gjelder salg, utvalg og betalingløsninger på telefoner og her er det mye bra på gang. Men de kommer nok til å bli tilbudt på www.onecall.no

    MVH
    Thomas
    Besvart: 19. mai 2011 13:02
  12. Femtidens mobilbruk

    Spørsmål fra Jørgen Sangolt:

    Hei jeg syns OneCall er det beste selskapet jeg har vert borti. Hyggelig kundeservice og billige priser.

    Jeg har vært kunde siden begynnelsen, og husker at dere var en av de "billigste" på markedet, med 10 kr per Megabyte internett bruk.

    Det var en av grunnene at jeg valgte dere. Nå har dere 1 kr per MB, og det er vel så bra, men hva har dere som planer for fremtiden nå som det blir mer og mer vanlig å surfe på nettet?

    Jeg sitter på bussen i noen timer om dagen, og da er det greit å bruke tiden på nettet i mens, og f.eks. se noen videoer der det er god nok dekning for det.

    En video er gjerne opptil 50 MB, noe som er litt dyrt selv med dere.

    Så mitt endelige spørsmål er hva har dere tenkt å gjøre for å bedre fart og pris når det gjelder internett surfing?

    Hilsen fornøyd kunde.

    Svar:
    Hei
    Takk for hyggelige og inspirerende ord. Som jeg har vært inne på i flere av spøsmålene ser vi på om det er rom for å gjøre noe med datainnholdet i pakkene. Kan ikke love noe, men det er mange som etterlyser dette.

    Håper du fortsetter som One Call kunde i lang tid og dersom du noen gang skulle finne en grunn til ikke å være det så vil jeg mer enn gjerne høre fra deg - før du bytter!

    MVH
    Thomas
    Besvart: 19. mai 2011 13:05
  13. Hva skjer i framtiden ?

    Spørsmål fra Jan Tore:

    Hei

    Har vært kunde av One Call noen år nå og er meget førnøyd,har noen spørsmål:

    1. Dere bygger jo nett sammen med Tele2 vil dere beholde Telenor der dere ikke har bygd ut ?
    2.Vil dere begynne med like priser på data/sms/ringepriser i Norden som feks Netcom og Tele2 ?
    3. Hvorfor er det så høye priser på spesialnummer ?

    Svar:
    Hei Jan Tore
    Glad for å høre at du er fornøyd med oss.
    Vi er godt fornøyd med samarbeidet vi har med Telenor. Foreligger ingen planer om å endre på det. Har som nevnt ikke hatt mye etterspørsel etter "nordenpakker" men det er kanskje noe vi burde se på.

    Når det gjelder priser til spesialnummer så er der en del missforståelser omkring dette. Det er eier av nummeret som setter denne prisen. Vi har et fast påslag til alle disse nummerne som jeg kan love deg at ikke utgjør mye av den totale summen.

    Thomas
    Besvart: 19. mai 2011 13:10
  14. Mobilt Bredbånd

    Spørsmål fra Arne:

    Ser at prisen på Mobilt bredbånd er kr 289,- opptil 5 GB.
    Netcom medium så er prisen kr 249,- opptil 8 GB.
    Kommer dere til å øke datamengden ?

    Svar:
    Hei Arne
    Prisen du refererer til er for fri bruk, men vi kan senke hastigheten ved passerte 5 GB. Sjelden vi har behov for å gjøre dette, men etterhvert som folk bruker mer data må vi kanskje se på å øke denne grensen. Tar med innspillet fra deg videre.

    Thomas
    Besvart: 19. mai 2011 13:13
  15. Dårlig dekning

    Spørsmål fra Arild:

    Hei.
    Jeg lurer på om dere har noen planer om å gå tilbake til netcom-nettet igjen? Evt om network norway skifter tilbake til netcom-nettet der de ikke har bygget ut selv?
    Der jeg bor tar telenor-nettet nesten ikke inn.
    Jeg har vært kunde hos dere en god stund, og jeg er ellers meget fornøyd. Derfor synes jeg det er dumt om jeg måtte skifte operatør bare pga dekningen.

    Svar:
    Hei

    Vi er veldig fornøyd med samarbeidet vi har med Telenor. Send gjerne en mail til vår kundeservice så skal vi sjekke hva slags planer det foreligger for utbygging der du bor.
    Vi vil gjøre det vi kan for å beholde deg som kunde.

    MVH
    Thomas
    Besvart: 19. mai 2011 13:16
  16. trådløs familie og billige telefoner

    Spørsmål fra Sheraz:

    Hei
    Jeg er fornøyd med prisene deres med jeg savner "trådløs familie" og tilbud på mobil telefoner...
    Har dere planer om å lansere en slik tjeneste snart? Til dagens dato det er kun jeg som bruker OneCall og resten av familien er kunde hos NetCom, bare på grunn av "trådløs familie" og billige telefoner...
    Dere har for dårlig utvalg av telefoner i nettbutikken deres og i tillegg dem er for dyre... En familie far ønsker "trådløs familie" og billige mobiltelefoner for barna...
    Hvorfor kommer dere ikke med tilbud på mobil telefoner til sine faste kunder?
    :)

    Svar:
    Hei
    Trådløs familie og lignende produkter lønner seg for de aller aller færreste. Det er grunnen til at vi ikke har det. Det betyr selvfølgelig ikke at de ikke kunne lønt seg for deg/dere. Med Faktura så kan du ringe 120 minutter hver måned med kun oppstartsavgift til hvem du vil i hele Norge - det er en stor familie det.

    Som nevnt så er vi på ballen for å komme med bedre løsninger til de som trenger ny telefon.

    Thomas
    Besvart: 19. mai 2011 13:19
  17. Tom Bäcker

    Spørsmål fra Tom Bäcker:

    Hei Thomas, jeg skulle gjerne ha flyttet hele familien min over til dere, men jeg savner to produkter som er helt nødvendige for at så skal skje: trådløs/fri famile og et abonnement med kostnadskontroll á la NetCom Young Talk/Full Kontroll. Kan du trylle frem noe sånt?

    Svar:
    Ang trådløs familie så se spørsmål over/under.

    Type full kontroll skal jeg se på om det ikke noe vi kan få på plass. Vil jo gjerne trylle hver dag for kundene våre vi :-)

    Thomas
    Besvart: 19. mai 2011 13:21
  18. Mye er bra, men noen småting jeg lurer på

    Spørsmål fra Eivind:

    Liker onecall svært godt og var lenge kunde der (vurderer det igjen nå). Dere har bra pakkeabonnement, og basisabonnement som faktura er bra. Noe jeg imidlertid lurer på er hvorfor dere har så høye mms-priser? Og hvorfor f.eks sms-pakkene er vesentlig dyrere enn tele2 sine som jeg såvidt vet konkurrerer med dere på relativt likt grunnlag.

    Svar:
    Hei

    Vi har jo med en masse MMSer i alle pakkene. Ellers enig at vi kan se på stykkprisen på MMS. Skal ta ta i det.

    Både datapakkene og SMSpakkene er under full revisjon så her skal det skje noe snart.

    Thomas
    Besvart: 19. mai 2011 13:23
  19. Endring av abonnoment

    Spørsmål fra John K:

    Hei1

    Onecall har fine og gunstige abonnoment. Har dere planer om å endre de, i negativ forstand?

    Svar:
    Heisan

    Nei :-)
    Besvart: 19. mai 2011 13:24
  20. kundenra

    Spørsmål fra Andre:

    Heisann, har vært kunde og er så langt fornøyd med abonnoemanget og regningene så langt. hvordan tror du One Call vil endre seg de neste årene. Og hvordan vil markedet endre seg. men siste, hvordan blir tilbudet når 4g er på for fullt, hilsen fornøyd kunde

    Svar:
    Hei Andre
    Bra du er fornøyd med jobben vi har gjort så langt. Tror ikke One Call kommer til å ender seg dramatisk med det første. Vi er den mobiloperatøren som vokser desidert mest i Norge - og det skal vi fortsette med. De endringene vi skal gjøre blir i så måte basert på de ønskene og behovene dere har som kunder - vi er til for dere - ikke omvendt.

    Når det gjelder 4G så er det fortsatt i støpeskjeen og hva som kommer til å skje her tør jeg ikke spå i dag.

    Thomas
    Besvart: 19. mai 2011 13:29
  21. Dekning på t-bane strekninger

    Spørsmål fra Vaiss:

    Hei. Jeg har tidligere vært medlem av Netcom og gikk over til One Call i mars(bra tilbud). Når jeg tar banen ned til byen fra furuset, så mister jeg dekningen noen sekunder i tunnelen mot Lindeberg. samtidig forsvinner dekningen helt når jeg kommer inn på tveita stasjon, tunnelen fra helsfyr mot ensjø og i tunnelen mot tøyen. Når jeg står på plattformen på Nationaltheateret som går mot øst, er det absolutt ingen dekning. Dette er bare fra linje 2. sikkert fler som sliter med det på de andre linjene. Disse problemene hadde jeg ikke under Netcom utenom på tveita tunnelen.

    Er det noe dere har kjennskap til og vil det bli gjort noe med det? er frustrerende når man er i tlf og mister forbindelsen hele tiden når man tar banen.

    Svar:
    Hei

    Har ikke noe godt svar på det her og nå, men send en mail til våre kundeservice så de kan få sjekket opp hva som gjøre bedre her.

    Thomas
    Besvart: 19. mai 2011 13:30
  22. Faste prispakker - sannhet med modifikasjoner

    Spørsmål fra Lars, Kr.sand:

    Synes faste pris pakker hvor man betaler for en hvis pakke er genialt. Men synes ofte man opplever likevel at regningen blir høyere. Ikke fordi pakken er brukt opp, men fordi man har benyttet en tjeneste som ikke pakken dekker.
    Bl.a. dette med å ringe 5 sifrete tlf. nr. koster dyrt. Og ofte kan man ikke velge selv når man må ringe banken, forsikrigen, osv..

    Eller har vært en liten tur i utlandet og brukt tlf veldig moderat - som kommer det plutselig en skyhøy regning.

    Skjønner at ikke alt kan være "tillatt" i en slik pakke, men pris i utlandet blir for drøy. Og 5 sifrete nr bør det gjøres noe med prismessig.

    Svar:
    Hei

    Som nevnt er det ikke vi som setter prisen for spesialnummer. Når det gjelder utland er vi dessverre også prisgitt de avtalene vi klarer å fremforhandle med utenlandske operatører. Men vi jobber også her med å gjøre hverdagen enklere og billigere for våre kunder.

    Glad for å høre at du ellers er fornøyd med pakkene.

    Thomas
    Besvart: 19. mai 2011 13:33
  23. Billigere i Norden ?

    Spørsmål fra Lars:

    Jeg tenker på at skifte til det nye tilbud fra Netcom, hvor det er blitt nye billigere at bruge mobil og data indenfor Norden. Har OneCall planer om noe liknende ?

    Svar:
    Hei

    Tidligere har vi ikke hatt mye etterspøsel etter dette men noterer meg nå at det er noe flere ønsker. Tar det med videre.

    PS - ikke bytt :-)

    MVH
    Thomas
    Besvart: 19. mai 2011 13:35
  24. Fakturaabb.

    Spørsmål fra Tore U.:

    Faktura er et bra abb.for de som ringer lite, men hadde ikke det vært mer lønnsomt for OneCall og samtidig mer attraktivt for mange kunder om dere satte ned minuttprisen etter gratisminuttene? Slik det er i dag blir en nærmest straffet dersom en overskrider de 120 minuttene pr.mnd.

    Svar:
    Hei Tore

    Prisene etter det inkluderte forbruket er absolutt ikke gale, men vi skal se på om vi ikke kan gjøre noe her.

    Thomas
    Besvart: 19. mai 2011 13:37
  25. App

    Spørsmål fra Trond:

    Er det planer om en app for smarttelefoner for lettere å overvåke forbruk, gjenværende pakker og lettere kundekontakt?

    Svar:
    Hei Trond

    Ja - dette er noe vi jobber konkret med. Følg med.

    Thomas
    Besvart: 19. mai 2011 13:38
  26. Antall kunder

    Spørsmål fra Yngve:

    Heisann!
    Jeg er en godt fornøyd One Call-kunde. Men jeg lurer bare på hvor mange kunder jeg er i selskap med. det snakkes mye om at selskapet vokser fort, men hvor mange One Call-kunder er det i dag?

    Svar:
    Hei Yngve

    Noe konkret tall kan jeg dessverre ikke gi deg - men du er i godt selskap med veldig mange.

    Thomas
    Besvart: 19. mai 2011 13:40
  27. Spesialnummer

    Spørsmål fra Tom Bäcker:

    Hei Thomas, du lovte å svare på kritiske spørsmål, så her komemr ett: Samtlige operatører fakturerer saftige priser for trafikk til det dere har definert som spesialnummer, dvs femsifrede nummer og nummer i 80 og 81 serien, samt trafikk til utlandet. Reflekterer dette de reelle produksjonskostnadene, eller det noe dere har funnet på for å tjene penger?

    Svar:
    Hei Tom

    Flere som spurt om dette. Som nevnt er det eier av det enkelte nummer innenfor dette som setter prisen. Vi har et lavt fast påslag så dette er ikke noe vi "gjør oss fete på".

    Thomas
    Besvart: 19. mai 2011 13:42
  28. Network Norway-dekning

    Spørsmål fra Yngve:

    Dere i One Call bruker nettet til Network Norway. Dette nettet har bare delvis dekning i dag. Hvor vil dette nettet dekke senere? Jeg bor i Kristiansand, er dette en by som får glede av NWN-dekning? og når?

    Svar:
    Hei

    Pr i dag har vi egen dekning i stor-oslo, akershus, bergen, trondheim og stavanger. Der vi ikke har eget nett benytter vi Telenor.

    Jeg vet det foreligger planer også for Kristiansand men ikke når.

    MVH
    Thomas
    Besvart: 19. mai 2011 13:46
  29. Norges mest fornøyde kunder

    Spørsmål fra Tang:

    Dere reklamerer med at dere har norges mest førnøyde kunder.

    På hvilket grunnlag kan dere si dette? Er det foretatt en undersøkelse eller er det bare noe dere sier?

    I så fall, har dere gjort undersøkelsen selv eller brukt et slikt firma?

    Svar:
    Hei

    Dette er ikke noe vi har funnet på selv. Nyelig gikk vi som første norske teleselskap i historien til topps i norsk kundebarometer. Denne målingen er uavhengig av bransje. Vi har også blitt kåret til å ha norges mest fornøyde mobilkunder to år på rad av EPSI. Du kan lese mer om disse på våre nettesider - www.onecall.no

    Thomas
    Besvart: 19. mai 2011 13:49
  30. Fem siffrede nummer

    Spørsmål fra Johannes Halvorsen:

    Hva er prisen deres på fem siffrede nummer? Og hvorfor står ikke dette på siden deres? Har folkepakka.

    Svar:
    Hei

    Joda - det står der de. Se i menyen nederst på siden - spesialnummer.

    MVH
    Thomas
    Besvart: 19. mai 2011 13:52

Kommentarer (3)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen