(Bilde: Netflix, Shutterstock/Natykach Nataliia)

Netflix sikter mot femti prosent «originalt» innhold

Den populære strømmetjenesten spytter inn mer penger til produksjon og kjøp.

Da innholdssjef Ted Sarandos i strømmetjenesten Netflix for få år siden uttalte at de hadde planer om å bli den nye HBO var det nok mange som tenkte at han var i vel overkant optimistisk.

Men samtidig slapp de TV-serien House of Cards, som senere samme år ble den første rene «strømmetjenesteserien» som vant en Emmy-pris. Og siden har ikke Netflix ligget på latsiden – for hvert år har det kommet stadig mer egenprodusert innhold på den populære tjenesten.

Nå har de satt seg et nytt og dristig mål: At halvparten av innholdet skal være «originalt».

Hjemmelagd, i samarbeid og kjøpt

Netflix skal ha gått fra 450 timer med såkalt «originale» filmer og serier i 2015 til rundt 600 timer i 2016. Likevel er den gjengen langt fra fornøyd, og ifølge Netflix' finansdirektør David Wells fremdeles «en tredjedel til halvveis» fra å nå målet der slikt innhold står for femti prosent.

Marvel's Daredevil er en populær serie Netflix lager selv.
Marvel's Daredevil er en populær serie Netflix lager selv. Foto: Netflix

Selskapet skal derfor ha satt av seks milliarder dollar i neste års budsjett for å øke denne andelen. Dette tallet er på fem milliarder i år.

Mer originalt innhold betyr dog ikke at alt skal produseres av Netflix selv. Som i dag vil det også være programmer og filmer som er kjøpt eller produsert i samarbeid med andre aktører.

Vil tjene mer for å lage mer

Da Netflix tidligere i år satt opp prisene, var argumentasjonen at de da kunne ta seg råd til å lage mer hjemmesnekret innhold. Her har da også Netflix vist at de kan levere anstendige varer, selv med litt begrensede budsjetter.

Prisøkningen førte til en del oppsigelser av abonnementet og et dårlig andre kvartal for Netflix. Men ifølge David Wells vil mellom 33 og 50 prosent av de som sier opp avtalen før eller siden komme tilbake som kunder.

En liten stund så det likevel ut til at Netflix ville ta i bruk reklame for å spe på inntektene, men den tanken skal de nå ha slått fra seg. I hvert fall for nå.

– Det er ingen umiddelbare planer om et reklamestøttet produkt... Netflix-varemerket står for ingen reklame, skal Wells ha sagt.

Satser på høyere oppløsning og HDR:
Netflix skal gi deg flere hundre timer 4K-innhold i år >>>

(Kilde: Variety)

Kommentarer (6)

Norges beste mobilabonnement

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Chilimobil Large 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen