Samsungs I. S. Kim og en av underdirektørene i Adidas innleder samarbeidet. (Bilde: Simen Willgohs / Amobil - alle bilder)

Når sko og mobil møtes...

VALENCIA (Amobil.no): Samsung og Adidas ønsket virkelig å slå på stortrommen da de lanserte sin første treningstelefon i Valencia denne uken. Ikke bare ble det fløyet inn journalister fra hele Europa. Jose Mourinho, flere kjente idrettsutøvere og toppledelsen i Samsung og Adidas var også på plass.

Til tross for startvansker kom F110 opp på storskjermen, og gjennom en hel klokketime dundret og blinket et velregissert show over høyttalere, storskjerm og hologramskjermer, der F110s fortreffelighet skulle presenteres. Hadde det ikke vært for at invitasjonen sa noe annet, skulle en tro det var Samsungs portefølje for de neste tre årene som skulle opp av hatten, og ikke én enkelt telefon.

Romlende, tom tønne?

Men kanskje hadde de to et behov for å kompensere for noe. Spesifikasjoner for eksempel. For når F110 dukket frem på skjermen var det kun høflighet i veien for at flere av de fremmøtte journalistene begynte å le. En telefon uten 3G, super-3G, høyoppløst skjerm, skikkelig kamera, GPS eller avansert operativsystem til hele 3700 kroner?

Flere ansikter bar preg av å tenke samme tanke som undertegnede. Nemlig at dersom ikke F110 har noe mer å komme med enn dette, så vil presselanseringen alene koste mer enn hva Samsung og Adidas kommer til å få i salgsinntekter. Minst.

Rett sted til rett tid

Men F110 har noe mer. Den gjør det mulig for mannen i gaten å få sin personlige treningsinstruktør. Rett på øret, når som helst på døgnet. Uten at det koster mer enn noen tusenlapper i én enkelt engangsutgift.

F110 kommer kanskje til rett sted til rett tid. Ifølge SSB har Europa, Norge inkludert, opplevd en stor økning i antall overvektige. Dette, sammen med at det er blitt trendy å være i god form, gjør at stadig flere tar på seg joggedressen. Men alt for store ambisjoner og mangel på kunnskap om hvordan man fjerner bilringene ender ofte opp i to-tre forsøk før en gir opp, noe treningssentre og tvilsomme slankekurer fra TV-shop vet å tjene fett på.

Samtidig kommer lanseringen med at mobilbransjen er på leting etter noe nytt å putte i telefonene sine. Mp3-spilleren har funnet veien dit og stadig flere bruker mobilen som musikkspiller. Kameraet er på plass, og tross dårligere bildekvalitet, kommer stadig mer av nyvinningen også her fra mobilprodusentene. Dermed er det GPS og trykkskjermer som gjenstår som upløyd mark, men det er ikke alle som ønsker å kvitte seg med tastene eller trenger GPS for å finne frem. Derav satsningen på trening.

Ikke noe nytt? Joda

Enkelte vil kanskje bemerke at kalorimåler og treningsprogram ikke er noen nyhet. Dette har vært på markedet lenge i en eller annen form, og Samsung viderefører kun et konsept andre kom med for lenge siden.

Men det er forskjell på å få masse data opp på skjermen på hvor fort du løper og hvor mange kalorier du forbrant i går og det å faktisk få hjelp til å trene bort julefettet eller bare å komme bedre i from. Og husk at slankeindustrien i USA omsetter for over 300 milliarder kroner årlig, og over tre fjerdedeler av den norske befolkningen faktisk trener regelmessig eller ønsker å gjøre det.

Dette gjør F110 til noe nytt, noe vi ikke har sett før. Så til tross for et rimelig nøytralt ytre og en spesifikasjonsliste som tilsynelatende er ganske spinkel, så er F110 noe av det mest banebrytende lansert på lenge.

I løpet av dagen i Valencia ble mange journalisters skepsis og hånflir snudd til interesse. For ikke bare er konseptet nytt og spennende, det er noe som faktisk en stor andel av Europas mobilrbukere har bruk for.

Det største siden mp3-spilleren?

Ikke siden Siemens SL45 kom med innebygget mp3-spiller, eller den første mobilkalenderen kom, har mobilbransjen klart å lansere en like allmenn funksjon som faktisk bunner i folks behov, og ikke i bransjens trang etter å komme med noe nytt. Derfor har også vi i Amobil tro på det.

Og da er det ikke rart at Samsung og Adidas nå kryper under dynen sammen. Og lykkes F110, kommer det nok flere avkom ut av det.

Simen Johan Willgohs,
Journalist, Amobil.no

Kommentarer (9)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen