advokat_topp (Bilde: Istockphoto)

Nutel-kunder raser mot advokatfirma

Teleselskapet Nutel gikk konkurs i midten av desember, og konkursboet ble kjøpt opp av Knightsbridge Capital Ltd sammen med utestående fordringer. For å kreve inn penger fra de gamle kundene, har Knightsbridge Capital hyret inn advokatfirmaet Sylte AS.

Svært mange Amobil-lesere vi har vært i kontakt med oppfatter brevet som truende, og er rasende på advokatfirmaet. Eks-Nutel-kundene savner også spesifikasjon for hva regningene faktisk gjelder.

Mange kunder mener også at de slettes ikke har vært skyldig Nutel AS noe penger, men tvert imot at Nutel er skyldig penger. De har nemlig forskuddsbetalt abonnementene sine, og i tillegg betalt et depositum. Disse pengene har forsvunnet helt, ifølge oppgitte kunder.

Dette brevet mottok tidligere Nutel-kunder. (Klikk for full størrelse)

I brevet trues det med å gå til rettslige og/eller ikke-rettslige tiltak dersom regningen ikke blir betalt (se brevet til høyre).

Kort betalingsfrist

Betalingsfristen er satt til 5. februar 2008, mens brevet er datert 28. januar - bare åtte dagers betalingsfrist inklusive postgang.

Dagens Næringsliv har vært i kontakt med Torbjørn Sund hvis sønn fikk et 650 kroners krav i posten til tross for at sønnen skal ha hatt nesten 6500 kroner tilgode fra konkursboet pluss et depositum på tusen kroner. Sund reagerer på ordlyden i brevet.

– Endel vil sikkert bare bli ferdig med det ved å betale. Noen blir nervøse når det er snakk om inkasso, sier han til Dagens Næringsliv.

En av våre lesere skriver at han har fått en regning av advokatfirmaet med et krav på over 200 kroner, til tross for at han har forhåndsbetalt Nutel 3000 kroner for bruk av abonnementet før selskapet gikk konkurs.

Er snakk om millioner

Bostyret skriver i en rapport at abonnentkravene utgjør anslagsvis 1,5 til 2 millioner kroner.

Advokat Sylte forklarer til Dagens Næringsliv at tidligere Nutel-kunder kan kreve motregning, og bekrefter at de ikke vil gå til inkasso overfor tidligere Nutel-kunder som har forskuddsbetalt.

– Det er mulig det ikke er den beste måten. Men vi oppga også en e-postadresse som folk kunne ta kontakt på hvis de mente det var feil ved beregningen. Hvis de ikke visste at de skulle foreta motregning, har de fått vite det når de har kontaktet oss, sier han til avisen.

(Kilder: Dagens Næringsliv)

Kommentarer (35)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen