Nesten som ekte racing

Av: Kristian Aasgård

STOCKHOLM (Gamer.no): Det nærmer seg lansering for Shift 2 Unleashed, og vi besøkte den svenske hovedstaden for å slå av en prat med Marcus Nilsson, spillets sjefsprodusent.

Need for Speed: Shift høstet mange lovord, men møtte en viss skepsis blant simulatorspillere. Slik blir det ikke denne gangen, hvis vi skal tro svensken.

– Det første Shift-spillet fikk god omtale, hvordan er Shift 2 bedre?

– Ja, Shift fikk gode omtaler, men det fikk også ganske mye spesifikk kritikk. Spesielt med tanke på å være en realistisk racer med kjørefølelse, kunstig intelligens og så videre. Det som er fint når man lager en oppfølger, er at man har det første spillet og tilbakemeldinger på hva man ikke gjorde så godt der. Og man kan jo alltid gjøre alle ting bedre. Man får en liste over ting man må endre, og den listen lagde vi veldig tidlig. Alt fra Metacritic-omtaler, interne omtaler og forum, det ble en god liste. En ganske lang liste, om jeg skal være helt ærlig, med ting som vi gjerne ville gjøre bedre. Og det har vi gjort, vi har forbedret alt vi kunne komme på.

– Vi har også prøvd å tilsette litt mer energi og innovere sjangeren litt. Der har vi dette med hjelmkameraet, som vi har utviklet etter å ha jobbet med virkelige førere. Vi har prøvd å gjenskape så godt det lar seg gjøre hvordan det faktisk føles å kjøre en rask racerbil. Det synes jeg virkelig vi har lykkes med. Når man spiller med hjelmkamera, føler man at det er noe helt nytt i denne sjangeren. Det innebærer ikke nødvendigvis at det er den raskeste måten å kjøre på, eller i det hele tatt om det er slik de fleste vil foretrekke å kjøre, men det kommer definitivt til å føre til at flere og flere kjører innenfra bilen.

Avansert fysikkmotor

– Du sier jo at dere har den beste racing-opplevelsen. Er det primært på grunn av hjelmkameraet, eller mener du også at dere har en bedre fysikkmotor enn konkurrentene?

– Hvordan skal dere hindre spillere fra å kjøre som idioter online?

– Vi har ikke snakket så mye om online, men vi har jo «online matchmaking». Jeg tror også at Autolog-systemet medfører at man vil spille mer med folk man kjenner. Men om noen absolutt vil ødelegge, så klarer de alltids det. Sånn er det bare. Sånn er det i Battlefield og bowling (her må noen av dere lesere forklare, svenskeregler?). Hvis noen vil ødelegge, så gjør de det. Vi kan gjøre visse ting og prøve å fostre et miljø som oppfordrer spillerne til å kjøre pent.

– Dynamisk vær og døgnsyklus er ikke med i spillet?

– Nei, ingen av delene. Vi har tre faste tider: Natt, grålysning og dag.

Ikke vurdert Kinect eller Move

– Hjelmkameraet gir oss noe av det samme som TrackIR ved at blikket flyttes inn i kurver. Dere vurderte aldri å støtte TrackIR, Kinect og Move istedet for å automatisere dette?

– Nei, det har ikke vært et tema, men jeg er spurt flere ganger. Vi har blitt inspirert av virkeligheten, ikke TrackIR. Vi har hatt kamera i bilene som fanger hvor førere ser. Vår inspirasjon har vært å få hodebevegelsene så riktige som mulig. Når det gjelder TrackIR, så måtte vi skrevet om en hel del for å støtte dette. Vår hodebevegelse skjer automatisk, det er ikke noe som bare kan stenges av og overlates til TrackIR. Jeg synes dessuten at hodebevegelsene fungerer så godt og sømløst i Shift 2 at det ikke er noe behov for TrackIR. Når det gjelder Kinect og Move så har vi ikke engang tenkt tanken.

– Vil du si at Shift 2 er bygd rundt ratt og pedaler, eller får man en tilnærmet fullverdig opplevelse med gamepad.

Kommentarer (1)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen