Netcom-feil får følger

Netcom har de siste to årene opplevd tre episoder med lang nedetid i mobilnettet. Forrige fredag var det igjen duket for panikk blant Netcoms mobilkunder, da nettet sa takk for seg ved 10-tiden på morgenen. I 12-tiden skal trafikken imidlertid ha gått som normalt igjen.

Grunnen til at Netcoms nett gikk ned, skal i følge Computerworld.no være et maskinvareproblem i en filtjener produsert av Sun. Programmet som skal administrere de forskjellige diskene i systemet, Veritas Volume Manager, hang seg opp, og dermed gikk Netcom over til å bruke reservesystemet. Problemene fortsatte imidlertid da reservesystemet ble tatt i bruk, og ikke før i 17-tiden turte operatøren å friskmelde sitt eget nett.

Stadig flere bedrifter velger å forkaste fasttelefonene til fordel for trådløse bedriftsløsninger med mobilteknologi i alle ledd. Mange av Norges storbedrifter har inngått Trådløs Bedrift-avtaler med Netcom. Det kan imidlertid se ut til at flere av de nå revurderer sin avtale med Netcom etter fredagens problemer.

Kaos på alarmsentralen
I Larvik fikk alarmsentralen store problemer da Netcoms nett havarerte. Der kom alle varslingene fra kommunens trygghetsalarmer direkte til brannvesenet, siden hjemmesykepleien ikke var mulig å nå på telefon. Det førte til kaos hos brannvesenet, som fysisk måtte kjøre til hjemmesykepleien for å varsle om trygghetsalarmene. Bare slik kunne hjemmesykepleien få vite om alarmene og reise ut og besøke eldre som trengte øyeblikkelig assistanse.

Daglig leder for alarmsentralen for Larvik og Sandefjord, Jan Olav Vagle, er særdeles misfornøyd med Netcom for tiden, og håper Larvik kommune vil revurdere sin Trådløs Bedrift-avtale med Netcom.

- Det har ikke vært bare denne gangen, men tre-fire ganger dette har skjedd. Vi er absolutt ikke fornøyd med den leveransen, sier han til Østlands-Posten.

En annen av Netcoms store kunder er Aftenposten. Avisen slapp imidlertid unna de store problemene, på grunn av en egen reserveløsning. Aftenpostens tillit til Netcom henger likevel i en veldig tynn tråd etter fredagens hendelser. Administrerende direktør i Aftenposten, Olav Mugaas, varsler nye samtaler med Netcom angående avisens Trådløs Bedrift-avtale.

- Alt vil få konsekvenser. Dette er tredje gangen vi opplever at telenettet faller sammen, noe vi er svært lite fornøyd med. Etter problemene i fjor hadde vi samtaler med Netcom, som var opptatt av å rette opp skadene og forbedre seg. De varslet flere tiltak og vi så positivt på det videre kundeforholdet. Nå har det skjedd igjen, noe som betyr at tiltakene ikke har vært gode nok, sier han til Kampanje.

Også telekonsulentselskapet Teleplan, fikk erfare Netcoms nedetid på kroppen. Selskapet hadde tidligere Telenors bedriftsløsning, men gikk senere over til Netcom. Teleplan manglet en reserveløsning, og mistet derfor all mulighet for mobil med omverdenen.

Teleplan-sjef Asgeir Myhre stiller seg undrende til hvorfor én feil i kundedatabasen skal være nok til å senke hele Netcom-skuta i flere timer.

- Dette er en alvorlig kvalitetssvikt. Hvorfor har ikke Netcom satt opp redundante systemer? Dette går på troverdigheten løs, og stiller Netcom i et dårlig lys når Telenor ikke har hatt noen kjente problemer med sitt mobilnett i nyere tid, sier han.

Fortsettelse følger på neste side.

Kommentarer (18)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen