Obama fortsetter Youtube-satsning

Obama satset hardt på Internett under den amerikanske valgkampen. Dette tjente han tydelig på når han den 20. januar vil overta sjefsplassen i amerikansk politikk. Men USAs neste president ser ingen grunn til å avslutte sin nettsatsning selv om valgkampen er over.

Ukentlige oppdateringer via Youtube
Obama vil ifølge Cnet News fortsette å nå unge amerikanere og ikke minst resten av verdens befolkning via nettet. Dette vil blant annet skje via ukentlige videoer på Youtube. Obama har allerede startet tradisjonen selv om Bush fortsatt sitter som president.


Youtube videoen er lagt inn på Obama sin nettside Ghange.gov og her ligger også lenker til den samme videoen hos AOL, MSN og Yahoo. Det er likevel tydelig at det er Google sin løsning Youtube som blir prioritert av den kommende presidenten.

Obama sitt team kunne utvilsomt ha lagt opp en egen videofunksjon på sine nettsider. Det er likevel tydelig at åpne løsninger som Youtube gir større muligheter til å spre videoene og ikke minst la seerne komme med kommentarer, innspill og muligens egne videosvar.

Brukergenererte nett gir muligheter
Her i Norge ble Internett også brukt politisk i den forrige valgkampen. Likevel vil vi utvilsomt se en oppblomstring på dette området ved neste valgkamp. Statsminister Jens Stoltenberg har allerede tjuvstartet med sin egen offisielle Facebook-profil hvor han legger ut kommentarer og svarer på spørsmål. Ifølge Stoltenberg er det han selv som administrerer profilen om det ikke opplyses om annet.


Jens Stoltenberg er allerede på plass på Facebook.

Obama ser muligheter
Fornyings- og administrasjonsdepartementet har lenge jobbet med hvordan staten og det offentlige kan benytte seg av utviklingen innen det brukergenererte nett. I den anledning gjorde Sintef og forskerne Petter Bae Brndtzæg og Marika Lüders en undersøkelse av hvordan Staten kan benytte seg av slike funksjoner. De ser store muligheter innen blant annet kontakt med folket via slike tjenester. Da er det kanskje smart å benytte seg av allerede eksisterende løsninger slik Obama her gjør, enn å skape nye mer lukkede løsninger.

- Obama kombinerer enge sider med eksisterende løsninger, og utnytter de tjenestene som er på plass. Obama tjente på dette i sin valgkamp ved at han blant annet fikk god kontakt hos unge velgere, sier Brandtzæg til Teknofil.

Han tror utvilsomt vi vil se mer av dette også i den norske politikken fremover.

- Trenden går mot en større satsning på nett. Arbeiderpartiet på sin side er svært gode på bruken av sosiale medier, blant annet med egen kanal på Youtube. Andre politikere er ikke like gode på dette og mange vegrer seg for å bruke nettet på denne måten. Men det vil være naturlig å bruke disse nye mediene også i den norske valgkampen, påpeker Brandtzæg som også har skrevet kronikk om politikere på nett.


Forskerne Marika Lüders og Petter Brandtzæg har forsket på hvordan Staten og det offentlige kan benytte det brukergenererte nett.

Lar ikke publikum kommentere
På Obamas nyeste video er derimot kommentarfunksjonen slått av. Dermed er det ikke duket for at de 600.000 som hittil har sett videoen kan komme med egne innspill. Brandtzæg finner det merkelig om ikke Obama og hans strateger og rådgivere vil åpne for dette.

- Det er i så fall veldig uobamask. Det er nettopp denne muligheten til innspill fra velgerne som han har spilt mye på i bruken av Internett under valgkampen. Kontakten med publikum er også noe av poenget med den nye siden change.gov, påpeker Brandtzæg.

Obamas første video ble lagt ut nå på lørdag, og på nettsiden Change.gov opplyses det at han vil fortsette med slike ukentlige videoer også etter at han overtar i Det Hvite Hus den 20. januar.

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen