Nokias markedsandel i India halvert

India har vært et svært sterkt marked for Nokia. For bare to år siden hadde Nokia hele 70 prosent markedsandel i landet, men ved utgangen av 2009 var finnene nede i 54 prosent markedsandel.

Nokias suksess i landet med nærmere 1,2 milliarder innbyggere, har vært tuftet på billige håndsett med funksjoner som kamera, FM-radio og lommelykt innebygget. Disse håndsettene har gått som varmt hvetebrød på den indiske landsbygda.

36,3 prosent i juni 2010

Analysebyrået IDC har i en ny måling funnet ut at Nokia nå er nede i en markedsandel på 36,3 prosent ved utgangen av juni 2010. Nokia er sterkt uenige i tallene, og sjefen for virksomheten i India karakteriserer tallene som feilaktige.

- Nokia fortsetter å gjøre det bra på tvers av alle produktområder i India, sier D. Shivakumar. Like fullt støttes undersøkelsen av analytiker Anshul Gupta i Gartner. Uten at Gupta vil gå ut med tall sier han at Nokia har problemer i lavprissegmentet.

Lokale produsenter øker

I 2008 hadde lokale produsenter kun en markedsandel på 0,9 prosent, men det er disse som nå skaper trøbbel for den finske giganten. Ved å gi enda flere funksjoner i enda billigere telefoner har disse produsentene en samlet markedsandel på 33 prosent.

En av hovedårsakene til denne skarpe veksten er sterk konkurranse mellom operatørene. Dette har ført til at telefoner med dobbel SIM-kortplass har fått enorm etterspørsel, og ifølge IDC har denne typen telefoner en total markedsandel på 38,5 prosent.

Telefoner for to SIM-kort

Nokia har kommet svært sent på banen i forhold til dette markedet, og først i juni i år ble C2-00 lansert, som er Nokias første telefon med støtte for to samtidige SIM-kort.

I Norge er det få slike telefoner å velge i, men i Asia er denne typen telefoner ekstremt populære. Ifølge indiatimes.com er grunnen til populariteten at folk vil utnytte den sterke konkurransen mellom operatørene, og på den måten ha SIM-kortene med lavest mulig pris i telefonen til enhver tid.

Nokia har lenge vedlikeholdt en enorm markedsandel ved å være konkurransedyktig på lavprismodellene, men IDCs nye undersøkelse tyder altså på at finnene sliter også på dette området.

Selskapet sliter allerede i motvind når det kommer til funksjonsrike toppmodeller med trykkskjerm. Her er imidlertid strategien klar og i disse dager slippes fire nye telefoner basert på nye Symbian^3 til markedet. Til neste år regner vi med å se de første Meego-enhetene fra mobilgiganten.

(Kilde: economictimes.indiatimes.com)

Kommentarer (2)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen