Anmeldelse

Nausicaä - Prinsessen fra Vindens dal

Ettersom "Chihiro og heksene" ble en enorm suksess i vesten, banet den vei for at tidligere filmer av samme regissør, Hayao Miyazaki, også kunne gis ut her. Blant disse er "Min nabo Totoro", "Det levende slottet" og "Kikis budservice" fra Miyazakis etter hvert berømte Studio Ghibli, men også filmer laget før denne perioden blir nå sluppet for første gang på kino i Norge. Denne gangen er det snakk om "Nausicaä – Prinsessen fra Vindens dal", som kom ut i 1984.

Økologisk katastrofe

"Nausicaä" er basert på en manga-tegneserie lagd av Hayao Miyazaki selv. Foto: Oro Film

I filmen følger vi, som tittelen antyder, prinsessen Nausicaä fra det fredelige og frodige landet Vindens dal. Vi befinner oss et godt stykke inn i fremtiden, over 1000 år etter at industrisamfunnet brøt sammen og la grunnlaget for en økologisk katastrofe av dimensjoner. Råtnehavet, et giftig landskap av sporer, sopp, merkelig vegetasjon og insekter store som jumbojeter, sprer seg sakte, men sikkert. Landet til Nausicaä forsøker så godt de kan å leve i harmoni med naturen som ennå ikke har blitt forurenset, men det er ikke så lett når det eksisterer andre, mindre vennlige sivilisasjoner i verden. Vindens dal kommer i fare når de havner midt i en stormaktspolitisk strid, og bare Nausicaä kan løse situasjonen med sin kløkt, toleranse og forståelse overfor Moder jord.

"Nausicaä" kom, som allerede nevnt, ut i 1984, ett år før Miyazaki grunnla sitt Studio Ghibli. Det merkes på det animasjons- og lydtekniske at filmen er litt gammel og antakelig ikke har hatt like store budsjetter eller produksjonsapparater som senere filmer. Likevel blir vi introdusert til visuelt fantastiske landskaper og en verden med velkjent Miyazaki-atmosfære, som oser av varme og sjarm. Her har filmskaperne utnyttet det de har hatt til rådighet og gjort det mest optimale ut av det, og filmen svikter altså ikke på den rent tekniske biten. Det tekniske har mye å si i alle filmer, da det er det første som møter oss og styrer våre sanser. Men det tekniske har ofte lite å si hvis filmen ikke byr på noe mer bak fasaden, men det gjør "Nausicaä" i stor grad.

I harmoni med naturen. Foto: Oro Film
I harmoni med naturen. Foto: Oro Film


Vakkert univers

Som i mange av Miyazakis filmer blir vi møtt av et sammensatt persongalleri, hvor ikke engang skurkene er inkarnasjonen av ren ondskap. Alle har sine gode og dårlige sider, noen mer gode og andre mer onde, og dette beriker fortellingen og verdenen vi besøker. Stereotypene blir på denne måten maskert og gitt et nytt og friskere ytre, noe som øker vår interesse for fortellingen og hva som skjer med rollefigurene. Selv om fortellingen ikke er av det mest originale slaget, er den på en annen måte nettopp original gjennom presentasjonen, hvilket gjør "Nausicaä" såpass tiltalende som den er. Vi blir møtt med kritikk av menneskers forhold til naturen uten at dette skiller seg ut som en unødvendig moralsk pekefinger. Kritikken tvinner seg elegant inn i fortellingen og hører til i universet like mye som de koselige rollefigurene og den vakre verdenen. Ja, selv en forurenset verden blir vakker i Miyazakis visjon.

Filmen har en visuelt svært vakker verden, til tross for all forurensningen. Foto: Oro Film
Filmen har en visuelt svært vakker verden, til tross for all forurensningen. Foto: Oro Film

Noe av det negative med filmen er upassende musikk ved enkelte anledninger. Musikkbruken henger sammen med tiden filmen er fra. 80-tallssynther med beats fungerte sikkert bedre i samtiden, men i dag høres det ufrivillig komisk og malplassert ut. Heldigvis har musikken tatt en mer klassisk retning i senere filmer. Et annet problem er at fortellingen bruker litt for mye tid på å starte og sette tilskuerens engasjement i gang, men når man ser tilbake på filmen, fungerer den noe lange oppbyggingen godt til sitt formål. "Nausicaä" er forøvrig litt for skummel for de minste, da den ofte skildrer vold, ekle monstre og skumle omgivelser, men bortsett fra dette passer den for barn i alle aldre.

Konklusjon

"Nausicaä – Prinsessen fra Vindens dal" er nok en svært god film med et herlig univers og stemning fra Hayao Miyazaki, den japanske animasjonsmesteren. Vi blir servert en engasjerende fortelling om et eventyr i en dunkel, men likevel utrolig vakker verden på en utsøkt måte. Miyazaki er tegnefilmens svar på en dyr restaurant: Det både ser godt ut og smaker nydelig. Servicen er også upåklagelig. Filmen mangler likevel det ekstra spesielle for å bli omtalt som en klassiker, men er man ute etter en god kinoopplevelse for hele familien bortsett fra de minste, er "Nausicaä" filmen for deg.

Kommentarer (4)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen