Test

Nokia Messaging

Nokia Messaging

Støttede modeller:
5320 Xpressmusic
6210 Navigator
E51, E61, E61i, E63, E66, E71, E75, E90
N73, N78, N79, N82, N85, N95, N95 8GB, N96

Støtter:
IMAP4, POP3. HTML-støtte på vei
Pris:
Foreløpig gratis prøveperiode

Last ned: http://email.nokia.com/account/home.action

Innboksen er oversiktlig.
Innboksen er oversiktlig.

Nokias smarttelefoner har lenge vært populære profftelefoner. Det nesten på tross av at e-postløsningen som har vært innebygget i telefonene ikke akkurat har kunnet konkurrere med de beste løsningene på markedet.

Nå har Nokia imidlertid lansert en helt ny e-postklient kalt Nokia Messaging, som på sett og vis erstatter den innebygde klienten i S60-telefonene.

Det finnes alternativer fra før av som tilbyr Exchange- og Blackberry-støtte, men benytter du ikke disse tjenestene har det ingenting for seg å bruke dem. Å installere Exchange-løsningen vil dessuten gjøre det vanskelig å synkronisere telefonen mot Outlook på PC-en via PC-suite, da elementer som synkroniseres mot Exchange ikke samtidig kan synkroniseres med PC-suite.

Push-epost

En av fordelene med Nokia Messaging er at dette er en push-tjeneste. Klienten er nemlig konstant koblet opp mot e-posttjeneren din slik at du får melding om nye e-post på mobilen i det øyeblikket de har kommet frem til tjeneren.

Listen over innkommende e-post er dessuten langt mer oversiktlig. I den gamle løsningen er e-post sortert som tekstmeldingene dine, med få muligheter for søk, sortering og mappeoversikt.

I Nokia Messaging er all e-posten sortert under dato. Du kan skjule eldre e-post dersom du ikke ønsker å se disse i listen. Du ser dessuten avsenderen på en egen linje, og når du markerer denne får du også se tittelen på meldingen. Du kan også velge å alltid vise begge deler i oversikten.

Bedre oversikt

Du får rask tilgang til andre mapper på IMAP-serveren dersom du trenger det.
Du får rask tilgang til andre mapper på IMAP-serveren dersom du trenger det.
Du kan også sortere e-posten din.
Du kan også sortere e-posten din.
Det er svært enkelt å søke i innboksen.
Det er svært enkelt å søke i innboksen.

Å jobbe med mapper på tjeneren har også blitt langt enklere. Øverst i klienten finner du oversikt over hvilke mapper på tjeneren du abonnerer på, slik at det bare er å velge for eksempel utboksen, søppelpostkassen eller undermapper. Dette gjør for øvrig at innboksen din ikke forkludres av e-post fra forskjellige mapper.

Det er også et eget valg for hvordan du vil sortere e-posten, og du kan velge emne, dato, avsender, ulest og annet.

Godt søk

Søket i klienten er også svært velkomment. Dette henter du frem i oversikten over e-post og skriver inn søkeordene. Det tar riktignok noe tid for klienten å finne det du søker etter siden den også ser i e-post som ikke er lastet ned fra tjeneren. Men søket fungerer alt i alt bra.

Som før er det mulig å få en oversikt over nye og uleste e-poster i startskjermen på telefonen, såkalt aktiv hvilemodus (gjelder kun E-serien). Her vises hvor mange uleste e-poster du har, og emnetittelen i den nyeste vises her. Ett trykk i dette feltet henter frem innboksen din.

Noen vil nok syns at det er tungvint at Nokia Messaging ikke er integrert i "Meldinger"-menyen på telefonen. I stedet er klienten et eget program i telefonen. Noe spesielt stort problem er dette ikke, da klienten kan settes til å starte automatisk når telefonen skrus på.

Nokia Messaging fjerner heller ikke den innebygde e-postklienten, men kommer i tillegg til denne. Dette gjør at du kan ha e-postkontoer helt adskilt. Noe egentlig behov for dette er det neppe, da Nokia Messaging støtter inntil ti kontoer.

Enkelt å administrere

Hovedmenyen er oversiktlig.
Hovedmenyen er oversiktlig.
Du kan velge tidspunkter du vil motta e-post. Tidene vil gjelde alle kontoer.
Du kan velge tidspunkter du vil motta e-post. Tidene vil gjelde alle kontoer.
E-postleseren viser ikke HTML.
E-postleseren viser ikke HTML.

Noe vi syns er udelt positivt er menyen til Nokia Messaging. Her får du rask tilgang til innboksen, å komponere e-post, å synkronisere e-post og å endre innstillingene.

Vi liker også at du kan sette tidspunkt for når du vil motta e-post. Dersom dette kun skal skje i arbeidstiden kan du for eksempel sette klienten opp til kun å sjekke e-post mellom 0800 og 1600 mandag til fredag. Dermed er det enkelt å "skru av" jobben.

Ingen HTML eller sømløst til kalender

Det vi ikke er spesielt fornøyd med er at det fortsatt ikke er mulig å kopiere e-post over i kalenderen på telefonen. Dersom du for eksempel mottar en e-post om at du må huske en oppgave, kan du ikke som i Outlook velge å kopiere e-posten til kalenderen for å lage en huskelapp.

Du har imidlertid mulighet til å kopiere ut tekst fra e-posten og lime denne inn i kalenderen manuelt. Dette er mer tungvint enn vi liker, men det går an å leve med det.

Vi er også ganske skuffet over at Nokia har laget en helt ny e-postklient uten å integrere støtte for HTML-formatert e-post. Det er klart, dette er ikke et massivt problem, men noen meldinger blir uleselige uten. HTML-epost fungerer for eksempel fint i Windows Mobile-telefoner.

Tett integrert

Løsningen er for øvrig tett integrert med resten av funksjonene i telefonen. Oppretter du for eksempel en ny e-post fra kontaktlisten din er det Nokia Messaging som brukes. Ringelyden for e-post er den samme som du har valgt i profilen du bruker.

Det er enkelt å sette opp nye kontoer via nokia.com.
Det er enkelt å sette opp nye kontoer via nokia.com

Svært enkelt å sette opp

Klienten husker kontaktene du sist har sendt e-post til.
Klienten husker kontaktene du sist har sendt e-post til.

Det er svært enkelt å sette opp nye e-postkontoer til programmet. Du trenger bare å taste inn e-postadressen, passordet og navnet ditt. Dette gjør du via Nokias nettsider. Herfra kan du også bestemme hvilke mapper på tjeneren du skal synkronisere.

Så snart du har lagt til en konto vil denne dukke opp som egen innboks på telefonen. Stort enklere blir det faktisk ikke. Du har for øvrig mulighet til å sette opp e-postkontoer fra telefonen også.

Koster penger

Nokia har bestemt seg for å selge Messaging som en ekstratjeneste. Det betyr at du faktisk må betale for å benytte deg av den. Nøyaktig hva prisen blir er foreløpig ikke sikkert.

Vi får opplyst fra Nokia at Nokia Messaging skal tilbys som en tjeneste gjennom mobiloperatører. Tanken er at du betaler en fast sum i måneden for fri tilgang til e-post. Da slipper du til gjengjeld å betale for datatrafikken som overføres.

Når tjenesten blir lansert, og hvorvidt dette vil skje i Norge med det første vites ikke. I mellomtiden er Nokia Messaging en gratistjeneste hvor det eneste du betaler er datatrafikken.

Med tiden kommer det også støtte for lynmeldinger i Nokia Messaging

Konklusjon

Alt i alt er Nokia Messaging en klar forbedring av den aldrende klienten Nokia har hatt i flere år. Her får du i praksis push-epost, en oversiktlig klient med mange muligheter og enkel administrasjon av innstillinger.

I våre øyne er dette et program som burde vært på plass for flere år siden, da den innebygde e-postklienten Nokia tilbyr i sine smarttelefoner virkelig ikke holder mål om vi sammenligner med løsninger fra Microsoft og RIM.

Nokia Messaging er riktignok ikke noen Exchange- eller Blackberry-erstatning, men jobber du aktivt med e-post, eier en Nokia-telefon og ikke bruker Exchange eller BES, er dette faktisk en veldig god løsning.

Kommentarer (10)

Norges beste mobilabonnement

Januar 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen