Sniktitt Nvidia Grid

(Bilde: Niklas Plikk, Hardware.no)

Her spiller vi Battlefield 3 på et nettbrett

Vi har testet Nvidias spilltjeneste i nettskyen.

Hardware/Las Vegas: Det amerikanske selskapet Nvidia er kanskje mest kjent for skjermkortene sine. GeForce-serien og den grønne logoen har blitt kjente merkevarer for enhver PC-entusiast, og på mobilfronten har de dominert med sine Tegra-brikker.

I år har de tenkt å ta et steg ut i strømmeindustrien, hvor navn som Onlive, Gaikai og Otoy regjerer. Nvidia har imidlertid ingen planer om å være ansiktet utad, men heller stå for teknologien og serverne som andre selskaper kan benytte seg av.

Trenger bare en skjerm og godt nett

Serveren de hadde stående strømmet videosignaler ut til alle enhetene de hadde på standen.
Serveren de hadde stående strømmet videosignaler ut til alle enhetene de hadde på standen.Foto: Niklas Plikk, Hardware.no

Teknologien de bruker kalles Grid, og er imponerende stykke arbeid.

På deres utstilling på CES-messen i Las Vegas fikk vi teste selv hvor godt produktet deres fungerer. Vi spilte alt fra Battlefield 3 på et nettbrett til Street Fighter 4 på en rimelig svak Macbook, og uansett hvilken plattform vi prøvde det på, var en ting klart: Det fungerer, og vi vil ha det til Norge. .

Les mer om hvordan teknologien fungerer i denne artikkelen »

Overlegen teknologi

Ideen i seg selv er ikke ny. Som sagt har tjenester som Onlive allerede lansert et strømmeprodukt i USA, hvor spillere bare trenger å koble til en liten medieboks til TV-en, og få tilgang til et bibliotek av spill. Det som skiller Grid fra de andre teknologiene i bruk i dag er effektiviteten, og hvor billig det er i sammenligning.

– Alle spillene er installert på våre servere. De er utstyrt med spesielle versjoner av våre Kepler-skjermkort, noe som gir dem flere fordeler sammenlignet med de som finnes på markedet i dag, forteller Chad Cooper, en ingeniør fra Nvidia som har jobbet aktivt med Grid det siste året.

Telefonen i bakgrunnen kunne også fint kjøre spill via Grid.
Telefonen i bakgrunnen kunne også fint kjøre spill via Grid.Foto: Niklas Plikk, Hardware.no
Chad Cooper er en ingeniør ved Nvidia, og har jobbet med Grid-prosjektet lenge.
Chad Cooper er en ingeniør ved Nvidia, og har jobbet med Grid-prosjektet lenge.Foto: Niklas Plikk, Hardware.no
Slik ser Grid-programmet ut, som foreløpig finnes for PC, Mac og Android. Apples iOS er ikke støttet, da det ikke er innebygd støtte for eksterne kontrollere.
Slik ser Grid-programmet ut, som foreløpig finnes for PC, Mac og Android. Apples iOS er ikke støttet, da det ikke er innebygd støtte for eksterne kontrollere.Foto: Niklas Plikk, Hardware.no
På en skjerm viste de drøssevis av Street Fighter-strømmer som ble spilt samtidlig.
På en skjerm viste de drøssevis av Street Fighter-strømmer som ble spilt samtidlig.Foto: Niklas Plikk, Hardware.no
Foto: Nvidia

– Serverne våre sender ut en videostrøm til hver spiller, og i motsetning til systemene som er på markedet i dag som bare kan kjøre én spillstrøm per serverdel, kan Nvidia kjøre fire. I tillegg Nvidia innebygget H.264-enkoder, som gjør at vi slipper en rekke mellomledd mellom oss og spilleren, fortsetter Cooper.

Den siste delen er uhyre viktig for å kutte ned på forsinkelsen mellom Nvidias servere og skjermen du spiller på. I alle spill vil du selvfølgelig ha så liten forsinkelse som mulig, og ved å stappe inn selve H.264-kodingen av videostrømmen i skjermkortet og ikke i et senere ledd, sparer Nvidia inn flere titalls millisekunder.

– Kunne levert 1080p 3D og 60 FPS i Norge

For å teste ut det hele i praksis fikk vi et nettbrett, en Macbook og en Androidmobiltelefon i hendene. Alt de trengte for å spille fra Nvidias Grid var et lite program, hvor brukere logger seg inn på sitt eget Grid-område. Der kan du velge hvilket spill du vil spille, og så fort du trykker på et av dem lastes det umiddelbart opp.

Vi begynte med Battlefield 3 på et Android-nettbrett. Nvidia har foreløpig låst bildeoppdateringen til 30 bilder i sekundet og oppløsningen er satt til 720p, altså 1280 x 720 piksler.

– Dette er for å spare på båndbredden. Her i USA har vi ikke like bra nett som dere i Norden, og de aller fleste sitter med dårlige nettlinjer. Oppsettet vi har nå krever en nettlinje på 6 mbit/s. I Norge med deres linjer kunne vi ha åpnet opp for 1080p-oppløsning, 60 bilder i sekunder og 3D uten at dere hadde hatt problemer, forteller Cooper, selv om han ikke har noen eksakte tall på akkurat hvor mye det sistnevnte oppsettet hadde krevd av nettlinjen.

Ingen forsinkelse

Uansett, 30 bilder i sekundet og en 720p-oppløsning er fortsatt nok for at vi skal bli imponerte. På en liten nettbrett-skjerm fremstår grafikken som skarp og fin, og vi beveger oss rundt med en PlayStation-aktig kontroller fra Logitech. Vi skyter rundt oss, hopper bak vegger og forsøker å spille så godt vi kan.

I praksis kan vi ikke merke noen forsinkelse. Så fort vi trykker på avtrekkeren blir skuddet fyrt av, og alt vi gjør får umiddelbar respons fra spillet. Det samme gjelder de andre spillene vi prøver. Street Fighter sklir silkemykt rundt på skjermen, og hvert eneste slag og spark blir utført det øyeblikket vi trykker på knappen.

– Den eneste flaskehalsen vi ser er nettlinjen. Hvis brukere ikke har en skikkelig nettlinje blir ting hakkete, og hele opplevelsen blir forringet, forteller Cooper.

Snart klar for USA

Foto: Nvidia

Det tok ikke mange minuttene før vi var bergtatte av teknologien. Nvidias neste steg er å få dette ut på markedet så fort som mulig, ved å alliere seg med distribusjonspartnere.

– Vi har ingen ambisjoner om å gjøre dette alene. Det er ikke målet vårt. Vi vil samarbeide med produsenter som benytter seg av teknologien vår og lar tjenestene sine ligge på våre servere. Foreløpig jobber vi med en rekke selskaper i USA, og satser på en lansering allerede i sommer, forteller Cooper.

Ingen Norge-planer

Lanseringen vil imidlertid bare være for amerikanerne.

– Hvis dere vil ha tjenesten til Norge må vi finne en nordisk distributør som er interessert først. Så vil vi måtte sette opp servere et eller annet sted i nærheten av dere, og en lokal nettleverandør ville vært vårt bindeledd mellom oss og våre potensielle nordiske kunder, forklarer Cooper.

Bli vår fan på Facebook!
Vi er på Facebook!

Kommentarer (2)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen