Nvidias toppsjef, Jen-Hsun Huang, presenterte GRID på Nvidias årlige konferanse i natt. Bilde: Nvidia

Nvidia vil la deg spille i nettskyen

Viser frem GeForce GRID, som lar deg spille på alt fra telefonen til TV-en.

Nvidia arrangerer i disse dager «GPU Technology Conference», et bransjetreff der fremtidens skjermkortteknologi debatteres og presenteres over tre lange dager. I natt gikk sjefen selv, Jen-Hsun Huang, på scenen og presenterte et nytt produkt for spilling på alle plattformer via nettskyen.

De kaller produktet Nvidia GRID. Konseptet går ganske enkelt ut på at store serverparker skal drive spill som strømmes direkte til din TV, PC, smartmobil eller nettbrett.

Slike tjenester finnes allerede, som OnLive, Gaikai og Otoy, men om GRID slår an kan slike løsninger bli like enkel og brukervennlige som det er å se en Youtube-video. Mange mener dette er slik fremtidens spilling vil bli.

Like god kvalitet som konsoll

Bilde: Nvidia
Bilde: Nvidia

GRID er foreløpig bare et produkt Nvidia jobber med å implementere rundt om i verden, og ikke en tjeneste du faktisk kan ta i bruk i dag.

Målet er å tilby en løsning som lar deg spille alle former for spill med høy kvalitet, som Battlefield 3 og Diablo III, via nettet. Samtidig skal kvaliteten og spillfølelsen være den samme som når du spiller på din egen PC eller konsoll.

Det er ikke på din lokale maskin at den tunge prosesseringen av grafikken skal skje, en solid serverpark skal ta den biten. Det som vises på skjermen din er bare en bildestrøm.

Nvidia peker til at dagens konsoller blir oppdatert så sjeldent som hvert femte til tiende år. Dette gjør at de til en hver tid henger etter hva moderne og detaljrik spillgrafikk angår. Samtidig er det gjerne dyrt å oppgradere sin egen PC hele tiden.

Lav pris per spill

Når all datakraften for spilling sentraliseres i serverparkerm, vil kostnadene for å spill med moderne grafikk senkes dramatisk. Nvidia selv ser for seg at tjenester som vil tilby denne løsningen kan ta rundt 10 dollar i måneden, for at du skal få tilgang til en større pakke spilltitler.

Det er nettopp på kostnad at Nvidia kan differensiere seg. Skyspilling er et produkt som allerede eksisterer og er i bruk, men med det Nvidia nå har presentert kan løsningene bli langt mer fleksible, raskere og energieffektive.

Nvidia hevder selv at et GRID-system kan jobbe med fire ganger så mange spillstrømmer per server, sammenlignet med dagens teknologi. Samtidig vil strømforbruket halveres.

Drives av «Kepler»

Nøkkelen til kostnadsbesparelse og økt effektivitet er Nvidias nyeste skjermkortkjerne – Kepler. Det er Kepler som blant annet er selve hjertet i skjermkort som GeForce GTX 680.

To slike kjerner er plassert på et nytt skjermkort Nvidia har gitt navnet «GeForce GRID Processor». Dette kortet har 3072 streamprosessorer, 8 GB minne og en total datakraft på 4,7 TFLOPS.

Med dagens teknologi er det vanlig at bildet må prosesseres av en rekke ledd før det kan sendes ut til deg, men det tar dyrbar tid. Det nye skjermkortet til Nvidia har en innebygget H.264-enkoder, som nå gjør det mulig å behandle et helt bilde i ett enkelt jafs.

Med hardware-basert enkoding innabords kan Nvidia komprimere spillstrømmen til H.264-formatet veldig raskt og effektivt. Det blir sendt ut på nettverket til deg i løpet av kortere tid enn hva konsoller i dag bruker på en lignende jobb.

Rask responstid

Klikk for større versjon
Klikk for større versjon

Denne tidsforskjellen er en av de store ulempene med dagens skyspill. Du skal ikke bare se på en ren videostrøm fra et spill, du skal også styre spilleren din rundt i en virtuell verden. Fra du trykker på en knapp må et signal sendes til serverparken, behandles, og sendes i retur så raskt at du ikke merker noen forsinkelse.

Det høres kanskje umulig ut, men sannheten er at du trolig er vant til denne forsinkelsen allerede. Selv konsoller i dag bruker over 160 millisekunder på denne jobben – i følge Nvidias egne tall.

De samme tidsestimatene, som du kan se på grafen over til høyre, viser at prosesseringstiden for GRID kan komme under tiden til konsollene, noe som skal være nok til at brukeropplevelsen i skyspill er knirkefri.

Den eneste flaskehalsen som da gjenstår, er din lokale nettilkobling og responstiden på denne. Nøyaktig hvordan Nvidia skal løse den biten er foreløpig ukjent.

Kan brukes på alle plattformer

Når serverne har gjort sitt er det en helt ren og grunnleggende H.264-videostrøm som sendes til maskinen din. Teknologien vil dermed fungere på alle plattformer, både telefoner, nettbrett, PC-er, TV-er og streamingbokser.

Nvidia har selv uttalt at «enhver skikkelig H.264-dekoder vil støtte GRID». Nøyaktig hvordan du skal kunne styre deg rundt i spill, og hvor krevende en eventuell applikasjon vil bli, er foreløpig ikke kjent.

Det er imidlertid helt klart at enheten som tar i mot spillstrømmen, ikke må ha maskinvare fra Nvidia.

Store sammarbeidspartnere

Nvidia GRID eksisterer nå kun som et produkt som er testet av selskapet selv, men det er ikke rullet ut på markedet. Det er derfor fortsatt mye teori blandet inn i disse lovnadene. Om systemet vil fungere så knirkefritt som Nvidia påstår, gjenstår ennå å se.

Blant tjenestene som har signert med Nvidia finner vi etablerte spillskyer som Gaikai og Otoy, samt en rekke andre innholdsleverandører. På partnerlisten står også Microsoft, Citrix, Dell, IBM, Cisco og VMWare for å nevne noen, som alle skal bidra med å få GRID rullet ut på markedet.

(Kilder: Pressemelding, Nvidia, Techspot )

Kommentarer (32)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen