– Netflix burde gi Telenor-rabatt

Ifølge Netflix leverer Telenor en av de dårligere nettlinjetilbudene i Norge (Bilde: Netflix, Telenor)

– Netflix burde gi Telenor-rabatt

Nettleverandøren og analytiker er oppgitt over nettmålingene til Netflix.

Den amerikanske videotjenesten Netflix kom til Norge tidligere i år, og siden har nordmenn spilt av flere millioner timer med film og TV-serier.

All denne filmtittingen har gitt Netflix et bredt datagrunnlag for å sammenligne den reelle internetthastigheten til de forskjellige nettleverandørene i landet. I går slapp de sine første målinger, som var dårlig lesing for Telenor. Norges største nettleverandør fikk jumboplassen, og det med god margin.

Rangeringen har fått både Telenor og anerkjente analytikere til å reagere. Den enkle målingen har nå utviklet seg til en stor debatt rundt hvem som skal betale for strømmingen i de tusen hjem, og om tallene faktisk forteller det Netflix påstår.

Netflix burde gi Telenor-rabatt

Teleanalytiker John Strand sier til DagensIT at grunnen til Telenors plassering i kåringen, handler om forholdet mellom Telenor og Netflix.

– De vil gjerne selge til norske kunder, men vil ikke investere i en god opplevelse, sier han.

Til nettstedet forteller han videre den lave ytelsen på Telenors nett ikke er Telenors skyld, men heller det at Netflix ikke vil betale for en skikkelig kobling inn i Telenors nett. Netflix har en avtale med Level3 for slik oppkobling, som fungerer bra med så godt som alle andre nettleverandører i Norge, foruten den største – Telenor. Tallene fra Netflix forteller derfor ikke hvor gode nettkoblingene er i Norge, spesielt med tanke på Telenor.

– Netflix krever like mye penger av alle sine kunder, men har bare betalt for at noen får en god opplevelse. Netflix-brukere i Telenors nett burde fått en rabatt, sier han til Dagens IT.

– De vil ikke betale

Sjefen for Telenor i Norge, Berit Svendsen.
Sjefen for Telenor i Norge, Berit Svendsen.Foto: Telenor

Norgessjefen i Telenor, Berit Svendsen, er ikke imponert over kunngjøringen fra Netflix. Til Teknisk Ukeblad sier hun at Netflix oppfører seg inkonsistent.

– De vil ikke betale for den kapasiteten de bruker slik som alle de andre, og nå bruker de trusler for å skaffe seg tjenestene gratis, sier Svendsen.

Til magasinet forteller hun videre at Telenor har tjenestekvalitets-avtaler med en rekke store aktører, som HBO og TV2 Sumo. Det er snakk om nettverk for innholdsdistribusjon, som betyr at de mest populære dataene fra Netflix lagres på en rekke servere rundt om i landet, som står nærmere sluttbrukeren.

Strømmingstjenester som Netflix har sendt nettrafikken i taket, uten at sluttbrukeren så langt har fått en større regning. Telenor mener at det er kunden i den andre enden – Netflix – som bør ta denne belastningen. At Netflix nå ikke betaler, og peker ut Telenor som den trege ulven, sammenligner hun med å sende et brev uten frimerke og forvente at Posten tar regninga.

– Etter at Netflix lanserte tjenesten sin i Norge, har vi ikke mottatt noen klager på kvaliteten fra våre kunder. Da er det påfallende at de selv lanserer en slik bredside mot oss som de gjorde i går via flere norske media, sier Svendsen til Teknisk Ukeblad.

Handler ikke bare om forholdet

Netflix' produktutviklingssjef, Greg Peters.
Netflix' produktutviklingssjef, Greg Peters.Foto: Netflix

Til vårt søsternettsted Inside Telecom forteller Netflix' produktutviklingssjef, Greg Peters, at det ikke bare handler om Netflix' forhold til Telenor:

– Det er en rekke beslutninger knyttet til hvordan selskapet kobler seg mot Internett, og ikke har oppgradert nettverket sitt tilstrekkelig, sier Peters til nettstedet.

Han forteller videre at Netflix ønsker å levere dataene sine til det punktet i nettverket der Telenor vil ha dem, og at de jobber hardt med nettleverandørene for å koble seg opp på en effektiv måte. Men det er ikke alle de jobber så godt med:

– Telenor for eksempel, jobber ikke hardt med å koble seg til oss. Det ser vi resultatene av her, sier Peters til Inside Telecom.

Via DagensIT legger Netflix' talsperson, Joris Evers, også skylden på Telenor:

– Hvis du ser på rangeringen er det veldig klart at dette ikke handler om hvordan vi leverer trafikken, det handler om valgene nettleverandørene gjør i sine egne nettverk og hva slags opplevelse de velger å tilby sine abonnenter, sier hun.

(Kilde: Inside Telecom, Dagens IT, Teknisk Ukeblad)

Kommentarer (79)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen