Nokia taper markedsandeler

Av Bjørn Veseth

 

Nokias markedsandeler er under økende press, ifølge flere analysebyråer. Strategy Analytics har beregnet at Nokias markedsandel i Vest-Europa har falt fra 51,2 prosent i fjor til 42,1 prosent i år (les: Nokia taper i Vest-Europa)

 

Garter Dataquests målinger viser at dette har utslag også på global basis, hvor andelen i tredje kvartal var nede i 34,2 prosent.

 

Langt til målet

Det er langt unna Jorma Ollilas mål på 40 prosent. Nokia mente selv tidligere i høst at deres markedsandel er 39 prosent, men Nokias anslag har lenge ligget noen prosentpoeng over analytikernes.

 

Gartners måling, som regnes for en av de mer pålitelige, viser at Motorola tross de fleste spådommer faktisk øker sin markedsandel med 0,1 prosent, til 14,7 prosent. Men Motorolas mangel på komponenter til kameramobiler kan sette denne andelen under press (les: Motorola forsinket med kameramobiler)

 

Samsung har økt sin andel fra 10,5 til 11,2 prosent, mens Siemens øker fra 7,4 til 9,1 prosent.

 

Lucky Goldstar 

Koreanske LG Electronics har ifølge Gartner nÃ¥ passert Sony Ericsson som verdens femte største mobilprodusent med en markedsandel. LG solgte 7,08 millioner mobiler i tredje kvartal, 10 000 mer enn Sony Ericsson.

 

Gartner bekrefter det andre har anslått, at mobilsalget i år passerer 500 millioner enheter. I begynnelsen av året trodde Gartner at det ville bli solgt 460-470 millioner mobiler i år.

 

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen