(Bilde: Istockphoto)

Nettgiganter går sammen mot reklame

Google, Facebook og Twitter med flere vil stanse skadelige annonser.

Mange reklamer på Internett er spamaktige, elendig optimaliserte for ressursbruken og, ikke minst, virusbefengte. Slik trenger det ikke nødvendigvis å være.

Nå går noen av de største gigantene på nett, deriblant Google, Facebook, Twitter og AOL, sammen for å bekjempe det de kaller «badware» – skadelige reklamer.

Suspekte nettsider

Skjermdump fra adsintegrityalliance.org.
Skjermdump fra adsintegrityalliance.org.

Denne gjengen har derfor dannet Ads Integrity Alliance, eller AIA. AIA skal samarbeide med den amerikanske bransjeorganisasjonen for nettannonsører, IAB, i et forsøk på å heve kvaliteten av reklamer du ser på nettet og beskytte deg mot det de mener er dårlige reklamer.

I denne sammenhengen kan badware være malware i form av virus og adware, men også bare være reklamer som leder deg til suspekte nettsider eller forsøker å svindle og lure deg på en eller annen måte.

Deler informasjon

Alliansen blir ledet an av StopBadware-prosjektet og har som mål å:

  • Utvikle og dele definisjoner, industripolicy og optimal praksis
  • Tjene som en plattform for å dele informasjon om useriøse aktører
  • Dele relevant informasjon med politikere og rettslige instanser

Ifølge alliansen ødelegger dårlige reklamer for Internetts pålitelighet og for seriøse aktører. Google alene stanset angivelig flere enn 130 millioner badware-reklamer i fjor, og da gjenstår det å se om det nye initiativet gir mer synlige effekter.

Bli vår fan på Facebook!
Vi er på Facebook!

Les mer om Ads Integrity Alliance på adsintegrityalliance.org.

(Kilder: Business Wire, Google Official Blog)

Kommentarer (7)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen