Sony Ericsson haler innpå Nokia hos unge.

Nokia taper terreng til Sony Ericsson

Habbos undersøkelse

Undersøkelsen ble gjennomført høsten 2007. 54486 tenåringer i til sammen 31 land deltok.

Det var bare brukere av nettsamfunnet Habbo som deltok.

Tallene for merkevarelojalitet kan ikke uten videre oversettes til faktisk markedsandel.

Forrige Habbo-undersøkelse ble gjennomført høsten 2006.

Du kan lese mer om undersøkelsen på: Sulake.com.

Habbos undersøkelse

Undersøkelsen ble gjennomført høsten 2007. 54486 tenåringer i til sammen 31 land deltok.

Det var bare brukere av nettsamfunnet Habbo som deltok.

Tallene for merkevarelojalitet kan ikke uten videre oversettes til faktisk markedsandel.

Forrige Habbo-undersøkelse ble gjennomført høsten 2006.

Du kan lese mer om undersøkelsen på: Sulake.com.

Verdens største mobilprodusent taper terreng hos mobilbrukere i tenårene, viser en ny undersøkelse gjort av nettsamfunnet Habbo. Samtidig øker Samsung og Sony Ericsson i popularitet i denne aldersgruppen, skriver Cellular-news.com.

Undersøkelsen, som tok for seg unges forhold til mobiltelefoner, viser at tenåringer flest vet at Nokia er verdens største mobilprodusent. Nokia er likevel ikke en like attraktiv merkevare som det var sist gang Habbo gjennomførte undersøkelsen, i 2006.

Nokia foretrekkes av færre

Nokia er det mobilmerket som foretrekkes av flest ungdommer i 15 av de 31 landene undersøkelsen ble gjennomført i. Dette er en nedgang fra forrige undersøkelse.

Sony Ericsson er det mest foretrukne mobilmerket i Danmark, Sveits og Tyskland. I Storbritannia foretrekkes både Sony Ericsson og Samsung foran Nokia hos flertallet.

Verdens største fortsatt på topp

Totalt sett er Nokia imidlertid fortsatt det mobilmerket som foretrekkes av flest tenåringer. Tallene tyder likevel på at merkevarelojaliteten hos unge ikke har vokst sammen med Nokias markedsandel, som fjerde kvartal 2007 var 40 prosent.

Mp3-bruk kraftig opp

Undersøkelsen tar også for seg tenåringenes mobilvaner, og viser blant annet at flere bruker mobilene sine til underholdning enn tidligere. Da forrige undersøkelse ble gjennomført oppga 38 prosent av de spurte at de brukte mobilen til å høre på musikk. Nå er andelen oppe i 71 prosent.

Ungdom i Singapore, Italia og Østerrike er de mest aktive brukerne av mobiltelefonens mp3-spiller. Tenåringer i Japan og Finland er de som bruker mobilen som mp3-spiller minst.

Utover dette viser undersøkelsen også at 70 prosent bruker mobilen til å ta bilder med. 64 prosent spiller på mobilen, og mer enn en fjerdedel bruker mobilen til å surfe på nettet, e-post og lynmeldningstjenester.

(Kilder: Cellular-news.com, Sulake.com)

Kommentarer (45)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen