Nordmenn vil ha Nokia

Undersøkelsen Norsk Telekom Indeks fra TNS-Gallup viser ifølge Forbruker.no at Nokia er den produsenten med desidert størst markedsandeler i Norge.

Av de 1000 spurte oppgir hele 55 prosent at de eier en Nokia-telefon, mens nummer to på listen er Sony Ericsson med 24 prosent.

Dermed har finnene og svenskene en total oppslutning på 79 prosent, ifølge undersøkelsen.

Unge vil ha Sony Ericsson
Mens de voksne foretrekker Nokia-mobiler, er det Sony Ericsson som er mest populært blant ungdommen. I aldersgruppen 15 til 19 år er det den svensk-japanske produsenten som har størst oppslutning, på 40 prosent.

- Sony Ericsson har nok fridd mest til de yngste med sin Walkman-serie, og tydeligvis hatt stort hell med det, sier konsulent Erlend Espedal i TNS-Gallup til nettstedet.

Han konstaterer at Nokia ikke har vært like flinke, og dermed har en oppslutning på 32 prosent i denne gruppen.

BenQ-Siemens overrasker
Overraskende nok er det BenQ-Siemens som ligger på en tredjeplass med 9 prosents oppslutning. Dette er forbausende gode tall med tanke på at eselskapet ble kjøpt opp av Taiwanske BenQ i fjor høst.

Hakk i hel følger Samsung med 7 prosent, og i bunnen av listen ligger LG med 2 prosent. De resterende to prosentene havner i kategorien ”vet ikke”.

Hva slags merke er mobiltelefonen din? Legg inn din stemme her.

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen