Test

Netcom Who Called

Alternativ tekst mangler
(Foto: Silje Gomnæs)

Amobil har fått være med i testpiloten til en helt ny tjeneste kalt "Who Called" fra Netcom. Tjenesten forteller deg om noen har prøvd å ringe deg mens mobilen din har vært avslått eller utenfor dekning.

Tenk deg at du for eksempel er på fjellet, hvor det ofte er dårlig dekning, eller er tom for strøm. Hvis noen prøver å ringe deg i mellomtiden og ikke legger inn en personsvar, får du aldri vite at de har ringt.

Men fra mandag får alle Netcom-abonnenter vite om noen har prøvd å ringe, når Who Called rulles ut til alle kunder. Tjenesten gir deg nemlig beskjed om alle tapte anrop med en gang du får dekning på mobilen igjen.

Netcoms kommunikasjonsrådgiver, Øyvind Vederhus, forteller til Amobil at det ikke er bare bare å tilby en slik tjeneste.

- Løsningen krever teknisk integrasjon med nettet og tjenestene, samt omfattende testing. Så utviklingen og integrasjonen er nok ikke bare hokus pokus, sier han til Amobil.

Anrops-SMS
Til tross for arbeidet som ligger bak Who Called, er selve tjenesten svært enkel. Da vi testet tjenesten ved å ringe til en avslått telefon med Netcom-abonnement, fikk vi en SMS øyeblikkelig etter at vi slo på telefonen igjen. I SMS-en sto nummeret til den som har ringt. SMS-en inneholder også informasjon om når vedkommende ringte, både med dato og klokkeslett.

Hvis du har vedkommende i telefonboken din, vil navnet hans eller hennes stå som avsender av SMS-en.

Who Called er en særdeles enkel tjeneste. Det eneste det kreves av deg er at du er i stand til å lese SMS på telefonen din. Flertallet av landetets mobilbrukere burde dermed ikke ha noen problemer med å benytte seg av tjenesten.

Gratis
Det koster deg ingen ting å bruke Who Called, og du må heller ikke gjøre noe for å få det tilknyttet til abonnementet ditt. Tjenesten er tilknyttet Netcoms Personsvar, men du får også Who Called hvis du bare har Personsøk, som du får automatisk når du oppretter Netcom-abonnement.

Skulle du mot formodning ikke ville ha Who Called, kan du ringe Netcoms kundeservice og få en kundebehandler til å stenge av tjenesten, sier Vederhus.

Han forteller videre at tjenesten er tilgjengelig både for private kunder og bedriftskunder. Alle abonnenter vil motta en SMS med informasjon om at Who Called aktiveres dagen før tjenesten trer i kraft.

Men det er ikke bare Netcoms kunder som nå kan få Who Called. I følge Vederhus er tjenesten også tilgjengelig for virtuelle operatører som leier kapasitet i Netcoms nett, som for eksempel Chess, Talkmore.

I følge Vederhus vil de virtuelle operatørene ha mulighet til å tilby Who Called, da muligens under et annet navn, rundt juletider.

Kommentarer (42)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen