Norsk femtenåring lager iPhone-spill

Første spill har havnet på Topp 70.

Velkommen til Austmarka, et stille og rolig bygdesamfunn utenfor Kongsvinger, med 1200 innbyggere og én matvarebutikk. Stedet, som ligger en drøy time med bil fra Oslo, er et yndet sted for jakt og fiske, og de skogomgitte vassdragene byr på idylliske omgivelser til både besøkende og fastboende.

Her bor Markus Jahnsrud. Han er femten år gammel, og skal til å begynne første år å videregående. Skoleinteressert, men langt fra noen kløpper i matte. Som andre ungdommer på sin alder, liker han musikk og tv, og gjerne noen slag Bad Company 2 en senkveld foran tv-skjermen. Forskjellen er at Jahnsrud året før tok steget ut fra å nyte spill, til å skape dem selv.

Et lite stykke Norge - idylliske omgivelser i Austmarka.
Et lite stykke Norge - idylliske omgivelser i Austmarka.

— Det begynte med at jeg leste en artikkel om noen som hadde laget et spill til iPhone, og med det ble jeg inspirert til å prøve selv, sier Jahnsrud til Gamer.no.

Bare ett år etter har han nå lansert sitt første spill på App Store, en iPhone-utgave av klassikeren «Finn fem feil». Spillet har solgt godt, og på sitt høyeste nådd opp til 61. plass på norske App Store. Men veien dit skulle vise seg vanskeligere enn det han regnet med.

— Det virka nesten umulig

Mange av oss har vært der. Vi sitter med spaken i hånda og ser oss lei på dårlig styring og slett grafikk. «Dette kunne jeg gjort bedre selv», tenker vi, og så leder drømmerinstinktet vei derfra. Dørstokkmila forseres, vi kommer hjem fra byen med en bok i hånda og et hode med entusiasme nok til å fylle et fjøs. Men så åpner vi boka, og der begynner helvetet.

Programmering er vanskelig, det er ikke til å legge skjul på. Og enklere blir det ikke av hovedspråket innen iOS-utvikling, Objective-C. Det er betydelig mer komplisert enn klassiske begynnerspråk som Java, og stiller store krav til programmererens ferdigheter. Jahnsrud innrømmer at det var krevende i starten:

— I begynnelsen skjønte jeg ingenting, det virka nesten umulig, sier han.

Jahnsrud på sitt kontor.
Jahnsrud på sitt kontor.

Ideen om å programmere selv kom delvis fra en sterk datainteresse som har fulgt ham gjennom oppveksten. Femtenåringen, som alltid har vært levende opptatt av data, benyttet seg av både bøker og det lærematerialet som er tilgjengelig på nett. Særlig Youtube-videoer trekker han frem som en viktig del av læringsprosessen:

— Mange av videoguidene er veldig gode, de fikk meg over de verste kneikene, sier han.

Hans første kommersielt lanserte spill tar utgangspunkt i en gjenganger bakerst i avisene, «Finn fem feil». Spillet hans byr på et utvalg bilder av dyr, kjøretøy og omgivelser, og utfordrer spilleren til å sveipe frem og tilbake mellom to versjoner av bildet for å finne ulikheter.

— Det begynte med at jeg helt plutselig fikk idéen til å lage Finn 5 feil til iPhone. Jeg satte i gang med det samme og undersøkte om det fantes fra før av, sier han til Gamer.no.

Det er et enkelt spill, laget med to og en halv ukes intenst arbeid, men fordret likevel mye forhåndsplanlegging. Alt av menyer, grensesnitt og funksjonalitet ble forberedt i utførlig detalj før selve programmeringen begynte. Selv spillets ikon var gjenstand for mye prøving og feiling:

— Ikonet var noe av det som ga mest utfordring. Jeg Eksperimenterte med ganske mye, som for eksempel et forstørrelsesglass, men endte opp med bilder fra spillet, sier Jahnsrud.

"Finn fem feil"

Medelevene bidrar

Under utviklingen av Finn 5 feil tok Jahnsrud sine medelever til hjelp, og ba om tilbakemeldinger på det han hadde laget. Mange av disse viste seg å være svært nyttige, og det kom også mye skryt fra hans tredve elever store klasse på Austmarka barne- og ungdomsskole. Men tanken om å trekke inn andre utviklere er han fortsatt litt skeptisk til:

— Jeg foretrekker å jobbe i små grupper og jeg kunne faktisk tenke meg å ha med en programmerer og en designer, men ikke akkurat nå. Det trenger ikke å by på utfordringer, men det kan blant annet skape uenigheter rundt utviklingsprosessen, sier han.

Etter å ha lansert sitt første spill, er han blitt klar over hvor mye arbeid som går inn i en app eller et spill, selv de som ved første øyekast kan se veldig enkle ut. Erfaringene fra Finn 5 feil har gjort at han selv bruker mye tid på å gi tilbakemelding til andre utviklere. Han har også sympati for de som får kritikk:

— Jeg blir nesten litt oppgitt når utviklere får kjeft for en liten feil, men klart — det skal jo ikke være sånn.

— Han kan bruke en del tid på spill

Faren, Espen Jahnsrud, er daglig leder i selskapet Hedmark Service. Selskapet, som selger maskineri til anleggsbransjen, er en familiebedrift av den gamle skolen, og sønnen har blitt engasjert i virksomheten blant annet ved å utvikle en egen app til selskapet.

Sønnens interesse for spill og data beskriver faren som sterk gjennom hele oppveksten, og tok over for fotball da det ikke var tilbud om å spille på det lokale laget lenger. I årenes løp har faren bidratt med moralsk støtte og maskinvare, hvorav mye har fått hard medfart etter hvert som det har blitt utforsket.

Faren opplever sønnens spill- og datainteresse som udelt positiv.

— Han kan bruke en del tid på spill, men han er et kjempetalent og dette er noe han virkelig brenner for, sier Espen Jahnsrud.

Markus Jahnsrud jobber gjennom det egenstartede firmaet Soriko, som tilbyr utvikling av iOS-programvare og oppsett av Wordpress-sider, for å nevne noen ting. Navnet valgte han fordi det var kort og lett å huske. Han håper at firmaet en dag kan bli til noe mer.

— Fremtiden blir nok noe innen IT eller spill. Hvis jeg får det til, så ser jeg for meg at Soriko er min, og kanskje andres, faste arbeidsplass etter hvert. Det vil i så fall bli en jobb jeg vil trives i, sier han.

"Finn fem feil"

Ikke til å bli rik av — så langt

App Store har snudd opp ned på det klassiske utvikler/distributør-paradigmet. Etter å ha betalt ca. 544 kroner til Apple for å bli med i deres iOS Developer Program, kan man teoretisk sett begynne å lage og gi ut spill. Men om det er enkelt å komme i gang, kan veien være brokete derfra. Blant annet tar det ofte lang tid fra spillet sendes inn til Apple, til det endelig blir godkjent.

— Godkjenningsprosessen til Apple har jeg delte meninger om, sier Jahnsrud. Noen ganger går det relativt raskt, men de burde øke effektiviteten. Tror jeg måtte vente i godt over to uker for å få godkjent Finn 5 feil.

I skrivende stund har Jahnsrud solgt 292 eksemplarer av Finn 5 feil, til syv kroner stykket. Av det tar Apple en tredjedel av kaka, noe som betyr at han sitter igjen med ca. 3,92 kroner per solgte eksemplar. Det er med andre ord et stykke frem til Angry Birds, men femtenåringen er fortsatt stolt av det han har oppnådd.

— Jeg har kommet på 61. plass i norske App Store, og for meg er det stort, sier han.

Les også: Ukas anbefalte iPhone- og iPad-spill (uke 36)
Les også: Ukas anbefalte iPhone- og iPad-spill (uke 35)
Les også: Ukas anbefalte iPhone- og iPad-spill (uke 34)

Merk: De som er interessert i å lage spill eller programvare til iOS kan ta en titt på denne forumtråden på Diskusjon.no.

Kommentarer (2)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen