Nyheter fra Fujifilm, Sigma, Leica og Lensbaby

Noen produsenter er flinke til å sende ut presseinformasjon når det kommer nyheter. Andre venter til vi snapper det opp på annen måte, og så sender oss informasjon på forespørsel. Atter andre trenger tre uker på å oversette en pressemelding, og sender oss ikke noe før det.

Ved spesielle anledninger, kan det være vanskelig å få tak i folk eller informasjon, da de norske kontorene til produsentene ofte blir informert senere enn enkelte nettsider rundt om i verden. Dette er et fenomen jeg hadde syntes var veldig flaut hvis jeg var et norsk kontor av en av produsentene.

Nå er situasjonen helt ekstrem. Vi har sent Are til Köln for å dekke Photokina-messen, og kl 10.00 på messens første ordinære dag er mange av produsentene tomme for pressemateriell. Hvis jeg ringer til kontorene her i Norge (eller andre skandinaviske land for den saks skyld), er det umulig å få tak i folk som kan sende meg informasjon fordi alle er i Köln.

Det betyr at det arrangeres verdens største fotomesse for å vise fram alle de nye, spennende produktene. Mens det i praksis betyr det at det nesten er umulig å få tak i den informasjonen vi trenger, og dermed fortelle dere lesere om det.

I dag gjelder dette spesielt Fujifilm, Sigma, Leica og Lensbaby. Sistnevnte er veldig små, og har ikke kontor i Norge, og er litt unnskyldt, men de kunne likevel hatt nok pressekit på messen i Tyskland. Fujifilm, Sigma og Leica har ingen unnskyldning. Det er ingen igjen i Norge å snakke med. De som er på Photokina får vi enten ikke tak i, eller har ikke tilgang på informasjonen før mye senere, og på messen er de tomme for pressekit.

Vi fikk riktignok låne et pressekit av en annen journalist, men da viste det seg at cd-plata var defekt, så det hjalp ikke mye. Ved nærmere undesøkelse viste det seg at alle pressekitene fra Sigma var defekte. Dette er ikke profesjonelt. Hvor vanskelig kan det være å sende ut en pressemelding og noen bilder på e-post?

Hvis det dukker opp god informasjon i løpet av dagen, skal vi vurdere å skrive om det allikevel. Men jeg håper de det gjelder leser dette, og innser at de mister pressedekning og får negativ publisitet på denne måten. Verken produsenten, pressen eller dere lesere er tjent med dette.


Erik Faarlund
Redaktør

Kommentarer (8)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen