En radar til å montere under sykkelsetet skal ifølge Garmin kunne berge liv, men sykkelforbundet er usikre og tror prisen må ned. (Bilde: Garmin/Shutterstock)

Nye sykkeldingser fra Garmin kan berge liv

Bruker radar for å oppdage bilister bak deg.

Noen ganger går det en kule varmt på landeveien. Kanskje spesielt nå om sommeren, når både bilister og syklister skal dele veien. At det ikke alltid går så bra er det mange eksempler på, og med et metallskall rundt seg er det som regel ikke bilisten som får lide når noe går galt. Men med Garmins nylanserte Varia Rearview Bike Radar (puh!) kan landeveien bli tryggere for syklister.

Produktet er akkurat det navnet antyder, nemlig en radarløsning som holder oversikt over veien bak deg når du sykler. Du kan enten montere en enkel skjerm på sykkelstyret, eller koble radaren til en av Garmins sykkel-GPS-er i Edge-serien. Dermed kan du raskt få oversikt over trafikken bak deg, slik at du vet om noen for eksempel er i ferd med å kjøre forbi deg.

Garmin har laget en reklamevideo for produktet, og i den presenterer de også tall fra amerikansk ulykkesstatistikk. Hele 40 prosent av sykkeldødsfall i landet skyldes påkjørsel bakfra av bil eller lastebil. Akkurat hvor overførbart det tallet er til Norge vet vi ikke, men konflikten mellom bilførere, syklister og av og til turgåere dukker altså opp hver vår.

Nylig ble det kjent at GPS-er kan bli langt mer nøyaktige ved hjelp av ny teknologi. Les mer om hvordan GPS-mottakere kan bli centimeternøyaktige i denne saken »

Til Norge i august

Sykkelradaren snakker i utgangspunktet aller best sammen med GPS-en Edge 1000.
Sykkelradaren snakker i utgangspunktet aller best sammen med GPS-en Edge 1000.

Vi slo av en prat med Mats Hellerud i Garmin Norge om de nye produktene. Han kunne fortelle at samtlige av disse produktene er på vei til Norge, men at det kan hende sykkelradaren kommer litt før tilbehøret. Det er ventet at radaren dukker opp i august.

— Hvordan vil radaren fungere på norske, svingete veier?

— Foreløpig har vi ikke fått testprodukter for dette, og har ikke fått prøvd. Men den leser 140 meter bak deg, og leser også veldig bredt, forklarer Hellerud.

— Vil radaren kunne fortelle deg noe om avstanden til en bil som kjører forbi? Det er jo ikke alltid bilister holder så god avstand som de bør.

Nei, radaren holder bare oversikt frem til bilen har tatt deg igjen, men du får se hvor fort bilen kommer mot deg, og når forbikjøringen begynner har du også bilen i sidesynet, forteller Hellerud videre.

Vi får også vite at radaren kan holde styr på åtte samtidige biler, slik at du ikke bare ser om du har én enkelt bil bak deg, men også får oversikt dersom det dannes kø. Den kan imidlertid ikke skille mellom ulike typer biler. Vi mistenker at det hadde kommet godt med å vite om prikken bak deg er en bitteliten kompaktbil eller et digert vogntog, men foreløpig kan altså ikke sykkelradaren si noe om dette.

En komplett sikkerhetspakke

Bare å vite om den mulige faren selv kan være en forbedring, men det Garmin nå har sluppet er mer eller mindre en hel grunnutrustning for syklister. Her kan du nemlig oppgradere med lykter foran og bak, som begge kobles til enten GPS-en eller styringsskjermen.

Frontlykten kan lyse opp veien ti meter foran deg med inntil 95 lux.
Frontlykten kan lyse opp veien ti meter foran deg med inntil 95 lux.

Har du en av Edge-GPS-ene i Garmins utvalg vet systemet akkurat hvor fort du sykler. Dermed kan «kjørelyset» regulere intensitet og heve eller senke lyskjeglen etter behov. Sykler du raskere, belyses mer av veien foran. Også lyssensoren i GPS-en kan brukes til å regulere intensiteten i kjørelys og baklys. Dette er altså mer eller mindre sykkelversjonen av det du får i moderne biler med automatisk lyktestyring.

Avhengig av hvilken Edge-modell du har, eller velger, kan du få litt forskjellig funksjonalitet ut av løsningen. De fleste Edge-modeller kan brukes i kombinasjon med radaren og lysene, men bare toppmodellen, Edge 1000 kan regulere lysstyrken basert på lyset i omgivelsene dine. De eldre modellene trenger en programvareoppdatering før de kan brukes.

Bak kan du ha inntil to lys med dette systemet. Det ene er integrert i selve radaren, og lyser opp for å varsle trafikken bak deg når den oppdager biler. Det andre er et langt enklere baklys som fungerer som bremselys om GPS-en merker at du sakker farten. I tillegg har det integrerte blinklys(!) og informerer frontenheten om batteristatus underveis.

Sykkelforbundet er usikre på nyttverdien

Men hvor fristende er egentlig dette for syklistene? Hans Falk er sportssjef i sykkelforbundet, og stiller seg litt tvilende.

— Normalt sett vet du jo at det kommer biler med jevne mellomrom om du sykler på landevei. Informasjon om at det kommer biler akkurat der og da vet jeg ikke om har så stor betydning, forklarer Falk.

Falk trekker frem at hørselen også kommer godt med i slike situasjoner, men påpeker at det ikke alltid er like lett å høre en elektrisk bil.

— Det er alltid spennende med nye teknologiske tiltak og særlig når det gjelder sikkerheten for syklister, men faren kan være at dette gir syklisten en falsk trygghet da du aldri vet hvor nære bilene kjører. Jeg ønsker ikke å være negativ til sikkerhetstiltak men er litt skeptisk til om dette kommer å gi et forbedret miljø for syklisten.

— Det fins jo enkle speil fra før. Om noen hadde montert en radar som fanget opp biler bakfra inni bilen du selv kjører, er jeg ikke sikker på hvor nyttig den hadde vært, sier Falk, som tror prisene må ned før Garmins løsning kan bli allemannseie.

Og prisene de er forholdsvis voksne. I hvert fall om du vil ha full pakke.

Bygg pakke etter behov

Et ekstra baklys kan kjøpes til. Dette har dessuten retningsindikatorer integrert, slik at du kan blinke før du tar av.
Et ekstra baklys kan kjøpes til. Dette har dessuten retningsindikatorer integrert, slik at du kan blinke før du tar av.

Hvis du bare vil ha selve radaren koster den 1899 kroner, men denne løsningen forutsetter at du har en Edge-GPS fra før, til å bruke som skjerm for radarinformasjonen. Radar og enkel skjerm koster 2899 i en pakkeløsning.

Forlyset alene vil også koste 1899 kroner, mens det noe enklere baklyset vil koste 649 kroner.

I tillegg finnes det en fjernkontroll som lar deg styre lys og blinklys, og en rekke braketter, kabler og krimskrams til å å montere alt dette. En egen pakke med fjernkontroll, begge lysene og alt du trenger av dingser til å montere dette er priset til 2899.

Skulle du virkelig være på jakt etter full pakke, er det altså Edge 1000 som gjelder, og ikke den enkle skjermen som hører til Varia-systemet. I seg selv ligger den på fra 3700 kroner på nettet i dag, men også her finnes det en pakkeløsning. For 5300 kan du få med pulsmåler, kartpakke og tråkkfrekvensmåler.

Dermed lander totalprisen for et absolutt makset system med alt Varia-universet kan by på på såvidt i overkant av 10 000 kroner.

Det er relativt mange penger, men gitt både sikkerhetsfaktoren og nordmenns tilbøyelighet til smart teknologi, kan denne typen utrustning bli et vanlig syn blant syklister. Ville du vurdert en slik pakke for din sykkel? Syng ut i kommentarfeltet under.

Les også testen av Garmin Fenix 3 — Smartklokken MacGyver ville brukt »

Kommentarer (163)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen