Kommentar

– Når er begravelsen til Windows Phone?

Microsoft holdt begravelse for iPhone for over to år siden, men den selger fortsatt langt bedre enn Windows Phone-mobiler.

Business Insider skrev en artikkel 4. april 2012 om begravelsen Microsoft holdt for iPhone i september 2010 under lanseringen av Windows Phone. Siden den gang har Apple solgt mer enn 122 millioner iPhones, samtidig som Microsofts markedsandel i smarttelefon-markedet har blitt redusert fra 14 til under 2 prosent.

Utgjør en beskjeden del av totalsalget

I løpet av de første tre månedene i 2012 solgte Apple over 37 millioner iPhones, mens Google aktiverer rundt 850.000 Android-telefoner hver dag. Det skulle tilsi over 75 millioner telefoner i løpet av et kvartal. Nokia rapporterte nylig 2 millioner solgte Lumia telefoner i første kvartal 2012, men hvor mange Windows Phone-mobiler som selges hver dag er det mange som spør om, men få som kan gi svar på.

I en artikkel fra januar 2012 skriver CNet at Nokia kan bidra med 37 millioner WP-telefoner i løpet av året, og så mange som 64 millioner telefoner i 2013, i følge en analyse fra Morgan Stanley. Det forutsetter selvsagt at Nokias WP-telefoner er gode, noe de første anmeldelsene av den nye Lumia 900-modellen ikke tyder på. Med kun 2 millioner solgte i første kvartal trenger Nokia med andre ord å virkelig få fart på salget sitt. Og fart vil de muligens kun få hvis telefonene blir bedre mottatt, og ikke minst at antallet apper til WP-plattformen øker dramatisk. I et desperat forsøk på å aksellerere utvalget av apps har Microsoft nå valgt å subsidiere utviklere med inntil 600.000 dollar. I dag er det i underkant av 70.000 apper tilgjengelig til Windows Phone, mens Android- og iOS-eiere kan glede seg over respektive 400.000 og hele 700.000 apper å velge mellom.

Smarttelefon-eiere forblir der de er

I en spørreundersøkelse jeg kjørte på bloggen min i januar 2012 svarte 9 av 10 at de ville fortsette på den mobile plattformen de allerede var på – hvor nesten 9 av 10 allerede var på iOS eller Android. Når nærmere 70 prosent av Norges mobiltelefoner allerede er smarttelefoner, tyder det på at det vil bli en tøff jobb for Microsoft å “friste” folk til å foreta et skifte.

Microsoft begravde iPhone i 2010

iPhone ble annonsert i januar 2007, på et tidspunkt da Microsoft ifølge analyseselskapet Canalys hadde 14 prosent markedsandel. Toppsjefen i Microsoft, Steve Balmer, gjorde på den tiden narr av Apple og iPhone, og uttalte blant annet at iPhone ikke hadde en sjanse til å bli en markant markedsaktør. Og så sent som i september 2010, da Microsoft lanserte Windows Phone, holdt de samtidig en offisiell begravelse av iPhone.

Virkeligheten har i etterkant vist seg å være ganske så annerledes, og ved utgangen av 2011 hadde Microsofts markedsandel falt helt ned til fattige 1,4 prosent, mens Apple i mellomtiden hadde definert hele smarttelefon-markedet. Microsoft har brukt over 5 år på å komme opp med sitt tilsvar til iPhone, og enn så lenge ser det ikke ut som løsningen heter Lumia 900 heller. Så hvor lang tid vil det gå før markedet vil begrave Microsoft sin smarttelefon-ambisjoner?

”In it for the long run”

WP er ingen ny Zune-blemme, mener artikkelforfatteren hos Business Insider og legger til at Microsoft kommer til å kjøre på helt til de lykkes, slik tilfellet har vært med henholdsvis Bing og Xbox. I sistnevnte tilfelle brukte Microsoft over 10 milliarder dollar på Xbox før de tjente en eneste krone, og ryktene vil ha det til at de vil gjøre det samme hva gjelder deres mobilsatsning.

Fremtiden er mobil, det er det ingen tvil om, og Microsoft har ingen ambisjoner om å ikke være en nøkkelspiller i post-PC-alderen. Det selges i dag allerede flere smarttelefoner enn det selges PC-er, og i følge Gartner antar man at det vil selges så mange som 665 millioner nettbrett frem til 2016, hvor Apple alene vil nyte en markedsandel på hele 45 prosent.

Hva gjør Microsoft fremover?

Det er mye som tyder på at Microsofts Windows-plattform er i ferd med å få en brukeropplevelse som er ganske lik WP, og dette gjøres for å motivere utviklere til å bygge apper for PC-er, nettbrett og smarttelefoner samtidig. Om det ikke fungerer, kommer Microsoft til å kjøpe det lille som er igjen av RIM – eller kanskje til og med kjøpe Nokia?

Krigen står ikke mellom smarttelefoner, men mellom økosystemer, en strategi Steve Jobs utviklet allerede under utviklingen av iPod tilbake til begynnelsen av millenium-skiftet. Google sliter i dag med et overfragmentert Android-marked og dårlige nettbrett. Hvordan vil Microsoft angripe økosystemet til Apple?

Hva tror du, kommer vi til å begrave WP-plattformen eller kommer Microsoft til å lykkes over tid?

Les også: Selv operatørene skroter Nokia og Nå er Samsung større enn Nokia

(Kilder: Business Insider, CNet, CNN Money, Engadget)

Kommentarer (69)

Norges beste mobilabonnement

Januar 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen