I midten en original trikk fra Hønefoss Karosserifabrikk. De lengstlevende av disse fikk nesten fem tiår på skinnegangen. (Bilde: Finn Jarle Kvalheim, Tek.no)

Noen av Oslo-trikkene har vært på skinnene i femti år

Slik fikk en kjent farkost doblet levetiden.

Skinnegående transportmidler. Enda så mye trøbbel de noen ganger kan by på, er de til konstant fascinasjon for mange. I hovedstaden er det stappfullt av slike transportmidler. Så fullt at det sannsynligvis må bygges flere tunneler for å øke kapasiteten. Men slike transportmidler er ikke bare å finne under bakken.

Freddie Borge ved siden av en av trikkene han var med å bygge om for omlag tretti år siden.
Freddie Borge ved siden av en av trikkene han var med å bygge om for omlag tretti år siden. Foto: Finn Jarle Kvalheim, Tek.no

Trikken er et vanlig syn i mange storbyer, men her til lands er den kun til stede i Oslo og Trondheim, i tillegg til at bybanen i Bergen har mye til felles med konseptet.

I Oslo er trikken både elsket og utskjelt. Det er spesielt de nyere trikkene fra Ansaldo Breda i Italia som får pepper. De er for tunge for underlaget, og de slites ut fortere enn planen var. Men visste du at noen av farkostene «italiatrikkene» erstattet fikk doblet sin levetid midt på åttitallet?

Les kommentarene (2)

Her er noen av sakene du kan lese på Ekstra i dag:

Til toppen