(Bilde: Jonathan Lingel/Shutterstock.com)

NASA skal teste ut «lufttrafikk»-tjeneste for droner

Kan legge grunnlaget for en dronefylt fremtid.

Droner er en av de mange nyere, teknologiske innretningene som ligger an til å få stor innvirkning på hverdagen vår, men ennå er det en del praktiske hindringer som må overkommes før dronene kan settes i sving for alvor. Nå melder Extremetech og Reuters om et nytt prosjekt som kan få stor betydning for dronefremtiden.

Det amerikanske romfartsbyrået NASA har inngått et samarbeid med et selskap som heter Exelis om å utvikle et eget lufttrafikk-system for droner. Systemet heter «Symphony RangeVue» og skal brukes til å spore dronene i luften for å legge til rette for et slags «veinett» for de flygende objektene.

Styring over store avstander

Meningen er med andre ord å gjøre det mulig å fjernstyre og holde kontroll på dronene over lange avstander. Under det nye amerikanske lovverket fra byrået FAA, som regulerer luftfarten i landet, er det nemllig påkrevd at dronene holder seg innenfor synsrekkevidde av sikkerhetsmessige årsaker.

Illustrasjon av hvordan systemet vil fungere. Klikk for større bilde.
Illustrasjon av hvordan systemet vil fungere. Klikk for større bilde. Foto: Reuters

Dette legger igjen mange begrensninger på hva droneteknologien enn så lenge kan brukes til. Det nye systemet til NASA og Exelis er ment å bidra til å endre på lovverket ved å presentere en løsning for sikker fjernstyring over store avstander. Planen er å teste systemet allerede til sommeren på et antall av FAAs testområder for droner.

Exelis leverer allerede et datasystem for sporing av vanlige, kommersielle fly via 650 bakkestasjoner rundt omkring i landet. Systemet som utvikles for droner er imidlertid beregnet på langt lavere høyder, nærmesere bestemt under 500 fot, som er grensen for å bli fanget opp av FAAs vanlige sporingsssystem.

Sender sanntidskart til nettbrett

Symphony RangeVue vil i grove trekk benytte egne radarer og antenner som fanger opp signaler fra dronene, og denne informasjonen vil deretter sendes til brukere sammen med informasjonen som registreres av FAA-systemet. På denne måten vil brukerne kunne få opp et bevegelig sanntidskart over hvor dronen befinner seg i forhold til andre fly på for eksempel et nettbrett eller andre enheter.

Kartet vil også inneholde informasjon om terrenget, værforhold og grensene mellom luftrommene i sanntid, og brukerne vil kunne få tilsendt meldinger dersom dronen er ute av kurs eller i fare. 

Det nye systemet kan antakelig også bidra til å berolige dem som er skeptiske til dronenes inntog i luftrommene. Blant annet har piloter uttrykt bekymring for farene knyttet til for eksempel forsinkelser i kommunikasjonen med dronene, og for hva som kan skje dersom dronene kommer ut av kontroll. Det er uvisst akkurat når den nye lufttrafikkteknologien eventuelt vil bli kommersialisert, da dette blant annet avhenger av lovendringer.

Blant dem som er interessert i den nye løsningen er den store nettbutikken Amazon: Selskapet planlegger nemlig pakkelevering med droner »

Kommentarer (1)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen