(Bilde: Netflix/Shutterstock)

Netflix tar 20 prosent av nettet

60 prosent av all bredbåndstrafikk hos Telenor er strømming av film og TV. Netflix står alene for 20 prosent av trafikken.

Bredbåndstrafikken i Telenors nett har økt med 52 prosent siden i fjor. Det skriver Tv2.no, og legger til at det aller meste av veksten tilskrives endringen i folks film- og tv-vaner.

I dag går 60 prosent av all bredbåndskapasitet med til strømming av sport, film og tv-serier.

Den største enkeltaktøren på strømmemarkedet, Netflix, har alene ansvaret for 20 prosent av all trafikken i nettet.

Konkurrenter som Tv2 sumo, NRK, HBO og Viasat står til sammen for 26 prosent av trafikken i Telenors nett. På tredjeplass kommer Google og Youtube med 12 prosent av trafikken.

Netflix-veksten stagnerer?

Samtidig som Netflix skal gjennomføre en massiv lansering i seks nye europeiske land, herunder kjempemarkedene Frankrike og Tyskland, kommer de første rapportene om at kundeveksten i Norden kan være i ferd med å stagnere.

Ifølge medieanalytikere i svenske Mediavision, ble det i andre kvartal i år, for første gang siden lanseringen, ikke registrert kundevekst hos Netflix. Til gjengjeld skal konkurrenten HBO Nordic ha tatt et jafs av markedet og vokst med 100.000 brukere i Sverige så langt i år.

Totalt mener Mediavision at over én million svenske hjem nå abonnerer på strømmetjenester. Tallet tilsvarer en penetrasjon på 25 prosent av markedet, og stadig flere svenske husholdninger abonnerer nå på mer enn én slik tjeneste.

Utviklingen finner sted parallelt med et skarpt fall i den tradisjonelle tv-tittingen.

Uenighet om tallene

Leder i Mediavision, Marie Nilsson, mener tallene kan leses som en første indikasjon på en metning i markedet. Men hun tar flere forbehold.

– Dette er de første tegnene på en modning i det svenske strømmemarkedet. Samtidig er stansen i veksten relatert til årstiden: Svensker ser mindre på tv om sommeren, og strømmetjenestene kan stanses mens man er på ferie, sier hun med referanse til den tilsynelatende stagnasjonen i kundeveksten hos Netflix.

Men tallene hennes bestrides av bransjeorganet MMS, som, ifølge Telekommarknaden, ikke klarer å lese noen stans i kundeveksten hos Netflix ut fra tallene de har til rådighet. Mediavision innrømmer da også at Netflix synes å fortsette kundeveksten etter sommerferien.

Og MMS mener veksten hos HBO var på bare 17.000 nye abonnenter i andre kvartal, et tall som står i kontrast til Mediavisions påstand om en vekst på 100.000 for hele første halvår. På vårparten presenterte HBO siste sesong av serien Game of Thrones, noe som antas å ha gitt HBO en skikkelig dytt på en tid av året hvor andre strømmetjenester opplever nedgang i abonnementstallene.

Topper seg på søndag

Søndag synes å ha etablert seg som den store strømmedagen. Telenor registrerer opptil 30 prosent mer bredbåndstrafikk denne dagen, sammenlignet med resten av uka.

Hos NRK får Tv2.no opplyst at rundt én million nordmenn bruker nettet til å se klipp eller hele programmer fra NRK i løpet av en normal uke.

Netflix er lei «tyvtitting»:
Vil at Netflix skal bannlyse alle VPN-brukere » 

Kommentarer (13)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen