Nokia er klart størst i markedet i Europa, Midtøsten og Afrika. (Foto: Simen Johan Willgohs)

Nokia knuser konkurrentene

Markedsandeler i EMEA

Andel av smarttelefonsalg i andre kvartal 2008 i EMEA (Europa, Midtøsten og Afrika) ifølge tall fra Canalys:

Nokia: 71.2 prosent
RIM: 7,2 prosent
HTC: 7,0 prosent
Motorola: 3,4 prosent
Samsung: 3,2 prosent
Andre: 8,0 prosent

Markedsandeler i EMEA

Andel av smarttelefonsalg i andre kvartal 2008 i EMEA (Europa, Midtøsten og Afrika) ifølge tall fra Canalys:

Nokia: 71.2 prosent
RIM: 7,2 prosent
HTC: 7,0 prosent
Motorola: 3,4 prosent
Samsung: 3,2 prosent
Andre: 8,0 prosent

I løpet av andre kvartal ble det solgt 12,6 millioner smarttelefoner i Europa, Midtøsten og Afrika (EMEA-regionen), ifølge analyseselskapet Canalys.

Til tross for at salget av smarttelefoner har falt, er dette det nest høyeste antallet solgt i løpet av et kvartal noensinne i regionen.

Nokia eier markedet

Nokia er fortsatt den ubestridte markedslederen i EMEA-regionen, med en markedsandel på utrolige 71 prosent. Dette skyldes nok i stor grad at mange av selskapets multimediatelefoner rettet mot "vanlige" brukere er utstyrt med smarttelefonoperativsystemet Symbian.

På andre- og tredjeplass finner vi Blackberry-produsenten RIM og Windows-telefonprodusent HTC, med en markedsandel på henholdsvis 7,2 og 7 prosent.

Dobling for Motorola og Samsung

Det er også verdt å merke seg at både Motorola og Samsung har mer enn doblet sine leveranser av smarttelefoner i forhold til andre kvartal i fjor.

Apples Iphone har ikke solgt mange nok eksemplarer til å komme seg ut av "andre"-delen av listen. Canalys tror imidlertid at Iphone kan gi både RIM og HTC konkurranse i tredje kvartal.

GPS og Wi-fi skyter fart

Analyseselskapet estimerer at 13 prosent av alle telefoner som ble solgt i andre kvartal er smarttelefoner. Av disse hadde 13 prosent trykkskjerm. 38 prosent hadde innebygget GPS, og 58 prosent var utstyrt med Wi-fi.

Til tross for dette er det mange som ikke utnytter mulighetene i smarttelefonene sine til det fulle, kommenterer analyseselskapet. Blant annet er pris på bruk av tjenester og batterilevetid barrierer som gjør at brukerne ikke vil ta i bruk alle mulighetene. Canalys regner med at bruk av alle mulighetene vil ta seg opp når det blir flate priser på teletrafikk og batterikapasiteten på telefonene blir bedre.

(Kilder: wirelessandmobilenews.com, digitimes.com)

Kommentarer (30)

Norges beste mobilabonnement

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Chilimobil Large 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen