Nokia taper markedsandeler

I årets første kvartal passerte salget av mobiltelefoner globalt 153 millioner telefoner. Nokia står for store deler av dette salget, men utviklingen begynner å skifte retning for Nokia.

Nokia hadde 28,9 prosent av markedsandelen i første kvartal i år. Samme tid i fjor regjerte Nokia med sine 34,6 prosent av den globale markedsandelen, og lovte dessuten en oppgang til hele 40 prosent på lang sikt. Dette målet ser i dag litt fjernt ut. Nokia har mistet 6 prosent av markedsandelen på kun ett år, og andre produsenter tar innpå.

Statistikk

Årsaken til Nokias fall er at de har hatt mindre vekst enn sine konkurrenter, som igjen har ført til den reduserte markedsandelen. Det er i Vest-Europa selskapet mister flest kunder. Her har selskapet mistet 10 prosent av markedsandelen til fordel for andre produsenter.

"Nokia har to grunnleggende problemer. Det ene er forholdet deres til operatørene. Nokia har vært lite flinke til å forsyne operatørene med mobiltelefoner med operatørens logo. Det andre problemet er porteføljen deres med telefoner, som for tiden er lite konkuransedyktig i forhold til modellene som tilbys av konkurenter", forteller analytiker Ben Wood. Ben Wood er hovedansvarlig analytiker og forskningsleder for firmaet Gartner Research.

Nokia inrømmet i april at det ikke kunne hevde seg i det voksende markedet på grunn av mangel på gode telefoner i mellomklassen i deres mobil-portefølje. Selskapet opplyser videre at de vil ofre lønnsomheten på kortsiktig basis intil de har flere modeller på markedet som kan gjøre dem konkuransedyktig.

Nokia la i går til fem nye telefoner i sin portefølje. Nå gjenstår det å se om disse vil lokke kundene tilbake.

Kommentarer (5)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen