Nokia til høyesterett

Det nyetablerte forsikringsselskapet Forbrukerforsikring mener Nokia bryter norsk lov ved å ikke godta fem års reklamasjonsrett på mobiltelefoner, og tar opp kampen ingen har villet eller klart å kjempe før dem. Vinner de frem, kan det få store konsekvenser for deg.

To eller fem år?
Det har lenge hersket usikkerhet – og ikke minst uenighet mellom produsenter og forbrukermyndigheter. Mens produsentene mener en mobiltelefon til noen hundrelapper (ofte tusenlapper også) er en forbruksgjenstand, mener forbrukermyndighetene det bør være en varig gode.

Til tross for at Forbrukerombudet gang på gang har fastslått at det skal være 5 års reklamasjon på mobiltelefoner, får ikke kundene gjennomslag dersom de henvender seg til Nokia med en mobiltelefon eldre enn to år.

Følger saken
Dette ønsker Forbrukerforsikring å gjøre noe med, og bringer derfor en av sine kunders sak inn for forliksrådet. Den aktuelle mobiltelefonen, en Nokia 6100, ble kjøpt sent i 2003, men etter to år sluttet enkelte av tastene å fungere.

- Vi vil forfølge denne saken til Høyesterett om vi må, sier administrerende direktør i Forbrukerforsikring AS Johan Dolven til forbruker.no.

- Vi er interessert i å få avklart det prinsipielle i denne saken, som vi mener er at mobiltelefoner er ment å vare lenger enn to år, sier Dolven til nettstedet.

I en pressemelding sier han at målet er at forbrukerne skal få slått fast at de får den garantien de har krav på etter norsk lov.

Dersom Forbrukerforsikring vinner frem, kan dette få stor betydning for eiere av mobiltelefoner, så vel som MP3-spillere, kameraer og andre forbrukerelektroniske duppeditter.

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen