Napster klar for lansering

Roxio kjøpte alle rettighetene til Napster i fjor for ca. 5 millioner amerikanske dollar. Planen har hele tiden vært å lansere fildelingstjenesten på nytt, men da under lovlige forhold og med lisensierte musikkfiler.

Nye Napster klarer nok ikke å skaffe seg like mange brukere som den hadde på sin storhetstid for et par år siden, men fildelingstjenesten har en stor fordel med et allerede godt etablert og kjent merkenavn. I 2000 hadde Napster ca. 60 millioner brukere.

Roxio skal ha signert en avtale med Microsoft som sier at Napster vil bli inkludert i neste media-pakke fra selskapet. Nøyaktig hvor tett integrasjonen vil bli med Windows er ikke kjent, men vi har jo tidligere sett gode eksempler på at dette er veien å gå for å skaffe seg markedsandeler.

På sin storhetstid var det stort sett ingen konkurranse fra andre fildelingstjenester. Situasjonen har imidlertid endret seg betraktelig og Napaster må kjempe mot både lovlige- og ulisensierte tjenester. Dersom Roxio klarer å presse prisene langt nok ned og samtidig tilby en god software med integrasjon mot Windows, kan kanskje samarbeidet med Microsoft føre fildelingstjenesten mot nye høyder.

Om ca. én uke, 9. oktober, vil Napster 2.0 bli satt ut i drift som testlansering, mens den planlegges å være fullt operativ i løpet av november. Ved lansering vil det være tilgjengelig omtrent én halv million låter for nedlasting. Musikken kan kjøpes individuelt, men også på abonnementsbasis.

Kommentarer (10)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen