Nokia får designkritikk

Med unntak av 72-serien har ikke Nokia det siste året tatt noen store sprang utenfor sin mer eller mindre stabile designramme. Både dagens, og mange av de kommende modellene er laget med "gammel vane" i minne.

Under årets generalforsamling for Nokias aksjonærer, måtte selskapets direktør, Jorma Ollila, svare på kritikk av selskapets egne eiere.

Mange av de oppmøtte aksjonærene hentydet at Nokia-telefonenes design bærer preg av å ikke henge med i tidens utvikling. Bakgrunnen for klagene var at Nokia i fjor mistet markedsandeler til andre aktører på mobilmarkedet, som Samsung og Motorola.

Klumpete
Den generelle oppfatningen blandt selskapets deleiere er at dagens Nokia-telefoner er for gammeldagse, klumpete og upraktiske.

Ollila var på sin side rask med å avfeie spekulasjonene, og bedyret at Nokia i aller høyeste grad henger med i svingene hva angår design. Han viste til at Nokias markedsandel fortsatt er like stor som den var i fjor (mellom 33 og 34 prosent).

Nokia har imidlertid, stikk i strid med Ollilas uttalelse, innrømmet at fjorårets salg gikk ned nettopp fordi de ikke var i stand til å lage flere telefoner med kamskjellsdesign og kamera. Året endte med at selskapet måtte senke prisene for å vinne tilbake tapte kjøpere.

Ikke alltid stil
Det hersker enighet om at design er i ferd med å bli stadig viktigere når man skal velge mobiltelefon. Produsentene tilbyr et stadig større utvalg av modeller i stadig flere forskjellige design, slik at kundene kan få telefoner som står i stil til personlighet og holdninger.

Motorola er ett av de mobilselskapene som har lykkes godt på denne fronten. Deres fokus på design har gitt de et stort løft når det gjelder popularitet og markedsandel det siste året. Mye av den nye populariteten skyldes at Motorola har tatt et realt skippertak på designfronten. Det beste eksemplet på nettopp det, er Razr-telefonen.

Motorola har ikke alltid vært kjent for slanke og stilige produkter. Jim Wicks, som nå er Motorolas sjefsdesigner, mimrer om sine tidligere møter med Motorolas telefoner: - Jeg tenkte: "Flotte produkter, men hvorfor er de så stygge?"

Motorolas StarTAC

I 1996 begynte utviklingen som har gitt Motorola den posisjonen selskapet har i dag. Selskapet fikk en pangstart med StarTAC-telefonen, som var en av de første modellene med kamskjellsdesign. Deretter fulgte en periode med styrings- og organiseringsrot. Følgen ble at Motorola måtte gi førsteplassen videre til Nokia, som da ble verdens mestselgende mobilprodusent. Motorolas rykte som innovativ designbedrift sto på spill.

For fire år siden bestemte Mike Zafirovski, tidligere sjef for mobildivisjonen i Motorola, at noe måtte gjøres. Han utvidet designavdelingen, samtidig som han ansatte Jim Wicks, som da var ansatt i Sony.

Dette, i tillegg til økte midler til brukerundersøkelser, ga Motorola den oversikten de behøvde for å lage produkter tilpasset tidens behov. Fra å designe ca. 40 modeller årlig, er de nå oppe i mellom 60 og 100.

Brukerrettet
For mange ble Razr-telefonen symbolet på at Motorolas skifte innen design hadde lykkes. For noen ble den også et symbol på et helt nytt kapittel i Motorolas 77 år gamle historie. Fra å være en tung, ingeniørdrevet bedrift, gikk selskapet over til stil, form og finesse.

Idag har Motorola over 200 ansatte i designavdelingen. Her jobber alt fra sosiologer og psykologer til musikere og grafiske designere.

Ting kan tyde på at Motorola er i ferd med å skyte fart forbi Nokia nettopp på grunn av designforskjellene. Når det inneværende salgsår er omme, vil Nokias salgstall fort vise om deleierne har rett i kritikken eller ikke.

(Kilder: Yahoo, BWCS, Denverpost)

Kommentarer (11)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen