Omtale: Nettleseren Opera

Om programmet: Hjemmeside: http://www.opera.com
Pris: Gratis. $39, for å støtte Opera og for å få fjernet banneret
Størrelse: 3,1MB uten java, 12,5MB med Java
Systemkrav: En datamaskin
Type program: Nettleser.

En nettleser
Opera er altså en nettlese på samme måte som flere andre; blant annet Internet Explorer (Den det er mest sannsynlig at du bruker akkurat nå), Phoenix/Firebird, Netscape, Mozilla eller Galeon. Alle disse programmene finnes for hovedsakelig en ting: La deg lese nettsider. Men hva er vitsen med å bytte? En er vel gjerne fornøyd med det en har. Trenger liksom ikke mer føler en, men tro meg, Det er kun på grunn av at du ikke vet hva du går glipp av!

I mine øyne er Opera den suverene nettleser. Overlegen alt og alle andre og en verdig vinner av min ”Beste program”-utmerkelse. Jeg byttet til Opera for ikke så alt for lenge siden. Ikke mer en noen måneder siden. Nyeste versjon da var 7.0, som akkurat var gitt ut. Senere kom Opera 7.10 for noen måneder siden, og det er den jeg har brukt frem til v7.11 ble sluppet bare en dag eller to siden. Allerede før jeg hadde fyrt opp programmet hadde jeg nokså høye forventninger da jeg hadde lest at en del folk har skrytt det opp i skyene, og jeg var spent på hva denne pakken hadde å by på.

I starten
Det første jeg merket meg var alt før nedlastingen av programmet. Denne fantes i to versjoner; med eller uten Java. Java hadde jeg allerede installert på min datamaskin i følge Opera sine sider var det den Javaen som kommer med Windows for gammel for Opera. Greit nok tenkte jeg, og bestemte meg jo da for pakken på 12MB. Jeg kunne også ha dratt til Sun sine sider og laste ned en enda nyere versjon der hvis jeg ville. Men det holdt vel egentlig med den som fulgte med da, og den fungerte fint den. Før nedlastning kunne en også velge mirrors eller nedlastningssteder, og hele 3 av disse fantes i Norge. Et fra ”University of Tromsø”, et fra Opera Software og det tredje fra Online.no i Oslo. Full fart på linja med andre ord, og pakken tok ikke mange minuttene på 1Mbit-linjen min. Raskt og enkel nedlasting viderefulgt av en like rask og grei installasjon.

Når du åpner Opera for første gang er det første du ser en liten boks hvor den spør deg om du vil bruke Opera på samme måte som IE med vinduene listet etter hverandre på Startmenyen, eller om du vil ha vinduene på sin egen lille meny over vinduet. Dette er da å anbefale på det sterkeste. Etter dette får du opp en liten boks ti, hvor du setter hva du vil ha som startside. Av de interessante valgene her har du selvfølgelig ”Min hjemmeside”, enn du setter til det du vil i Preferences. En tror den de fleste vil velge å bruke er ”Last Opened Pages” Et genialt påfunn, som, naturligvis starter Opera med de sidene som du hadde åpne når du lukket Opera. Merk også sidene i flertall.

Mouse Gestures
Dette er en feature Opera kan være virkelig stolt av. Egentlig er dette den featuren som gjør Opera så ekstremt mye bedre enn alle andre nettlesere, og som i alle fall gjør at den skyter skikkelig fart og drar fra alle konkurrenter: Mouse Gestures Ja hva er da egentlig dette da? kan en lure på. Svaret er herlig og simpelt ; det er å holde inne en knapp på musa og bevege den i en spesiell formasjon eller retning, og slippe den igjen! Disse ”gesturene” kan være å holde inne høyre museknapp mens en drar musa mot høyre noe som hopper frem en side i nettleseren til en side du har besøkt og skal tilbake til. Samme som ”Forward”-pilen med andre ord. Hvis du flytter musa i andre retningen hopper du tilbake i sidene som ved ”Back”-pilen. Så har en gestures som kan lukke vinduet, minimere det, åpne nye vinduer, åpne linker i nye vinduer og enda en liten del til. I tillegg lar de venstre museknapp (holde inne) + høyre museklikk sende deg fremover som ved ”Forward” og omvendt som ved ”Back”. For en full liste over alle Mouse Gestures kan du besøke Opera sine sider: http://www.opera.com/features/mouse/

Mouse Gestures høres kanskje ikke ut som verdens største sak, men når du først vender deg til det er det faktisk nærmest umulig å vende seg av med det igjen! Jeg driver å bruker Mouse Gestures på Windowsmapper på skolen hvor jeg en gang ikke har Opera enda jeg vet det ikke fungerer. Jeg kommer rett og slett ikke ut av rytmen igjen. Det å slippe å flytte musen over halve skjermen for å klikke på en enkel liten knapp over 100 ganger hver gang jeg åpner en nettleser er utrolig mye tid og krefter spart, og du merker at du sparer armen din for anstrengelser. Jeg ble faktisk så avhenging av Mouse Gestures at jeg ble nødt til å laste ned et program som lagte Mouse Gestures til meg i Windows da dette var så genialt. Det er rett og slett noe du er nødt til å prøve.

Nå vet jeg ikke om Mouse Gestures høres så fantastisk ut til deg som jeg ønsker at det skal være, men disse små bevegelsene er så herlige å bruke at de alene hadde gjort Opera til min klare favoritt.

Skinning
Som det går frem av min andre artikkel er jeg altså en som liker å ”skinne” programmene mine. Opera intet unntak. Dette er ikke noe du må gjøre, men i og med at Opera har den mest geniale og fantastiske skinnemetoden jeg har vært borti anbefaler jeg deg bare å i alle fall laste ned et skin uavhengig om du skal bruke det eller ikke bare for å se hvor elegant det er lagt opp! Når du skal skinne drar du nemlig til http://my.opera.com/customize/skins/ og velger Skins. Du kommer da inn på Skins-sidene, hvor alle skinnene er listet. Jeg pleier som regel å sortere de etter ”Most Popular”, for å enklest få tak i de som flest mener er best.

Etter en har funnet det skinnet en vil ha på en meget rydding side, trykker en på knappen ”Download this skin”. En liten, stilig boks dukker opp, og en idikator blir fyllt opp. Når denne er ferdig blir skinnet aktivert og du får se hvordan det ser ut. De fleste skinnene en finner er også stilfulle og elegante og knappen ”Keep this skin” kommer opp i forgrunnen. Velger en ”No”, blir det eldre aktivert igjen. For å reaktivere skins en valgte nei til gjøres dette i Preferences