Nordmenn digger musikkstreaming

6 av 10 tror tjenester som WiMP og Spotify vil dominere de neste årene.

Norske WiMP har lenge solt seg litt i glansen av svenske Spotify, men begynner nå å bli en nesten like kjent merkevare i Norge. Ikke minst har den norske streamingtjenesten satt et særpreg på sin tjeneste med redaksjonelle anbefalinger og lister, samt fokus på norsk musikk.

En ny brukerundersøkelse antyder nå at det er gode tider i vente for musikkstreamingtjenestene her til lands.

Vil dominere de neste fire år

Et av funnene er at nordmenn generelt har fått øynene opp for slike tjenester. I Norge svarer 61 prosent nå at de har tilgang til en streamingtjeneste, opp fra 37 prosent i juni i fjor og fra 56 prosent i januar. Blant de under 30 år har 80 prosent tilgang.

31 prosent bekrefter at de hørte på musikk via streaming uken før. Tallet øker til 60 prosent blant de under 30 år, mens det samme bare gjaldt 10 prosent av de over 50 år.

Nå tror 64 prosent av nordmenn at streaming blir den dominerende måten å distribuere musikk på om 2-4 år. 25 prosent hevder at nedlastning vil dominere, mens bare sju prosent tror på CD.

Av de under tretti tror hele 84 prosent på streaming de nærmeste årene, mot 76 prosent på samme tid i fjor.

Ulik betalingsvilje

Undersøkelsen påstår også at vi har fått en høyere betalingsvilje for musikkstreamingtjenester. Blant de yngste, under 30 år, svarte 57 prosent "uten forbehold ja til betaling", mot 42 prosent for et år siden. De som sier blankt nei til betaling for denne typen tjenester har angivelig sunket fra 35 til 20 prosent på ett år. Skeptikerne, eller de som sier at det kommer an på tjenesten, har holdt seg stabilt på 23-24 prosent de siste målingene.

– Det lover godt for fremtiden at betalingsviljen stadig øker og vi er fortsatt overbeviste om at dette henger sammen med opplevd verdi og kvalitet på tjenesten. For WiMP handler dette stadig om å tilgjengeliggjøre musikk og inspirere brukerne til å lytte enda mer, sier Sveinung Rindal i WiMP-redaksjonen.

Se til Sverige?

Spotify har vært helt avgjørende for interessent rundt musikkstreaming, både i Norge og ikke minst i hjemlandet Sverige. Svenskene er også de som i høyest grad har svart at de lytter til streaming i undersøkelsen, med 34 prosen. Danskene ligger på 22 prosent, mens tyskerne havner nederst med 16 prosent. Norge ligger bare litt bak Sverige, på 31 prosent.

– Det er tydelig at Norge og Sverige fortsatt ligger i front i utviklingen innen streaming, mens Danmark sakte begynner å øke og Tyskland er i startfasen”, sier fungerende administrerende direktør i WiMP Espen Lauritzen.

Undersøkelsen er foretatt av InFact i Norge, Sverige, Danmark og Tyskland med 1000 respondender i hvert av landene. Tidligere undersøkelser som er brukt til sammenligning har imidlertid blitt gjort av Norstat.

Les også: WiMP er klar for Windows Phone

(Kilde: Pressemelding)

Kommentarer (11)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen