Nummer til besvær

USA er et av de landene i verden hvor bruken av mobiltelefoner øker med rekordfart. En av konsekvensene av den voldsomme økningen er at mobilnumre resirkuleres mange ganger.

Man skulle tro at ditt nye mobilnummer bare er ditt, og ingen andres. I USA er det imidlertid slik at stadig flere mobilbrukere blir minnet på hva den forrige eieren av mobilnumrene brukte abonnementet sitt til.

Seks tidligere eiere
Amerikanske mobilnumre resirkuleres mange ganger, og det er ikke uvanlig at et mobilnummer har hatt seks tidligere eiere. Dessverre er ikke alle mobilbrukere like flinke til å annullere abonnementer på for eksempel SMS-tjenester når de dropper telefonabonnementet. Dermed blir den nye eieren av mobilnummeret belastet for disse tjenestene, som sjelden er billige.

Det var nettopp dette som skjedde med 13 år gamle Carter Roberts, som fikk sin første mobiltelefon til sin 13-årsdag. Moren hans, Roxanne, tegnet samtidig et forhåndsbetalt abonnement hos operatøren Cingular. Hun bestemte videre at sønnen skulle få $10, eller knappe 70 kroner i måneden å ringe for. Så begynte problemene.

Tømte halve kontoen
I løpet av den første dagen Carter hadde telefonen påslått, forsvant halvparten av de påfylte ringekronene hans. Og inn tikket SMS etter SMS fra tjenester som den forrige eieren hadde abonnert på. De fleste SMS-ene inneholdt målresultater fra NFL eller kontaktannonser fra nettstedet Match.com.

For å få avsluttet SMS-tjenestene på sin sønns mobilabonnement, ringte Roxanne Cingular. Hos Cingular ble hun imidlertid møtt med en beklagelse, og en oppfordring om å slå av telefonen inntil videre og si opp SMS-tjenestene selv. Operatøren hadde nemlig ikke mulighet til å si opp abonnementer hos tredjepartsleverandører.

Etter lange telefonsamtaler med Cingular, klarte Roxanne å få en av de ansatte hos Cingulars kundeservice til å fylle på de ringekronene Carter hadde mistet. Hun var imidlertid overrasket over holdningen hun ble møtt med hos operatøren:

- Jeg kan ikke begripe at Cingular og andre operatører viderefører telefonnumre som fortsatt er knyttet opp mot andre tjenester. Det er ganske sjokkerende at de ikke kan annullere slike tjenesteabonnement. Og jeg er spesielt irritert over at det skulle være mitt ansvar å fikse problemet og tigge om å få ringekreditten tilbake på kontoen, sier hun til Washington Post.

- Bryter ingen regler
En talskvinne i Cingular, Alexa Kaufman, forsvarer Cingulars metoder, og sier at de ikke bryter noen regler.

- Et telefonnummer blir liggende gjennomsnittlig 90 dager før vi resirkulerer det, sier hun.

Dessverre er ikke 90 dager med inaktivitet lenge nok til at alle tjenestetilbydere registrerer at nummeret ikke lenger er i bruk. Dermed må et økende antall amerikanere nå finne seg i å få SMS-er med innhold myntet på nummerets tidligere eiere, med mindre de kansellerer tjenesteabonnementene på egen hånd.

(Kilde: Washington Post)

Kommentarer (1)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen