(Bilde: Nvidia)

– Denne er som å ha 150 MacBook Pro-maskiner i bagasjerommet

Her er Nvidias nye «superdatamaskin» for selvkjørende biler.

Vi liker kanskje å tenke på autobiler – altså selvkjørende biler – som tilhørende en fjern fremtid, men faktum er at denne fremtiden har vært her en stund allerede.

Faktisk er det jo slik at nyere utgaver av Tesla Model S, som er en Norges mest populære biler, allerede er smarte nok til å kjøre selv. Men lover, regler og veistandarder setter naturligvis sine begrensninger.

En annen begrensning er datakraften som kreves i en autobil. I en situasjon der menneskers liv ligger i hendene på datastyrt automatikk, må det naturlig nok settes strenge krav til sikkerhet og redundans. Autobilen må alltid være i stand til å «tenke» selv – ikke bare belage seg på nettskyen for å gjøre kalkulasjoner – for å ivareta sikkherheten til passasjerene.

Med dette og mer til i tankene har Nvidia nå dratt sløret av Drive PX 2, en «superdatamaskin» myntet på fremtidens stadig smartere autobiler.

En heftig kraftpakke

Vi tar på ingen måte i når vi sier at Nvidia Drive PX 2 er en durabelig kraftpakke. Datamaskinen er opptil ti ganger kraftigere enn forgjengeren Drive PX, som i dag er tatt i bruk hos et femtitalls forskjellige selskaper.

Foto: Nvidia
Foto: Nvidia

Med Drive PX 2 har Nvidia tatt i bruk 16 nanometers produksjonsteknikk. Maskinvaren består av to GPU-er bygd på Nvidias Pascal-arkitektur, samt neste generasjons Tegra-prosessorer. Med sine tolv CPU-kjerner har den ifølge selskapet selv en regnekapasitet på åtte teraflops – tilsvarende rundt 150 MacBook Pro-maskiner i bagasjerommet.

Men Drive PX 2 er ikke større enn en skoeske, som for øvrig har mulighet for vann- eller luftkjøling etter behov.

Sammenlignet med Titan X, Nvidias kraftigste grafikkort, regnes Drive PX 2 som opptil seks ganger kraftigere.

Finner en vei

Såpass mye regnekraft kan selvfølgelig høres ut som overkill for en liten bil, men det må til for å sikkert takle en såpass kompleks oppgave som kjøring er. Det er såpass mange variabler mikset inn at det ikke er mulig å forhåndsprogrammere inn løsninger på alle situasjoner som kan oppstå – noe som betyr at bilen må kunne «tenke selv» og finne en løsning på problemene.

Foto: Nvidia

Som i mange tilfeller betyr å vite ut hvor den er i forhold til omgivelsene og å finne en trygg vei for videre kjøring.

Med sin anstendige regnekapasitet kan Nvidia Drive PX 2 prosessere data fra opp til 12 videokameraer, samt lidar, radar og ultrasoniske sensorer. Men å hente inn sensordata er ikke alt – datamaskinen må også tolke og forstå hva den «ser». For å kunne gjøre dette bedre har Nvidia lagd et nevralt nettverk i nettskyen kalt Drivenet, som henter inn faktiske data og forbedrer algoritmene.

Foto: Nvidia

Dette skal raskere gjøre Drive PX 2 i stand til å kjenne igjen objekter, potensielle farlige situasjoner og vite hvordan de skal reageres på.

Volvo er med

Volvo har annonsert at de vil være blant de første som tar i bruk Nvidias nye «superdatamaskin». Fra neste år vil det etter hvert rulle et hundretalls Volvo XC90 rundt i Gøteborgs gater.

– Vår visjon er at ingen skal bli drept eller alvorlig skadet i en ny Volvo innen år 2020, uttalte Marcus Rothoff, direktør for Volvos program for selvkjørende biler.

Trodde du autobilen var lenger unna?
Den selvkjørende bilen kan komme før du tror >>> (Ekstra)

(Kilde: Pressemelding)

Kommentarer (10)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen