Nettmøte
(Bilde: Ole Henrik Johansen / Hardware.no / Shutterstock)

Se hva eksperten svarte om din TV-fremtid

Telenor Satellite Broadcasting stilte til nettmøte hos oss.

I år har det blant annet kommet en ny type TV-er med støtte for 4K-oppløsning – en oppløsning som er fire ganger høyere enn den du får via for eksempel en Blu-ray-film i dag. Det finnes dog ikke stort å se på i 4K ennå, siden standardene ikke er helt klare. 

 
 

Til mandag stiller Torkel Thoresen til nettmøte her hos oss. Han er teknologisjef i Telenor Satellite Broadcasting, et selskap som bidrar sterkt til at du får dine TV-signaler hjem i stuen.

En del av jobben hans er å være på jakt etter fremtidens teknologi, og hvordan denne skal brukes for å gi deg nye TV-opplevelser. I tillegg er han også Telenors representant i DVB – et organ som lager pakker med åpne TV-standarder som er i bruk over hele verden.

Still spørsmål alt nå

Her har du anledning til å spørre ham om ting som har med distribusjon av TV og TV-standarder å gjøre, som for eksempel temaer rundt 4K. Her er noen eksempler på ting du kan spørre om, eller bli inspirert av:

  • Hva er det som må på plass for at jeg kan se 4K hjemme?
  • Vil vi trenge nye satellitter for å se 4K?
  • Hva med 8K? 
  • Er 8K noe vi vil ha behov for, eller blir det rett og slett for mye for norske stuer?
  • Hvorfor blir H.265-standarden viktig for fremtidens TV?

Du kan allerede nå begynne å sende inn spørsmål nedenfor. 

Les også våre intervjuer med Thoresen:

  1. H.265

    Spørsmål fra Ash:

    Når bli H.265 "allemannseie"? Og vil det kjøre fint på eksisterende maskinvare (altså om det er mer krevende enn H.264)?

    Svar:
    Hei
    Netflix har sagt at de kommer til å bruke kodingen H.265 for 4K. Andre streamingleverandører vil nok følge. H.265 er vesentlig (minst 3x) mere ressurskrevende enn H.264, så svaret på det siste spørsmålet ditt blir «kanskje…»
    Har sett beta- implementeringer av h.265 på eksisterende tablets. Der klarte de ikke å lade fort nok – batteriet ble tappet fortere enn laderen kunne levere…….
    Besvart: 23. des. 2013 12:01
  2. 4K Standard

    Spørsmål fra Taran Løken:

    Når blir H.265-standarden tatt i bruk hos Norske nett-Tv-tilbydere. Og hva må evt til for at standarden kan tas i bruk?

    Svar:
    Hei
    Netflix har sagt at de kommer til å bruke kodingen H.265 for 4K. Andre streamingleverandører vil nok følge. Men du må ha en dekoder i PC/nettbrett som har muskler nok til å dekode H.265!
    Besvart: 23. des. 2013 12:02
  3. OLED vs 4K

    Spørsmål fra Ole Christian:

    Hvordan tror du konkurransen mellom OLED og 4K TVer kommer til å arte seg? Med tanke på at vi fortsatt har kanaler som sender i 480p her i Norge så klarer jeg ikke helt se poenget med 4k TV når du heller kan få en med betydelig bedre farger og sortnivå.

    Svar:
    Hei
    Først en liten korreksjon: Hvis du snakker om kringkasting (i motsetning til streaming), så sendes det ingen 480p kanaler i Norge. Minste oppløsning som brukes i Europa er 576i.
    (p = progressivt bilde, i = intelaced/linjeflettet). Streaming vil du finne i 480p (som egentlig er en amerikansk standard)
    OLED (Organic Light Emitting Diode) er en måte å lage skjermer på. og har ingenting med oppløsningen å gjøre.
    Jeg ser på sikt ingen motsetning mellom 4K og OLED. Når utviklingen har kommet videre, vil vi se 4K TV’er basert på OLED.

    Besvart: 23. des. 2013 12:05
  4. 4K sendinger

    Spørsmål fra Bård Svendsen:

    Når kan vi forvente feks fotballsendinger med 4K og oppdateringsfrekvens på 48 Hz eller høyere?

    Svar:
    Hei
    Det er et spørsmål som egentlig bør stilles til kringkasterne som skal sende dette!
    48 Hz er en framerate for filmer, og vil nok ikke bli tatt i bruk for TV. I første omgang vil vi se en overgang til 50 Hz her i Europa (60 Hz i USA/Japan), med håp om 100Hz (120Hz) i framtiden. Noen dato vil ikke jeg gjette på!
    Det er VM i fotball i Brasil til neste år - muligens vil det være testsendinger derfra.
    Besvart: 23. des. 2013 12:07
  5. Bildefrekvens på TV-sendinger

    Spørsmål fra Thomas:

    Hvorfor er det kun oppløsningen som økes på TV-fronten?
    1080p er godt nok for sikkert 90% av oss, og jeg tror istedet for å firedoble datamengden på oppløsning alene, så hadde de aller fleste vært mer tilfreds med å få 60hz kontra 24hz som det er i dag.

    Er det planer om å øke oppdateringsfrekvensen i nærmeste fremtid?

    Svar:
    Hei!
    I dag bruker man to rater: 25 Hertz (med linjeflettet bilde) og 50 Hz med progressivt bilde. Film tas opp i 24Hz (med noen unntak, som f.eks. Hobbiten, som er tatt opp i 48Hz). Bluray (film) er gjerne med 24Hz.
    Standarden for 4k TV (ITU BT 2020) inneholder mye mere enn høyere oppløsning, som for eksempel:
    - Større oppløsning per pixel (i dag sendes TV med 8 bit per pixel, med BT2020 kan man sende opptil 12 bit per pixel). Dette kan gi en høyere dynamikk i bilde, dvs større avstand mellom det mørkeste og det lyseste som kan sendes.
    - Høyere framerate (opptil 120 Hz). Dette gir skarpe bilder ved bevegelse og mere flyt i bildet.
    - Nytt fargerom som kan gjengi flere og mere riktige farger enn i dag. Dette vil komme til nytte når OLED kommer på markedet.
    Jeg er enig med deg at det vil gi større effekt i stua med å øke frameraten. Jeg har sett opptak av fotball med 240 Hz, og det var helt fantastisk, med skarpe bilder selv i de verste panoreringene!
    BT.2020 inneholder IKKE interlaced/ linjeflettede versjoner. Bare det vil gi en stor forbedring. I hvilken grad framtiden vil gi oss høyere framerater enn 50 (60 i USA/Japan) er for tidlig å si, siden standardiseringen fortsatt pågår. Men jeg er optimist!
    Besvart: 23. des. 2013 12:08
  6. Båndbredde

    Spørsmål fra Alf sætre:

    Netflix sender neste år 4k. Hvilken båndbredde minimum må vi ha for å ha mulighet for å streame 4k.

    Svar:
    Hei
    Netflix har sagt at de kommer til å bruke kodingen H.265 for 4K, og levere innholdet med en bitrate på mellom 10 – 16Mbps (sannsynligvis 15 Mbps). I tillegg til båndbredden må du da ha en dekoder (hardware enhet) som har muskler nok til å dekode H.265.
    Besvart: 23. des. 2013 12:09
  7. Felles løsninger

    Spørsmål fra John A Ediassen :

    Kommer det noen gang å bli en felles standard som brukes av alle kanal distributørene tilbyderne ?
    Canal digital og Altibox har jo temmelig forskeskjellige systemer .
    Den første blir støttet av innebygd mottaker mens den sistnevnt ikke gjør det

    Svar:
    Hei
    TV kan kringkastes (sendes) på flere forskjellige måter:
    Satellitt (DTH/DVB-S): Canal Digital, Viasat
    Bakkenett (DTT/DVB-T): RiksTV, NTV
    Kabel TV (CATV/DVB-C): Canal Digital, Get
    IPTV: Telenor/Canal Digital, Altibox
    Dette er ganske forskjellige overføringsteknologier - variende fra forskjellige typer radio (DTH og DTT) til kabelbaserte teknologier (CATV og IPTV). De forskjellige leverandørene har også implementert dette litt forskjellig og bruker forskjellig kryptering og forskjellig middleware.
    Dermed er det vanskelig for en TV produsent å støtte alle. Spesielt på IPTV er det manglende støtte i TV apparatene. IPTV er et "managed network", og leverandørene ønsker å begrense antall ehenter som kobles til dette.
    Besvart: 23. des. 2013 12:13
  8. Form + Lyd

    Spørsmål fra Emil Wara:

    Trur du at TV'n vil forandre form i fremtiden? noe annet enn ett flatt rektangel? Og at de vil komme med ett lydsystem som er mer som Dolby Digital Atmos? innebygd? (selvsagt måtte det være høytalere rundt om i rommet der tv'n er)

    Svar:
    Hei!
    Veldig spennende spørsmål!
    Vi ser allerede at en del leverandører ser på buede skjermer. Skjermene vokser stadig i størrelse og buede skjermer vil gi samme avstand mellom hele skjermen og øynene dine.
    Cisco har vist et konsept for framtidig TV som er veldig spennende, hvor hele veggen er en skjerm, og du velger hvor stor del av skjermen som skal brukes. Hele veggen for å se film, bare en liten del for å se nyheter. Da kan man bruke andre deler av skjermen til internett, videotelefoni og annet. Problemet er at skjermteknologien ikke er kommet så langt ennå. Man trenger en skjermteknologi som kan vise et bilde selv når skjermen er avskrudd. Få vil ha en sort vegg i stua! (når du ikke ser på TV)

    I bransjen jobbes det mye med nye lydformater, og det er diskusjoner om framtidige standarder her. NHK (Japans statskringkaster) har foreslått et 22.2 system! (lykke til med å plassere 24 høyttalere i stua!), her er høyttalerne plassert i flere høyder.
    Litt tidlig å si hva man kommer fram til her, men hvis du vil vite mere, foreslår jeg at du googler «immersive audio»
    Besvart: 23. des. 2013 12:15
  9. 4K innhold fra netflix

    Spørsmål fra Kai Anders Wold:

    Hei

    Vil tvene støtte det kommende 4k innholdet fra Netflix og vil tvene kunne oppdateres
    med den kommende netflix oppdateringen som støtter 4k innhold.

    Svar:
    Hei
    Dette er et spørsmål som TV produsentene må svare på.
    Besvart: 23. des. 2013 12:16
  10. Hvorfor er 100 Hz i EU et tema, når vi kan bruke 120 Hz vi også?

    Spørsmål fra Stian:

    Hvorfor spekuleres det i at 120 Hz-standarden vil endres til f.eks. 100 Hz i Europa?

    Strømnettet påvirker jo ikke digital elektronikk ettersom dette vil bli likerettet uansett. Det handler jo bare om å ha en god strømforsyning og digital overføringsteknikk. Vi får altså en rippel på 100 Hz, men dette skal ikke ha noen betydning uansett. Panelet drives fint på sin frekvens, og bakgrunnsbelysningen har langt høyere frekvens.

    Har selv en 144 Hz-skjerm som også kan brukes i 120 Hz, hvorfor skulle ikke dette gå an i TV-er? Tar man i betrakning TV-produsenter som ikke klarer å likerette vekselspenningen? Eller lavkvalitetsprodukter?

    På forhånd, takk for svar.

    Svar:
    Hei
    En skjerm vil fungere like godt med 50 og 60Hz (og en hvlikensomhelst annen frekvensen - utfording er dog konvertering mellom opptaksfrekvens og skjermens native frekvens).
    Problemet oppstår når du tar opp video i kunstig lys. Et 120 Hz kamera som brukes med 50 hz lamper vil flimre kraftig. Dette fordi strømmen er sinusformet og gir et sinusformet lys. Øynene våre ser ikke dette (over flimmerfrekvensen), men et kamera vil da variere i lysintensitet fra bilde til bilde – og dette vil vi se!

    Det er altså kameraene som tar opp video som er avhenging av strømfrekvensen og ikke TV i seg selv. Problemet gjelder også kun elektrisk lys.
    TV kan vise bilder opp til 600Hz, mens innsignalet er langt lavere. Konverting opp til skjermens egene (native) frekvens gjør skjermen selv (her er det store kvalitetsforskjeller)

    Noe av problemet med lelektrisk lys kan utbedres ved visse kombinasjoner av framerate og lukkertid, men det har i praksis vist seg veldig vanskelig å lage gode bilder med en framerate på 120 Hz når lyset har 50hz
    Derfor har ITU-R i et møte i høst også gått inn for å inkludere 100Hz i BT2020. Dette var opprinnelig ikke med.
    Besvart: 23. des. 2013 12:22
  11. Internett strømming

    Spørsmål fra Sebastian Forman:

    Netflix og tilsvarende streaming tjenester tilbyr ofte Full HD streaming, men denne type Full HD er vel ikke den samme som på en blu-ray disc? Jeg forstår det slik at Full HD er jo oppløsningen 1920 x 1080, men er det ikke andre ting som codec, bitrate og sånt som varierer?

    Hvilke standarder finnes det for 4k på nettet iforhold til tv og på eventuell blu-ray og hvor hurtig båndbredde (internett) trenger man for å klare å strømme i den kvaliteten på nettet?

    Svar:
    Hei
    Begrepet «Full HD» brukes gjerne om oppløsningen 1920 (horisontalt) x 1080 (vertikalt).
    Dette sier dessverre lite om billedkvaliteten du får på din skjerm, som er avhengig av codec og bitrate brukt i denne codec’en. Bitraten som brukes (og kvaliteten på koderen) er av avgjørende betydning for den opplevde kvaliteten på din TV.
    En bluray disc kodes i MPEG4/H.264, og har en maksimum videorate på 40Mbps (megabit per sekund).
    Bitraten på kringkastede HD-sendinger varierer en del, men vanlig er 8 – 14 Mbps (men dette er 1080i, interlaced/linjeflettet, som er vesentlig vanskeligere å kode)
    Streaming kan være helt nede i 3Mbps.
    Dermed gir det seg selv at hverken streaming eller kringkasting kan konkurrere med bluray i kvalitet.
    Det har kommet en ny kodingstandard, som heter H.265/HEVC. Den kan muligens redusere kravet til bitrate en del, noen mener halvere, men det er noen år fram til koderne godt nok utviklet til levere dette. H.265 vil også kreve nye dekodere, enten vi snakker kringkasting eller streaming. Det er tvilsomt om dagens PC eller nettbrett er kraftige nok til å dekode H.265.

    All koding vil være standardisert, men det er stor forskjell på hvordan dette "pakkes inn" og sendes til deg.
    Alle ABR (adaptive bitrate) standarder (Flash, HLS, Smooth Streaming....) på nettet er 90% like, men 100% ukompatible. Nye codec'er kan implementeres i eksisterende streaming-løsninger.
    Hvilken båndbredde som vil kreves for å gi blueray kvalitet med H.265 er vanskelig å si. Netflix planlegger å bruke 15 Mbps for 4K. Om dette vil gi Bluray kvalitet? Godt spørsmål.....
    Besvart: 23. des. 2013 12:29
  12. 4K Hdmi standarden

    Spørsmål fra Kai Anders Wold:

    Hei

    Støtter de nye 4k tvene - den nye standarden hdmi med 4k støtte.

    Svar:
    Hei
    Per i dag finnes det ingen andre måter å overføre 4K fra settop boks (eller en kommende bluray spiller) enn HDMI.
    HDMI versjon 2.0 støtter 4K opptil 60 Hz billedrate, HDMI 1.4 støtter opptil 30Hz billedrate.

    Besvart: 23. des. 2013 12:30
  13. Kjøpe TV

    Spørsmål fra Jan Ove:

    Hei, dette handler jo ikke om fremtidens TVer, men hvilken TV ville du anbefale den dag idag? Til maks 10 000

    Svar:
    Hei!

    Beklager, men jeg synes ikke det er riktig av meg å svare på dette. Foreslår at du sjekker noen tester i passende tidskrifter
    Besvart: 23. des. 2013 12:32
  14. 100hz - Ett ord til besvær?

    Spørsmål fra Leffe:

    Lurte på om du kunne fortelle litt om forskjellene på "ekte" og disse nye "late som HZene" som er kommet på markedet.
    Elkjøp, Lefdal, Expert, Siba etc reklamerer ofte med "100hz CMR" osv, men når man kommer til butikk så er det oftest såkalt bildeforbedringsteknologi, og ikke det de kaller bildepanelfrekvens eller "ekte 100hz" som de sier.
    Hva er best, og hva er forskjellen?

    Svar:
    Hei!
    Vi snakker om to forskjellige billedhastigheter her:
    1) Hastigheten programmet er tatt opp med (eller «skutt», som man gjerne sier). Dette gir kvaliteten på bevegelser i bildet. I dag bruker man to rater: 25 Hertz (med linjeflettet bilde) og 50 Hz med progressivt bilde. Film tas opp i 24Hz (med noen unntak, som f.eks. Hobbiten, som er tatt opp i 48Hz). Med høyere opptakshastighet / Framerate, kan man bruke kortere lukkertid uten at videoen blir hakkete. Kortere lukkertid gir skarpere bilder. Mange skarpe bilder etter hverandre gir god «flyt» i bildene
    2) Hastigheten TV viser bildene med. Her kan TV’ene legge til (interpolere) flere rammer, slik at den visuelle oppdateringshastigheten blir mange ganger den hastigheten innholdet er tatt opp med.
    Men selv den beste prosessor vil slite med å «skarpe opp» bilder med mye uskarphet fra bevegelser.
    Besvart: 23. des. 2013 12:35
  15. 4k video TV

    Spørsmål fra anonym:

    Hei, hva vil det kreve av båndbredde hvis man skulle kunne ha ren 4k (Ultra HD) uten komprimering på 4k tver? Dagens standard mener jeg er 720p gjennom HDTV broadcasting standards som Tven oppskalerer til full HD. Spessielt med 3d funksjonalitet tror jeg man bør ha fiber siden Hybrid fibre-coaxial har begrenset båndbredde.

    Har lest at HDMI v2 klarer 18 Gbit/s. Normaltsett klarer vel Coaxial kabel basert på DOCSIS 3.0 ca 5 Gigabit nedlasting og 500 mbit opp.

    Mens DOCSIS 3.1 klarer 10 gigabit/ 1 Gbit/s hvis man bruker 4096 QAM.

    Svar:
    Hei
    Ukomprimert 4K@50/60Hz er 12 Gbps (Gigabit per sekund)!
    4K@100/120Hz er 24Gbps
    Kringkastring av fjernsyn skjer i tresjoner i dag:
    - 576i@25iHz. Dette er hva vi kaller standardedifinsjon. flesteparten av dagens kanaler er på dette formatet.Formatet er interaced (linjeflettet på norsk). Ukomprimert bitrate 2070Mbps
    - 720p@50Hz. Dette HD-formatet er progressivt og brukes bl.a. av NRK.Ukomprimert bitrate 1,5 Gbps.
    - 1080i@25Hz. Flesteparten av dagens HD-kanaler sendes i dette formatet, som er interlaced. Ukomprimert bitrate 1,5 Gbps.
    TV oppskalerer (eller nedskalerer) til skjermens native format (den oppløsningen som skjermen fysisk har).
    HDMI 2.0 kan brukes på 4K opptil 60Hz, men ikke på høyere framerates.
    Det er nok ikke økonomsk realiserbart å sende TV ukomprimert. Alle TV kanaler komprimeres i større eller mindre grad. Den maksimale bitraten som støttes for HDTV i H.264 er 20 Mbps.
    Besvart: 23. des. 2013 12:46
  16. ameriikanske serier

    Spørsmål fra Ove Bjerke Lie :

    hei jeg lurer på om hvorfor amerikanske serier tar så lang tid før det kommer til norge alt som skjer da er mer piratkopiering.

    Svar:
    Hei
    Dette er et spørsmål om rettigheter, og er mere et kommersielt enn et teknisk spørsmål
    Besvart: 23. des. 2013 12:47
  17. kjøp av tv

    Spørsmål fra roger hovland:

    jeg vurder og kjøpe nytt tv...burde jeg vente litt til 4k tvene synker i pis eller satse på eit 3d led tv..og så hvilket?

    Svar:
    Hei!
    Standarden for 4k TV (ITU BT 2020) inneholder mye mere enn høyere oppløsning, som for eksempel:
    - Større oppløsning per pixel (i dag sendes TV med 8 bit per pixel, med BT2020 kan man sende opptil 12 bit per pixel). Dette kan gi en høyere dynamikk i bilde, dvs større avstand mellom det mørkeste og det lyseste som kan sendes.
    - Høyere framerate (opptil 120 Hz). Dette gir skarpe bilder ved bevegelse og mere flyt i bildet.
    - Nytt fargerom som kan gjengi flere og mere riktige farger enn i dag. Dette vil komme til nytt når OLED kommer på markedet.
    Dagens 4K TV’er har stort sett implementert høyere oppløsning, og ikke noe annet. Du må selv vurdere om dette er viktig for deg.
    Det er ikke riktig av meg å anbefale en produsent av TV’er framfor en annen.

    Besvart: 23. des. 2013 12:48
  18. Endring av lisensiering / avtaler på serier/filmer

    Spørsmål fra Sebastian:

    Idag kjøper jo kanaler rettigheter til en serie/film for flere år, noe som gjør at tjenester som Netflix ikke helt klarer å konkurrere med kabel-tv (reelt sett piratkopiering).

    Tror du det blir endring i måten dette gjøres på?
    Eneste måten distributørene kan fjerne piratkopiering er jo å tilby et bedre alternativ.

    Svar:
    Hei
    Dette er et rettighetsspørsmål, og vanskelig for meg som tekniker å svare på.
    Besvart: 23. des. 2013 12:52
  19. Reklamer

    Spørsmål fra Jørgen:

    Hei!

    Tror du at fremtidens tradisjonelle TV-kanaler vil fortsette med samme høye andel reklamepauser, eller tror du de blir nødt til å kutte ned på reklame for å klare seg i kampen mot strømming? Personlig mener jeg at det er alt for mye reklame på TV idag.

    Svar:
    Reklame er under press, ikke bare fra streaming, men også fra PVR (private Video recording). Hva framtidens forretningsmodeller for TV vil innebære, er vanskelig å gjette på (og ikke mitt fag...)
    Besvart: 23. des. 2013 12:54
  20. Båndbredde

    Spørsmål fra Stian Egge:

    Kva båndbredde vil vere nødvendig for å strømme 4K-innhald? Og, vil 4K utelukkande gå over internett og TV, då Blu-Ray plater vil bli for små?

    Svar:
    Hei
    Netflix har sagt at de kommer til å bruke kodingen H.265 for 4K, og levere innholdet med en bitrate på mellom 10 – 16Mbps (sannsynligvis 15 Mbps). I tillegg til båndbredden må du da ha en dekoder som har muskler nok til å dekode H.265.
    4K er også under standardisert for kringkasting (tradisjonell TV)
    Bluray kommer også i 4K (se f.eks: http://www.hardware.no/artikler/na-kommer-4k-materialet-pa-blu-ray/137423) Lagringsbehovet for en 4K film vil være ca 100GB.

    Så nei, dette blir ikke bare for streaming (selv om det kommer der først)
    Besvart: 23. des. 2013 12:57
  21. 4k monitor

    Spørsmål fra David B:

    Hei,
    Jeg vet at 4k- monitorer ikke er ditt område, men vet du når 4k-monitorer til PC blir moe mer tilgjengelig ift. dagens utvalg og ikke minst pris? Jeg ser jo ikke at det skal være spesielle problemer å lage når man får tak i 2K/1080p i 5".

    Svar:
    Beklager, nei. Dette har jeg ikke sett noe på.
    Besvart: 23. des. 2013 12:58
  22. Fint med 4K men hva med bitrate og artefakter?

    Spørsmål fra Knut:

    Så mange HD-sendinger i dag har dårlig kvalitet pga altfor lav bitrate, hva med å fikse dette før man får mer av det samme problemet med 4K. Jeg håper bransjen har noen gode løsninger her, fordi jeg begynner å forestille meg at dette vil for evig gå ut over kvaliteten pga at man alltid vil ønske å spare på å kvantitet fremfor kvantitet...

    Svar:
    Koderne blir stadig bedre, det er stor forskjell på en H.264 koder fra 7-8 år siden og idag. Dette er en utvikling som vil fortsette, særlig når den nye H.265 standarden blir "modnet".
    Kringkasting av TV vil alltid være et kompomiss mellom kvalitet og kvantitet.
    (Mange ønsker seg mangfold i kanalvalget)
    Bluray kan ha opptil 40Mbps videorate, mens dagens TV sendinger ligger under det halve.
    Dagens sendinger er dog VELDIG mye bedre enn det som ble sendt i analogtiden!
    Besvart: 23. des. 2013 13:03
  23. Vil høyere frame rate faktisk bli tatt i bruk?

    Spørsmål fra Knut:

    Det er mulig med 50/60fps i 720p i dag, men det er ikke brukt så mye som jeg skulle ønske. Vil det bli brukt i større grad med 4K og 8K, og er det noe vits i det hele tatt å håpe på at produsenter tar seg råd til å bruke 120fps?

    Kan vi i det minste håpe på 1080p med 50/60fps snart eller vil vi istedet få 4K med 25/30fps av markedsføringshensyn?

    Svar:
    NRK og TV2 sender 720p@50 Hz i dag på alle kringkastingsplattformer.
    De fleste andre tv-kanaler bruker 1080i@25
    For kringkasting vet ikke jeg om noen kanaler som bruker 720p@25 Hz (for streaming er det en annen sak)
    4K kommer ikke i interlaced, og 25Hz blir for liten framerate for fjernsyn. 25p kan brukes til film og drama, men blir alt for lite for sport.
    Filmindustrien foretrekker mye å filme i 24 bilder per sekund, da de mener dette gir det rette kunstneriske inntrykket. Peter Jackson er et unntak her, han har vært en foregangsfigur for HFR (high framerate = 48 bilder i sekundet)
    30 bilder i sekundet er ingen god ide for Europa - se svar tidligere i møtet
    1080p@50Hz kan komme som en mulig "light"-versjon av 4K
    Besvart: 23. des. 2013 13:11
  24. Oppløsningshysteriet

    Spørsmål fra Lasse:

    Når tror du det reelt er ett behov for 4K? Selv bruker jeg en projektor fra 2008 720p til film og en 60" plasma 1080p til TV. Nå vokser TVene seg til en gigantisk størrelse og oppløsningen på 4k er jo ganske rå. Jeg klarer ikke å se forskjell på 720/1080p. Hva er poenget her?

    Svar:
    Hei

    For å kommentere på skjermene dine: TV er 1080 interlaced. EBU tester har vist at det pga. linjeflettingen ikke er noen vesentlig oppløsningsforskjell mellom 720p@50 og 1080i@25. Dermed er det helt naturlig at du ikke ser forskjell. (720p kan tom. være bedre på sport)
    I en normal stue, med seeravstand 2,5 meter, er det først med en 80" skjerm du har nytte av 4K (alt annet likt).
    Dermed skal ha stor plass for å nytte av en 4K skjerm.
    MEN: BT.2020 inneholder mye annen snacks:
    - Større oppløsning per pixel (i dag sendes TV med 8 bit per pixel, med BT2020 kan man sende opptil 12 bit per pixel). Dette kan gi en høyere dynamikk i bilde, dvs større avstand mellom det mørkeste og det lyseste som kan sendes.
    - Høyere framerate (opptil 120 Hz). Dette gir skarpe bilder ved bevegelse og mere flyt i bildet.
    - Nytt fargerom som kan gjengi flere og mere riktige farger enn i dag. Dette vil komme til nytt når OLED kommer på markedet.
    Dette ser du helt klart forskjell på!
    Besvart: 23. des. 2013 13:15
  25. Reklame

    Spørsmål fra Valdimar:

    Hva mener du er fremtidens reklame og hva skjer med (reklamefinansierte) kanaler nå som innhold blir tilgjengelig uten sendeskjema?

    Svar:
    Hei
    Dette er et kommersielt spørsmål, som jeg ikke føler meg kvalifisert til å svare på. Se også et tilsvarende spørsmål tidligere i nettmøtet
    Besvart: 23. des. 2013 13:18
  26. Usb minnepinne med 4k innhold

    Spørsmål fra Kai Anders Wold:

    Hei

    Støtter de nye 4k tvene avspilling av 4k innhold fra usb minnepinne ?

    Svar:
    Hei

    Dette er et spørsmål TV-produsentene må svare på - men jeg vil tro at dette er noe som blir vanlig.
    Besvart: 23. des. 2013 13:20
  27. Oppløsning

    Spørsmål fra Geir:

    Hva er poenget med enda høyere oppløsning enn HD-man har i dag? Jeg ser ikke at man ha noen nytte/glede av det med mindre man skal ha en kjempeskjerm.

    Svar:
    Hei!
    Med høyere oppløsning så øker man detaljgraden i bildet, uansett hvor stor skjermen er. Effekten av oppløsning kontra skjermstørrelse går også på hvor mye øynene klarer å oppfatte (mer detaljert i artikkelen tidligere i vinter: http://www.hardware.no/artikler/intervju-torkel-thoresen-i-telenor-satellite-broadcasting/154302?key=TMSCFoGc ).
    Bildekvalitet vil alltid være et subjektivt spørsmål, så hva folk foretrkker er veldig forskjellig fra person til person.
    Men ja: Du vil trenge en større skjerm for å kunne utnytte 4K!
    (hvor stor? avhengig av avstand til skjermen)
    Besvart: 23. des. 2013 13:22
  28. Hakking

    Spørsmål fra Gunnar:

    Det er mye problemer med hakking på LED skjermer ved raske bevegelser og refreshing av mange pixler sideveis. Dette vil bli et større problem med 4K enn 1080 da det krever mer prosessering og har 4x mengde pixler. Hvor lang tid vil det ta før det kommer gode nok skjermer til en akseptabel pris som ikke sliter med hakking?

    Svar:
    Hei

    En del av problemene vi ser med raske bevegelser, skyldes nok den lave frameraten som vi bruker i dag. Jeg har sett fanstastiske bilder med høyere framrate - det må oppleves!
    Når det gjelder utviklingen av skjermer, må jeg nok henvise til TV-produsentene.

    Har hørt et fordrag fra en forsker hos BBC - den optimale framraten for å unngå bevegelsesuskarphet er helt oppe i 700 frames per sekund!
    (litt urealistisk, kanskje....)
    Besvart: 23. des. 2013 13:26
  29. se tv fra internet i 4k ?

    Spørsmål fra Morten:

    hei jeg lurer på om vi blir og se tv fra internet i 4k ?
    og hva blir størrelse på tvene ?

    Svar:
    Hei
    De første aktørene har allerede sagt (Netflix) at de vil levere 4K streamet på internett. Flere vil helt sikkert komme.
    Hvor stor TV du trenger for å ha utbytte av 4K-oppløsning, er avhengig av hvor langt unna TV’en du sitter. Hvis øynene dine er 2,5 meter fra skjermen, må skjermen være over 80 tommer for at du skal ha nytte av det (forutsatt alt annet likt)
    Den miste 4K skjermen jeg har sett til salgs, er på 55" (men da bør du sitte 1 meter fra skjermen, se http://www.hardware.no/artikler/intervju-torkel-thoresen-i-telenor-satellite-broadcasting/154302?key=TMSCFoGc)
    Besvart: 23. des. 2013 13:29
  30. Vil lyden få en oppgradering?

    Spørsmål fra Stian:

    TV-bildesignaler har faktisk vært OK til tross for at oppløsningen bare er 720p (1080i teller ikke), lav oppdateringsfrekvens osv., men lyden henger liksom igjen. Det er ikke fokus på det, folk tenker ikke over det som ikke blir markedsført og hypet.

    Fokuseres det på høyoppløst lyd med høyt dynamisk spekter?

    Synes standarden bør ligge på 24-bit, min. 1Mbps, 192 kHz (som egentlig klassifiseres som DTS-HD med lavere bit-rate). Mange kanaler også, skal jo være fremtidsrettet. Vet ikke hva dere kan gjøre for å påvirke dette da, men er jo alltid noe som kan gjøres. :)

    Svar:
    Hei
    I bransjen jobbes det mye med nye lydformater, og det er diskusjoner om framtidige standarder her. NHK (Japans statskringkaster) har foreslått et 22.2 system! (lykke til med å plassere 24 høyttalere i stua!) her er høyttalerne plassert i flere høyder.
    Det har vært forsøk på å sende DTS, men det er lite utbredt.
    Litt tidlig å si hva man kommer fram til her, men hvis du vil vite mere, foreslår jeg at du google «immersive audio»

    Besvart: 23. des. 2013 13:31
  31. På tide å bli kvitt HDMI-avhengighet?

    Spørsmål fra Mvh Geir.:

    Gjøres det noe i industrien for å legge til rette for bedre standarder som f.eks. DisplayPort? Denne standarden har i mange, mange år vært mye (dobbelt) så bra som HDMI. I tillegg kreves det ikke såkalt "royalties" og DP kan faktisk overføre native HDMI-signaler.

    Hvorfor HDMI fortsatt brukes ser jeg på som at produsentene undervurderer folks behov og ikke tar ansvar for utvikling. Mange selskaper har også investert i HDMI som standard. Men bare èn DisplayPort hadde vært nok til å tilfredstille de som trenger det.

    HDMI er en standard som utvikler seg tregt og holder igjen utviklingen, på tide å komme oss videre. Man trenger f.eks. høyere oppdateringsfrekvens (120-240 Hz++), bedre farger og lyd. Oppløsningen er bra nok! Men det er det eneste som kan markedsføres slik at folk biter lett på, folk tror jo allerede de har 600 Hz-TV-er...

    Svar:
    HDMI 2.0 er releaset nå i september. Den dekker 4K opp til 60Hz. De har allerede startet arbeidet med en HDMI2.1, men når denne kommer, er usikkert.
    Om formfaktoren kommer til å endres, vet jeg ikke, men det er opplagt en grense for hva men kan overføre på dagens fysiske kontakt.
    Displayport er opplagt en interessant standard for overføring, men om denne kommer til å bli brukt, vet jeg ikke.
    Besvart: 23. des. 2013 13:34
  32. Hvilket nivå vil TV-distribusjon være på i de nærmeste årene?

    Spørsmål fra Stian:

    Tror du TV noen gang vil være relevant for hjemmekinoentusiaster, eller må disse bruke andre alternativer?

    Tenker da på lyd- og bildekvalitet, samt dekoderoppsett. Man vil jo f.eks. at receiveren skal dekode lyden (for best lydkvalitet), og god bildekvalitet selvsagt.

    Det nærmeste jeg kan se som kanskje i fremtiden tilfredstiller disse kravene er Netflix, men ellers må man ty til Blu-Ray eller "andre kanaler".

    Svar:
    Hei
    Jeg er ikke helt enig her. En rekke TV-kanaler sender 5.1 lyd (feks. NRK og C More) idag. Hjemme overfører jeg disse rett til dekoderen, som dekoder lyden (oppsettet varierer fra settop boks til settop boks)
    Besvart: 23. des. 2013 13:41
  33. OLED

    Spørsmål fra Lars N.:

    Når tror du OLED vil ha tatt over fullstendig for LED/(Plasma)?

    Svar:
    Hei
    Dette er først og fremst et spørsmål for TV produsentene, men generelt kan jeg si at den billigste fabrikasjonsmetoden nok alltid vil overleve.
    Hvis OLED skal ta fullstendig over for LCD, må den være billigere å produsere. Plasma er nok døende (dessverre, jeg liker bildene fra plasma)
    Besvart: 23. des. 2013 13:43
  34. Kvifor proprietært?

    Spørsmål fra JH:

    Kvifor vel ikkje produsentane å bruke åpne løysingar?

    Svar:
    Hei
    Godt spørsmål - jeg gjetter at det ligger en forretningsmessig vurdering bak.
    Besvart: 23. des. 2013 13:45
  35. Streaming vs planlagt tv-tid

    Spørsmål fra Stian Ødegård:

    Hvordan ser du for deg fremtiden til vanlig tv med hensyn til inntog av streamingtjenester?
    Tror du man i nær fremtid vil kunne få alt innhold på streamingtjeneseter slik som man har musikk på spotify og dermed løsrive seg fra den tradisjonelle tv-modellen?

    Svar:
    Hei
    Det kommer antaglig mest an på utviklingen av rettigheter. Hvis du går inn på de forskjellige kringkasterne som tilby lagrede programmer på nettet, så vil du finne en rekke programmer de ikke har rett til å vise på nettet.
    Rettigheter for underholdning er forholdsvis komplisert....
    Vi (Telenor Satellite Broadcasting, selskapet jeg jobber i) har drevet en del med streaming, og "blackout" av enkeltprogrammer er komplisert å holde rede på (mange mulige kombinasjoner)
    Besvart: 23. des. 2013 13:49
  36. Hva skal vi med smart-TV-teknologi?

    Spørsmål fra jh:

    Det er jo bare teit

    Svar:
    Hei
    Ikke alle er enig med deg der....
    Mange bruker det til Netlfix, Youtube eller til vise egne bilder!
    Besvart: 23. des. 2013 13:50
  37. Størrelse

    Spørsmål fra Andreas Birkelid:

    Hvilke størrelser vil vi se på tv paneler etter hvert? Vil det bli normalt med 60-70 tommer?

    Svar:
    Hei
    For ti år siden var 32" en stor TV, idag er det vanlig med 50 -55". TV'ene ser bare ut til å øke i størrelse. Mange ønsker nok en 70".

    Men vi nærmer nok oss en max-størrelse, ihverfall med dagens skjermteknologi. En 130" har fort en høyde på bortimot 170 cm og en bredde på 3 meter (og da kan det bli vanskelig å møblere stua, for å ikke snakke om å få den inn i huset)
    Cisco har vist et konsept for framtidig TV som er veldig spennende, hvor hele veggen er en skjerm, og du velger hvor stor del av skjermen som skal brukes. Hele veggen for å se film, bare en liten del for å se nyheter. Da kan man bruke andre deler av skjermen til internett, videotelefoni og annet. Problemet er at skjermteknologien ikke er kommet så langt ennå. Man trenger en skjermteknologi som kan vise et bilde selv når skjermen er avskrudd. Få vil ha en sort vegg i stua! (når du ikke ser på TV)
    Besvart: 23. des. 2013 13:54
  38. 8k i Norge

    Spørsmål fra Anas:

    Hei når skal 8k være like billig som fullhd er idag

    Svar:
    Hei!
    Godt (og vanskelig spørmål...)
    Først må det være et marked for 8K. Det er høyst usikkert idag. Problemet er at krever så store skjermer at det er lite trolig at noen vil ha det hjemme.

    Tankeekspriment: Hvis du bor i en normal leilighet med 240 cm takhøyde, så er i praksis den største skjermen du kan ha 2 meter høy. Den skjermen har en ideel seeravstand på 1,5 meter.
    Hvis du vil sitte på 2,5 meter (vanlig avstand i dag), så må skjermen være 3,4 meter høy!
    Dermed er det vanskelig (ihvertfall med dagens skjermteknologi) å se for seg dette som "mainstream"-TV
    Det kan være at jeg tar feil: NHK i Japan skal starte prøvesendinger i 8K 2016.

    Prisen på 8K skjermer tør jeg ikke gjette på!
    Besvart: 23. des. 2013 14:01
  39. OLED: kan vi håpe på matte paneler?

    Spørsmål fra kjetil:

    Så lenge panelene er blanke er de fleste andre egenskaper mindre interessante for meg.

    Kan vi håpe OLED vil gjøre behovet for å blende kundene mindre?

    Svar:
    Hei

    Nok et spørsmål egnet for TV-produsentene. Er forsåvidt enig i at det hadde vært fint med en skjerm uten refleksjoner, så vi kan jo håpe at det skjer noe her.
    Besvart: 23. des. 2013 14:03
  40. 4k og 3d

    Spørsmål fra jan:

    Hvordan er utviklingen på 4k som "standar" i Norge?
    3d skulle jo bli det store noen år tilbake men det er fremdeles ingen norske kanaler som sender 3d og mange av de store kanalene sender fremdeles ikke i 3d med noen få utvalg hvis de også ikke stoppet siden nesten ingen som ser.

    Jeg så 4k i sommer i L.A og jeg syntes det sånt som selskapene selv produserer dårlig 1080 og 4k helt fantastisk. Eller blir 1080p dårligere på en 4k tv?

    Svar:
    Hei
    4K kommer - ingen tvil om det.
    4K er godt etablert som opptaksformat til dramaserier, men siden det ikke er etablert en sendestandard, så nedkonverteres de til HD (1080i eller 720p).
    Både BBC og NRK filmer nå drama i 4K.
    Live 4K (sport, show og lignende) er en annen sak. her mangler store deler av produksjonskjeden per idag (finnes visstnok en OB buss i verden...)

    DVB, som Telenor er medlem av, jobber med å standardisere 4K for kringkasting. Målet er å være klare med første versjon neste år (UHD-1 Phase 1, som vil dekke framerates opp til 60hz). Neste versjon blir UHD-1 Phase 2, som vil dekke framerates opp til 120Hz.
    3DTV vil være en integrert del av UHDTV.

    4K kan opplagt gi fantasiske bilder (men det kan HDTV også). Billedkvalitet avhengerer av mye mere enn oppløsning.
    Standarden for 4k TV (ITU BT 2020) inneholder mye mere enn høyere oppløsning, som for eksempel:
    - Større oppløsning per pixel (i dag sendes TV med 8 bit per pixel, med BT2020 kan man sende opptil 12 bit per pixel). Dette kan gi en høyere dynamikk i bilde, dvs større avstand mellom det mørkeste og det lyseste som kan sendes.
    - Høyere framerate (opptil 120 Hz). Dette gir skarpe bilder ved bevegelse og mere flyt i bildet.
    - Nytt fargerom som kan gjengi flere og mere riktige farger enn i dag. Dette vil komme til nytt når OLED kommer på markedet.
    Dagens 4K TV’er har stort sett implementert høyere oppløsning.

    Å ha høyere oppløsning på skjermen enn på innholdet, kan faktisk være en fordel for billedkvaliteten. men det avhenger av kvaliteten på den interne billedbehandlingen i TV'n.
    Besvart: 23. des. 2013 14:13

Kommentarer (3)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen