Norsk nettpris til antipirater

Norges beste markedsføring via nettet ble i går kåret under arrangementet Gulltaggen. Her ble både årets beste nettannonser, bedriftssider, nettkampanjer og strategier.

Her er alle vinnerne.

Omstridt kampanje vant
Gulltaggen ble i går arrangert med brask og bram. Dette er arrangementet hvor markedsførere premierer hverandres nettinnsats. Både NRK, Røde Kors og Opplysningskontoret for kjøtt ble belønnet for sin innsats.

Mest overraskende er det kanskje at kampanjen "Piracy Kills Music" ble kåret til årets beste kampanje. Denne kampanjen har vært omdiskutert når det gjelder både nytteverdi og troverdighet.

- Undersøkelser gjort i målgruppen 15-25 år visste at denne gruppen så på ulovlig nedlastning på nett som en berikelse for musikken. Samtidig viste undersøkelsen at denne målgruppen ikke betraktet musikk som et produkt det var verdt å betale penger for. Strategien bak kampanjen Piracy Kills Music tok tak i disse utfordringene og brukte kreative virkemidler for å fremheve den skadelige effekten piratkopiering har på bredden av norske artister og på deres muligheter til å utvikle seg og leve av yrket sitt. Målinger i etterkant viste at negative holdninger til piratkopiering økte med 7 % i målgruppen etter at kampanjeperioden var over, skriver juryen til grunn for sin avgjørelse.


Denne kampanjen har stagget piratvirksomhet ifølge Norsk Musikkbransje.

Tviler på reell effekt
Den svenske organisasjonen Piratbyrån, som mener piratvirksomhet tvert i mot er med å hjelper frem musikere, stiller seg undrende til både kåringen og begrunnelsen.

- Hvor mye folk laster ned er vanskelige å måle. Selv om folk slutter å fildele er det godt mulig de bytter over til andre teknologier, som for eksempel å kopiere direkte fra venner. Selv tror jeg ikke slike kampanjer har den effekten de her skryter av, sier pressekontakt for Piratbyrån Magnus Eriksson til Teknofil.

Han stiller seg dessuten undrende til at piratjegerne stadig klager over at piratkopiering er et økende problem, samtidig som de kommer opp med slike målinger. Her tales det med dobbelt tunge mener Eriksson.

Kampanjen skader musikken
Selv mener han kampanjer mot piratkopiering av musikk skader musikken mer enn den gavner.

- Ønsker de da at folk skal slutte å høre på musikk? Det er bedre å bruke energien på å øke interessen for musikken, for eksempel gjennom nedlastning, enn å skremme folk bort, påpeker han.

Foruten antipiratene så fikk Røde Kors den gjeveste prisen av alle, årets gulltagg. Prisen fikk de for sin kampanje hørseltest.no som har som formål å skaffe flere frivillige til Røde Kors telefonen. Ifølge Røde Kors har kampanjen så langt skaffet over 100 nye frivillige.

Her er alle vinnerne
Her er oversikten over alle gulltaggvinnerne:

Beste bedriftsnetsted:
Norema - norema.no.

Beste nettannonse:
Finn - Drømmesøk.

Beste netthandel:
Sprell - Sprell.no.

Crestock Stock Photos - Crestock.com.

Beste elevarbeid:
Anette Helle og Marianne Lyse, studenter - Ikea, tåler en støyt.

Beste informasjonsnettsted:
Opplysningskontoret for kjøtt - Matprat.no.

Beste internettstrategi:

Norsk Musikkbransje - Piracy Kills Music.

Beste kampanje:
Røde Kors - Hørseltest.no.

Beste mobil markedsføring:
NRK - Rubenmann.

Beste nettsted merkevare:
Røde Kors - Hørseltest.no.

Nyskaperprisen:
Rignes - Solo Super.

Beste online directe mailing:
SAS - Din tur.

Åpen klasse:
Motorola - Government and Public Safety Solutions.

Årets Gulltagg:
Røde Kors - Hørseltest.no.

Les mer om vinnerne og de nominerte her.

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen